Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Max Verstappen a Oscar Piastri svedli napínavý souboj hned po startu Velké ceny Saúdské Arábie. Verstappen, který si pole position zajistil o pouhou setinu sekundy před jezdcem McLarenu, se musel bránit už v první zatáčce.
Navzdory mírné nevýhodě Red Bullu v porovnání s McLarenem dokázal nizozemský jezdec v kvalifikaci vytěžit maximum – i díky mírnému větrnému pytli od Yukiho Tsunody. Jeho výkon ocenil i bývalý šampion Damon Hill.
Po zhasnutí červených světel měl Piastri lepší reakci i zrychlení a krátce se dostal do čela, Verstappen však agresivním manévrem vedení znovu převzal. Následně byl kvůli incidentu penalizován, což vyvolalo smíšené reakce. Podle komentátora Martina Brundla trest neodpovídal závažnosti situace.
První kola závodu tak nabídla nejen jezdecký souboj na hraně, ale i další kontroverzní rozhodnutí sportovních komisařů.
Komentátor Sky Sports F1 Martin Brundle kritizoval rozhodnutí sportovních komisařů během přenosu ze sobotní Velké ceny Saúdské Arábie. Vyslovil se proti tomu, že Max Verstappen obdržel za incident s Oscarem Piastrim pětisekundovou penalizaci, ale nebyl nucen soupeři vrátit pozici na trati.
„To mu stále nechává výhodu,“ komentoval Brundle v přímém přenosu v 18:12 vedle kolegy Davida Crofta. „Chci říct, zapomeňme, jaké auto to je a kdo co řídí – tohle nechává jezdce vpředu ve výhodě, místo aby mu bylo nařízeno vrátit pozici. Buď to místo získali nespravedlivě, nebo ne. Nemyslím si, že ta penalizace je spravedlivá.“
David Croft na jeho poznámky navázal slovy: „Může za to penalizace, nemůže za to penalizace. To se nedozvíme, dokud se nedostaneme k zastávkám v boxech, kdy bude penalizace odpykána.“
Oba komentátoři tak vyjádřili pochybnosti nad konzistencí rozhodování během závodu a účinností penalizací při posuzování sporných situací.
Rozhodnutí sportovních komisařů udělit Maxu Verstappenovi pětisekundovou penalizaci za incident s Oscarem Piastrim během Velké ceny Saúdské Arábie vyvolalo ostrou reakci fanoušků Formule 1 na sociálních sítích. Převládá názor, že trest nebyl dostatečný a jezdec Red Bullu měl soupeři pozici vrátit přímo na trati.
„Mělo mu být řečeno, aby vrátil pozici,“ zaznělo v jednom z komentářů. Jiný fanoušek reagoval: „Udělal by Max to samé, kdyby byla bariéra z pneumatik po vnější straně první zatáčky? Ne.“
Fanoušci rovněž upozornili na výhodu, kterou Verstappen penalizací paradoxně získal: „Může diktovat restart a jet v čistém vzduchu, což mu způsobuje menší poškození pneumatik. To není trest, to je výhoda.“
„Měli ho donutit, aby se při restartu vrátil na pozici, místo toho, aby mu umožnili odstoupit,“ uvedl další příspěvek. Jiní komentující upozornili na možnou zneužitelnost pravidel: „Takže vše, co Oscar musí udělat, je dostat se vedle Maxe, a oba dostanou pět sekund, ale Oscar bude mít traťovou pozici. To nedává smysl.“
Kritika mířila i přímo na stewardy. Jeden z komentářů vyzýval k přísnějšímu postupu: „Pět sekund? Měli ho zastavit a poslat za Piastrim. Ať se konečně poučí.“ Jiný fanoušek se opřel přímo do Verstappena: „Přísahám, že si myslí, že všechna pravidla jsou pro něj jen orientační.“
Závěr shrnuje výmluvný komentář jednoho z fanoušků: „Tohle nestačí. Rozhodnutí mělo přijít během žluté fáze a pozice měla být vrácena. Cokoli jiného je loupež a není to dostatečný trest.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.