Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
Ještě před samotným startem kalendářního roku 2026 se Formule 1 ocitá u první výrazné kontroverze nové technické éry. Tentokrát se neřeší aerodynamika ani flexibilní prvky karoserie, ale samotné srdce monopostu, spalovací motor a konkrétně jeho kompresní poměr.
Podle nových pravidel FIA byl maximální kompresní poměr snížen z dosavadních 18:1 na 16:1, což mělo usnadnit vstup novým výrobcům pohonných jednotek. Právě formulace způsobu měření ale otevřela prostor pro rozdílný výklad. Kontrola probíhá ve statických podmínkách při okolní teplotě, což podle informací z paddocku umožňuje, aby se při provozních teplotách na trati reálný kompresní poměr dostal výše, než stanovuje limit.
Do středu pozornosti se dostaly zejména projekty Mercedesu a Red Bull Powertrains. Podle rivalů mají oba výrobci využívat řešení, které při vyšších teplotách zvyšuje efektivitu spalování. Vyšší kompresní poměr přitom znamená buď více výkonu ze stejného množství paliva, nebo stejný výkon s nižší spotřebou, což je v éře přísně omezeného průtoku paliva a proměnlivého využití elektrické energie klíčová výhoda. Odhady hovoří až o zisku deseti a více koňských sil, ale přesná čísla zná jen úzký okruh techniků.
Jádro sporu spočívá v interpretaci pravidel. Zatímco výrobci mohou argumentovat tím, že jejich motory splňují limit při oficiálním testu stanoveném FIA, soupeři poukazují na obecné ustanovení, podle něhož musí monopost splňovat pravidla za všech okolností během závodního víkendu. Podobný spor už F1 zažila u flexibilních křídel, kde nakonec FIA přistoupila ke zpřísnění kontrolních metod.
FIA zatím dává najevo zdrženlivost a tvrdí, že současný postup měření odpovídá technickým předpisům. Současně ale připouští, že v případě potřeby může dojít k úpravě pravidel nebo kontrolních procedur. Čas však hraje proti všem, homologace motorů je naplánována na 1. března a jakékoliv zásahy do konstrukce pohonných jednotek jsou extrémně náročné.
Zdroje z Itálie navíc přinášejí protichůdné informace o tom, kdo by byl případnou změnou nejvíce zasažen. Zatímco jedni tvrdí, že Red Bull by se dokázal přizpůsobit rychleji než Mercedes, jiní uvádějí přesný opak. Jisté je pouze to, že jakýkoli zásah by měl dalekosáhlé důsledky pro rozložení sil minimálně do sezony 2027 a to i přes existenci mechanismu ADUO, který má pomoci výkonnostně zaostávajícím výrobcům.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.