Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
McLaren v sobotu zcela ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie a Lando Norris si zajistil pole position, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri vybojoval druhé místo.
To znamenalo pro Maxe Verstappena z Red Bullu těžkou ránu, protože Nizozemec skončil za svými rivaly. Nicméně otázkou zůstává, zda mokré počasí, které se očekává během závodu, nevyrovná šance a nezmění celkové rozložení sil na trati.
„Deštivé počasí je pro mě výzvou. Ale jak jsem ukázal v Brazílii 2024, v těchto podmínkách se cítím velmi silný. Pokud prší, může to být naše příležitost,“ řekl Verstappen, který se v minulosti ukázal jako expert na mokré závody. Přesto však sám připustil, že v kvalifikaci měl problémy se správným nastavením vozu pro mokré podmínky. „Na mokré trati budu muset najít způsob, jak maximálně využít to, co mám k dispozici,“ dodal.
Očekávaný déšť však představuje problém především pro McLaren. I když tým disponuje skvělým vyvážením vozu, jejich MCL39 vykazoval během testů v Bahrajnu problémy se zadní nápravou. Podle některých expertů by mohl tento problém během závodu v proměnlivých podmínkách výrazně zkomplikovat jejich šance. „McLaren má dnes velkou rychlost, ale dešťové podmínky mohou změnit celkové výsledky. Na suchu jsme byli silní, ale na mokru to může být úplně jinak,“ uvedl šéf týmu McLaren Andreas Seidl.
Zatímco McLaren a Verstappen se připravují na dešťové podmínky, pozornost se také obrací na zkušené jezdce jakým je Lewis Hamilton. Sedminásobný mistr světa měl během kvalifikace Ferrari SF-25 vynikající nastavení s vysokým přítlakem. „V kvalifikaci jsme se rozhodli pro nastavení s maximálním přítlakem, protože to nám dává lepší kontrolu nad vozem, zejména pokud prší. Pokud přijde déšť, může nám to pomoci zůstat v závodě,“ prohlásil Hamilton, který má bohaté zkušenosti s řízením na mokru.
Hamiltonovo Ferrari se stále dostává do tempa, ale v případě deště by mohl být v lepší pozici než jiní, kdo nejsou na mokré závody tak zvyklí. „V takových podmínkách to často bývá o zkušenostech. Doufám, že to zvládneme dobře,“ doplnil Hamilton.
Jezdci jako Max Verstappen či Fernando Alonso jsou známí tím, že dokáží těžit z náročných podmínek. Alonso, který se v kvalifikaci potýkal s poškozením podlahy Aston Martinu, se vždy ukazuje jako velmi silný na mokrých tratích. „Máme co zlepšovat, ale déšť může být naším spojencem. Už jsem několikrát ukázal, že umím využít každou příležitost. V takových podmínkách je pro mě důležitý každý detail,“ prohlásil Alonso.
Naopak pro nováčka Liama Lawsona v Red Bullu může být mokré počasí spíše noční můrou. Po jeho slabé kvalifikaci v Albert Parku bude mít snižující se viditelností problémy při předjíždění a riskování v deštivých podmínkách. „Bude to těžké, ale snad budeme mít možnost rozhodnout se pro riskantní strategii. Musím si dávat pozor na to, co dělám, a spoléhat na svou intuici,“ prohlásil Lawson, který stále sbírá zkušenosti v těžkých podmínkách.
Ačkoliv McLaren v kvalifikaci ukázal silné tempo, deštivé počasí může změnit rovnováhu sil. Týmy jako Red Bull a Ferrari mohou těžit z mokrých podmínek, přičemž Verstappen, Hamilton a Alonso patří k favoritům na vítězství, pokud déšť přinese komplikace na trať.
Očekává se, že závod přinese nejedno překvapení a ukáže, jak se týmy dokážou vypořádat s výzvami, které přinášejí proměnlivé podmínky.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.