James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Technický ředitel Mercedesu James Allison se podíval na to, co Formuli 1 čeká od roku 2026, a upozornil na hlavní limity, s nimiž se týmy budou muset vyrovnat. Přestože nová pravidla přinesou zcela přepracovanou pohonnou jednotku a aktivní aerodynamiku, Allison zdůraznil, že klíčovým faktorem zůstávají pneumatiky. „Samozřejmě budete muset zvládnout nový podvozek a novou aerodynamiku co nejlépe, to je faktor číslo jedna. Ale na konci řetězce jsou to stále pneumatiky, které musí absorbovat všechno, co uděláte,“ uvedl.
Jedním z pozitivních aspektů nové generace vozů podle něj bude samotné chování motorů. „Některé věci se změní k lepšímu,“ řekl v rozhovoru pro Nextgen Auto. „Dosti nešťastná formule velmi vysokého zatížení motoru na konci rovinky zmizí a budeme mít mnohem mírnější zatížení, což bude výhodné pro všechny. Ale jiné věci se budou vyvíjet složitějším směrem.“
Rok 2026 přinese revoluční pohonnou jednotku, která bude výkonově vyvážená mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Aktivní aerodynamika pak umožní monopostům přepínat mezi režimem s nízkým odporem a vysokým přítlakem pomocí pohyblivých prvků na předním a zadním křídle. Pro týmy to bude znamenat nové možnosti, ale i obrovské technické výzvy v oblasti nastavení a integrace.
Jedním z nejdiskutovanějších témat jsou rozměry pneumatik. Ty se zmenší o 25 mm vpředu a o 30 mm vzadu, čímž se sníží hmotnost i odpor vzduchu. To však přináší zásadní nevýhodu – menší styčná plocha znamená, že guma musí pracovat podstatně více. „Menší pneumatiky ke snížení odporu znamenají, že pneumatika je více namáhaná,“ vysvětlil Allison a upozornil také na další komplikaci – zákaz používání ohřívacích dek.
„Zatímco stále chceme jezdit na velmi nízkých teplotách pneumatik, bez vyhřívacích dek, jak to vyžadují předpisy, bude muset Pirelli vytvořit směs, která dokáže dobře fungovat na trati při nižších teplotách než současné pneumatiky,“ dodal Allison. „Řekl bych tedy, že to bude pravděpodobně stejně důležité příští rok jako letos, i když se některé aspekty změnily k lepšímu.“
Pirelli již začalo testovat užší gumy na speciálně upraveném voze pro rok 2026, avšak první reakce jezdců nebyly příliš povzbudivé. George Russell po březnových testech připustil, že změna zatím nepůsobí příznivě. „Několik jezdců vyzkoušelo pneumatiky pro rok 2026, které budou užší, aby se snížil odpor,“ řekl. „Bylo to ale poměrně náročné ve srovnání se širokými pneumatikami, které máme dnes. Přirozeně to byl poměrně velký krok zpět, protože jsou prostě mnohem užší. Doufám, že se během nadcházejících měsíců zlepší.“
Ralf Schumacher uvedl, že je vždy dobré mít připravené možnosti a strategii pro nečekané situace. Podle něj by každý jezdec měl myslet na své kroky i v náročných obdobích.
Mark Webber věří, že Oscar Piastri má motivaci a charakter potřebný k silnému závěru sezony. Podle něj může mladý jezdec v posledních třech závodech znovu ukázat svůj talent a posunout McLaren vpřed.
Aston Martin vstupuje do nové etapy s ambiciózními cíli a intenzivní přípravou. Tým i jeho klíčoví členové pracují na zdokonalení všech aspektů svého fungování, přičemž pozornost fanoušků i odborníků zůstává upřena na jejich další kroky.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.