Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Sezona Formule 1 2026 přinese největší technickou revoluci posledních let. Všechny týmy budou nasazovat zcela nové monoposty s aktivní aerodynamikou a upravenými pohonnými jednotkami, což slibuje zásadní proměnu způsobu závodění. Mercedes již odhalil, jak bude jeho vůz, pravděpodobně nazvaný W17, připraven vstoupit do této nové éry.
Šéf týmu Mercedes Toto Wolff po prvním simulátorovém pohledu na novou techniku komentoval: „Právě jsem vyšel ze simulátoru, když jsem sledoval, jak auto jezdí, a bude to fascinující.“ Podle něj se sport ocitá v „reálné hybridní éře“, kde vozy kombinují padesát procent elektrického pohonu se 100% udržitelným palivem, což přidává další vrstvu technické inovace.
Zcela nová pravidla znamenají, že tradiční prvky, jako DRS či MGU-H, budou odstraněny. Místo nich se fanoušci dočkají režimů „Overtake“ a „Boost Mode“, které umožní dočasné zvýšení výkonu pro předjíždění. Wolff však zdůrazňuje, že jejich efektivita bude záviset na strategii a správném využití: „Režim předjíždění bude aktivní jen v tom, co bylo v roce 2025 zónou DRS.“
Možná nejzajímavější inovací je tzv. aktivní aerodynamika. Piloti budou moci ovládat přední i zadní křídla podle potřeby v zatáčkách a na rovinkách, čímž se otevírá zcela nový rozměr taktiky během závodů. Wolff vidí tento prvek jako klíč k fascinujícím závodům: „Bude to fascinující.“
Mercedes se zároveň loučí s érou svého dominantního V6 motoru, který mezi lety 2014 a 2021 získal osm pohárů konstruktérů a sedm titulů jezdců. Wolff připomněl, že po přechodu na vozy s ground-effect aerodynamikou tým zatím nedokázal navázat na tuto dominanci: „Měli jsme velmi úspěšné období v těch letech, vyhráli jsme osm šampionátů, ale následovaly obtížné roky.“
Podle odborníků patří Mercedes mezi favority na nejvýkonnější pohonnou jednotku pro sezonu 2026. Wolff však varuje před přílišným sebevědomím: „Nikdy nejsme sebejistí. Jsme lidé, kteří vidí sklenici napůl prázdnou, nikdy napůl plnou. Všechno začíná tím, že nepřítel je už v domě.“ Poukazuje na silné soupeře, jako jsou McLaren, Alpine a Williams, kteří mohou mít výhodu díky inovacím nebo delšímu času strávenému ve větrném tunelu.
Nová technická pravidla F1 2026 budou od týmů vyžadovat rychlou adaptaci a promyšlenou strategii. Wolff upozorňuje na riziko dezinformací a spekulací: „Tyto fámy jsou vždy nebezpečné, protože někdo v jiném týmu, u jiného výrobce pohonných jednotek nebo dodavatele paliva si řekne: ‚Rádi bychom vás viděli jako favority, ale my přicházíme.‘“
Mercedes i ostatní stáje tak vstupují do „nového světa F1“, kde aktivní aerodynamika, nové režimy výkonu a hybridní pohon mohou zásadně změnit tradiční rovnováhu sil. Wolff shrnul očekávání s respektem k neznámému: „Právě jsem vyšel ze simulátoru, když jsem sledoval, jak auto jezdí, a bude to fascinující.“ Formule 1 se připravuje na sezónu, která slibuje nejen technologické inovace, ale i napínavé závody a nečekaná překvapení na startovním roštu.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.