Velká cena Monaka letos poprvé zavádí povinnou dvouzastávkovou strategii, aby podpořila více předjíždění v úzkých uličkách. Tento krok může výrazně zamíchat pořadím, ale stále zůstává otázkou, zda změní tradičně pomalé tempo závodu.
Monacká Grand Prix, jeden z nejikoničtějších závodů Formule 1, letos přináší významnou novinku. Kritizovaná za nudné a procesní závody bez výrazných předjíždění, bude muset tento víkend zavést novou povinnou dvouzastávkovou strategii. FIA již v únoru potvrdila, že jezdci musí během závodu povinně zajet do boxů minimálně dvakrát a použít nejméně tři sady pneumatik místo obvyklých dvou. Tento požadavek platí i za deště, kdy Pirelli navíc dodá třetí sadu mokrých pneumatik.
Hlavním důvodem změny je nemožnost předjíždět na úzké monacké trati, kde jsou vozy současné generace příliš široké na to, aby se snadno prosadily v provozu. Loňský závod potvrdil, že pořadí v top desítce se po celých 78 kolech prakticky nezměnilo a byly zde jen čtyři předjetí. Bernie Collins ze Sky Sports F1 komentoval, že je možné tempo závodu řídit tak, aby pneumatiky vydržely prakticky celý závod, což vede k minimálnímu počtu zastávek v boxech a velmi málo akci na trati, informuje Motorsport.com.
Řidiči ale novinku vítají. Místní hrdina Charles Leclerc, vítěz z roku 2024, uvedl, že povinné dvouzastávky by měly oživit nedělní závod a přinést více vzrušení, které v minulosti chybělo. Jeho bratr Arthur Leclerc pak doplnil, že tato změna umožní jezdcům více tlačit na pneumatiky a vnese do závodu větší nepředvídatelnost a nové strategické možnosti. Přesto podle něj zůstane klíčové kvalitní kvalifikační umístění.
Technický ředitel Mercedesu Andrew Shovlin očekává, že se závod stane mnohem náročnějším na strategii. Povinné dvě zastávky totiž výrazně omezí možnost šetřit pneumatiky a udržet si vedení jen kontrolováním soupeřů. I když se předpověď počtu zastávek zjednodušuje, skutečné rozhodnutí v boxech a výběr momentu pro zastávky přinese nové výzvy.
Týmy tak nyní mohou více experimentovat s různými strategiemi. Pirelli například upozorňuje, že absence jasných oken pro zastávky by mohla poskytnout příležitost jezdcům z druhé poloviny startovního pole získat lepší pozice díky jízdě v čistém vzduchu bez provozu.
Nakonec zůstává kvalifikace i nadále nejdůležitější částí víkendu. Ačkoliv nová pravidla nezmění základní charakteristiku trati, přidání povinných zastávek by mělo závod oživit a nabídnout fanouškům, obzvlášť těm příležitostným, více vzrušení v neděli.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.