Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Max Verstappen a Oscar Piastri svedli napínavý souboj hned po startu Velké ceny Saúdské Arábie. Verstappen, který si pole position zajistil o pouhou setinu sekundy před jezdcem McLarenu, se musel bránit už v první zatáčce.
Navzdory mírné nevýhodě Red Bullu v porovnání s McLarenem dokázal nizozemský jezdec v kvalifikaci vytěžit maximum – i díky mírnému větrnému pytli od Yukiho Tsunody. Jeho výkon ocenil i bývalý šampion Damon Hill.
Po zhasnutí červených světel měl Piastri lepší reakci i zrychlení a krátce se dostal do čela, Verstappen však agresivním manévrem vedení znovu převzal. Následně byl kvůli incidentu penalizován, což vyvolalo smíšené reakce. Podle komentátora Martina Brundla trest neodpovídal závažnosti situace.
První kola závodu tak nabídla nejen jezdecký souboj na hraně, ale i další kontroverzní rozhodnutí sportovních komisařů.
Komentátor Sky Sports F1 Martin Brundle kritizoval rozhodnutí sportovních komisařů během přenosu ze sobotní Velké ceny Saúdské Arábie. Vyslovil se proti tomu, že Max Verstappen obdržel za incident s Oscarem Piastrim pětisekundovou penalizaci, ale nebyl nucen soupeři vrátit pozici na trati.
„To mu stále nechává výhodu,“ komentoval Brundle v přímém přenosu v 18:12 vedle kolegy Davida Crofta. „Chci říct, zapomeňme, jaké auto to je a kdo co řídí – tohle nechává jezdce vpředu ve výhodě, místo aby mu bylo nařízeno vrátit pozici. Buď to místo získali nespravedlivě, nebo ne. Nemyslím si, že ta penalizace je spravedlivá.“
David Croft na jeho poznámky navázal slovy: „Může za to penalizace, nemůže za to penalizace. To se nedozvíme, dokud se nedostaneme k zastávkám v boxech, kdy bude penalizace odpykána.“
Oba komentátoři tak vyjádřili pochybnosti nad konzistencí rozhodování během závodu a účinností penalizací při posuzování sporných situací.
Rozhodnutí sportovních komisařů udělit Maxu Verstappenovi pětisekundovou penalizaci za incident s Oscarem Piastrim během Velké ceny Saúdské Arábie vyvolalo ostrou reakci fanoušků Formule 1 na sociálních sítích. Převládá názor, že trest nebyl dostatečný a jezdec Red Bullu měl soupeři pozici vrátit přímo na trati.
„Mělo mu být řečeno, aby vrátil pozici,“ zaznělo v jednom z komentářů. Jiný fanoušek reagoval: „Udělal by Max to samé, kdyby byla bariéra z pneumatik po vnější straně první zatáčky? Ne.“
Fanoušci rovněž upozornili na výhodu, kterou Verstappen penalizací paradoxně získal: „Může diktovat restart a jet v čistém vzduchu, což mu způsobuje menší poškození pneumatik. To není trest, to je výhoda.“
„Měli ho donutit, aby se při restartu vrátil na pozici, místo toho, aby mu umožnili odstoupit,“ uvedl další příspěvek. Jiní komentující upozornili na možnou zneužitelnost pravidel: „Takže vše, co Oscar musí udělat, je dostat se vedle Maxe, a oba dostanou pět sekund, ale Oscar bude mít traťovou pozici. To nedává smysl.“
Kritika mířila i přímo na stewardy. Jeden z komentářů vyzýval k přísnějšímu postupu: „Pět sekund? Měli ho zastavit a poslat za Piastrim. Ať se konečně poučí.“ Jiný fanoušek se opřel přímo do Verstappena: „Přísahám, že si myslí, že všechna pravidla jsou pro něj jen orientační.“
Závěr shrnuje výmluvný komentář jednoho z fanoušků: „Tohle nestačí. Rozhodnutí mělo přijít během žluté fáze a pozice měla být vrácena. Cokoli jiného je loupež a není to dostatečný trest.“
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.