Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Formule 1 se v dohledné době nevrátí k motorům V10 ani k jiným atmosférickým jednotkám. Komise F1 potvrdila, že se drží směřování k nové generaci hybridních pohonných jednotek, které mají vstoupit v platnost od příští sezóny. Tím dala jasně najevo, že elektrifikace a udržitelnost zůstávají jedním z hlavních pilířů budoucnosti královské disciplíny motorsportu.
Základy těchto nových pravidel byly položeny již v roce 2022 a od té doby na jejich vývoji usilovně pracují výrobci motorů. Do hry vstoupila i FIA, která si ve svém schváleném rámci ponechala prostor pro tzv. „drobné úpravy“. Právě ty mohou sehrát klíčovou roli v odstranění některých stížností, které se v poslední době objevily, například obavy, že baterie v některých případech nevydrží až do konce dlouhých rovinek.
Jedním z navrhovaných řešení je zavedení systému „turn down ramp rate“. Ten má omezit nárazové využití elektrického výkonu hned po výjezdu ze zatáčky. Místo toho by se energie uvolňovala postupně, což by mělo přinést plynulejší akceleraci a zabránit tomu, aby jezdci spálili veškerou dostupnou elektrickou energii příliš brzy.
Hybridní systémy by podle současného plánu měly tvořit až 50 % celkového výkonu vozu, konkrétně 350 kW. Zvažuje se však i alternativa, která by tuto hodnotu snížila na 200 kW. Tím by se zvýšila konzistence výkonu v průběhu celého kola, což by mohlo být výhodné zejména na okruzích, kde hraje roli maximální rychlost, například v Džiddě, Monze, Baku nebo Las Vegas.
Návrh má být detailně projednán na čtvrtečním jednání F1 Komise. Někteří výrobci motorů už ale vyjádřili pochybnosti, zda tak výrazné omezení elektrického výkonu lze vůbec označit za „drobné vylepšení“. Změna by totiž posunula poměr hybridního pohonu na pouhých 35 %, což by mohlo změnit celé chování vozů na trati.
Názory mezi týmy se přitom značně liší. Zatímco šéf Red Bullu Christian Horner podpořil změnu slovy: „Pokud je to v zájmu sportu, musíme to podpořit,“ jeho protějšek z Mercedesu Toto Wolff označil celou myšlenku za „vtip“. Audi a Honda se údajně k úpravám staví odmítavě, zatímco Ferrari zaujímá smířlivější postoj, šéf týmu Frédéric Vasseur připustil, že některé aspekty nových pravidel mohly být podceněny, a vyzval ostatní, aby neodmítali změny jen kvůli strachu o vlastní výkonnostní výhodu.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.