James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Technický ředitel Mercedesu James Allison se podíval na to, co Formuli 1 čeká od roku 2026, a upozornil na hlavní limity, s nimiž se týmy budou muset vyrovnat. Přestože nová pravidla přinesou zcela přepracovanou pohonnou jednotku a aktivní aerodynamiku, Allison zdůraznil, že klíčovým faktorem zůstávají pneumatiky. „Samozřejmě budete muset zvládnout nový podvozek a novou aerodynamiku co nejlépe, to je faktor číslo jedna. Ale na konci řetězce jsou to stále pneumatiky, které musí absorbovat všechno, co uděláte,“ uvedl.
Jedním z pozitivních aspektů nové generace vozů podle něj bude samotné chování motorů. „Některé věci se změní k lepšímu,“ řekl v rozhovoru pro Nextgen Auto. „Dosti nešťastná formule velmi vysokého zatížení motoru na konci rovinky zmizí a budeme mít mnohem mírnější zatížení, což bude výhodné pro všechny. Ale jiné věci se budou vyvíjet složitějším směrem.“
Rok 2026 přinese revoluční pohonnou jednotku, která bude výkonově vyvážená mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Aktivní aerodynamika pak umožní monopostům přepínat mezi režimem s nízkým odporem a vysokým přítlakem pomocí pohyblivých prvků na předním a zadním křídle. Pro týmy to bude znamenat nové možnosti, ale i obrovské technické výzvy v oblasti nastavení a integrace.
Jedním z nejdiskutovanějších témat jsou rozměry pneumatik. Ty se zmenší o 25 mm vpředu a o 30 mm vzadu, čímž se sníží hmotnost i odpor vzduchu. To však přináší zásadní nevýhodu – menší styčná plocha znamená, že guma musí pracovat podstatně více. „Menší pneumatiky ke snížení odporu znamenají, že pneumatika je více namáhaná,“ vysvětlil Allison a upozornil také na další komplikaci – zákaz používání ohřívacích dek.
„Zatímco stále chceme jezdit na velmi nízkých teplotách pneumatik, bez vyhřívacích dek, jak to vyžadují předpisy, bude muset Pirelli vytvořit směs, která dokáže dobře fungovat na trati při nižších teplotách než současné pneumatiky,“ dodal Allison. „Řekl bych tedy, že to bude pravděpodobně stejně důležité příští rok jako letos, i když se některé aspekty změnily k lepšímu.“
Pirelli již začalo testovat užší gumy na speciálně upraveném voze pro rok 2026, avšak první reakce jezdců nebyly příliš povzbudivé. George Russell po březnových testech připustil, že změna zatím nepůsobí příznivě. „Několik jezdců vyzkoušelo pneumatiky pro rok 2026, které budou užší, aby se snížil odpor,“ řekl. „Bylo to ale poměrně náročné ve srovnání se širokými pneumatikami, které máme dnes. Přirozeně to byl poměrně velký krok zpět, protože jsou prostě mnohem užší. Doufám, že se během nadcházejících měsíců zlepší.“
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.
Po zisku konstruktérského titulu 2025 v Singapuru varoval Andrea Stella z McLarenu, že teprve před nimi stojí skutečně nejtěžší zkouška.
Alex Palou u londýnského soudu promluvil o svém zklamání z jednání s McLarenem a Zakam Brownem. Jeho slova naznačují, že za původními sliby o Formuli 1 se skrývalo víc, než se zdálo.
Toto Wolff, který má bohaté zkušenosti s napětím mezi týmovými kolegy, poslal do Mclarenu varovný vzkaz.
Podle Flavia Briatoreho čeká Lewise Hamiltona u Ferrari zásadní zlom. Po náročném začátku působení u italské stáje naznačil, že v příštím roce by se mohlo odehrát něco, co všechno změní.
Bývalý závodník Formule E Sam Bird naznačil, že by Red Bull mohl uvažovat o nahrazení Yukiho Tsunody mladším talentem Isackem Hadjarem. Podle něj by takový krok mohl být logický pro optimalizaci jezdecké sestavy týmu.