Jeremy Clarkson se vyjádřil kriticky k Velké ceně Japonska 2025, když poukázal na nízký počet předjíždění v závodě, přičemž to přirovnal ke sledování kriketu.
Po klidné Velké ceně Japonska 2025, která byla kritizována za nedostatek předjíždění, Jeremy Clarkson přišel s nápadem, jak zlepšit vzrušení v závodech Formule 1. Známý televizní moderátor, jehož vtipné poznámky jsou neodmyslitelnou součástí jeho osobnosti, navrhl, aby se závody pořádaly na okruzích, kde je předjíždění jednodušší.
Na svém účtu na platformě X napsal: „Mám nápad, jak udělat závody F1 více vzrušující – nepoužívejte okruhy, kde je předjíždění obtížné.“ Tento příspěvek, který se rychle stal virálním, si během několika dní vysloužil více než 2,1 milionu zhlédnutí.
Clarkson si po závodě neodpustil rýpnutí a přirovnal japonskou Velkou cenu k ne zrovna dynamickému sportu. „Připadal jsem si, jako bych koukal na kriket,“ poznamenal s typickým nadhledem, informuje Motorsport.com.
Závod na okruhu Suzuka, který vyhrál Max Verstappen, se stal pro diváky spíše ukázkou precizní jízdy, ale kvůli nízkému počtu předjíždění byl kritizován. Po prvním kole bylo zaznamenáno pouze 15 předjíždění, přičemž 11 jezdců skončilo na místě, kde startovali. Mezi top 10 byl jediný jezdec, který získal pozici, a to Lewis Hamilton, který předjel Isacka Hadjara.
Nico Hülkenberg, který se také ocitl ve zácpě, komentoval závod slovy: „Spoustu závodu jsem strávil v dopravě a není to zábava, když vidíte jen křídlo auta před sebou v DRS." Verstappen uvedl, že rychlé zatáčky na Suzuce znemožnily dobré následování soupeřů, což bylo způsobeno přehřátými pneumatikami a zhoršujícím se „špinavým vzduchem“.
Po těchto příspěvcích se Clarkson setkal s kritikou od fanouška, který naznačil, že změna by měla přijít od designu vozů. Na to odpověděl: „Jistě. Ať jsou auta větší, ale mějte okruhy, které jsou k tomu vhodné. Koneckonců, příjmy pocházejí od fanoušků.“
V roce 2026 přinese nový motor hybridní technologie a menší, lehčí vozy, jejichž šířka se sníží o 100 mm a minimální hmotnost klesne o 30 kg. To by mohlo přinést nové možnosti pro lepší závodění.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.