James Allison prozradil, co rozhodne o výkonnosti v nové éře pravidel

George Russell v Maďarsku
George Russell v Maďarsku, foto: Michael Zelinka / INCORP images
Josef Mráček DNES 18:50
Sdílej:

James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.

Technický ředitel Mercedesu James Allison se podíval na to, co Formuli 1 čeká od roku 2026, a upozornil na hlavní limity, s nimiž se týmy budou muset vyrovnat. Přestože nová pravidla přinesou zcela přepracovanou pohonnou jednotku a aktivní aerodynamiku, Allison zdůraznil, že klíčovým faktorem zůstávají pneumatiky. „Samozřejmě budete muset zvládnout nový podvozek a novou aerodynamiku co nejlépe, to je faktor číslo jedna. Ale na konci řetězce jsou to stále pneumatiky, které musí absorbovat všechno, co uděláte,“ uvedl.

Jedním z pozitivních aspektů nové generace vozů podle něj bude samotné chování motorů. „Některé věci se změní k lepšímu,“ řekl v rozhovoru pro Nextgen Auto. „Dosti nešťastná formule velmi vysokého zatížení motoru na konci rovinky zmizí a budeme mít mnohem mírnější zatížení, což bude výhodné pro všechny. Ale jiné věci se budou vyvíjet složitějším směrem.“

Rok 2026 přinese revoluční pohonnou jednotku, která bude výkonově vyvážená mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Aktivní aerodynamika pak umožní monopostům přepínat mezi režimem s nízkým odporem a vysokým přítlakem pomocí pohyblivých prvků na předním a zadním křídle. Pro týmy to bude znamenat nové možnosti, ale i obrovské technické výzvy v oblasti nastavení a integrace.

Jedním z nejdiskutovanějších témat jsou rozměry pneumatik. Ty se zmenší o 25 mm vpředu a o 30 mm vzadu, čímž se sníží hmotnost i odpor vzduchu. To však přináší zásadní nevýhodu – menší styčná plocha znamená, že guma musí pracovat podstatně více. „Menší pneumatiky ke snížení odporu znamenají, že pneumatika je více namáhaná,“ vysvětlil Allison a upozornil také na další komplikaci – zákaz používání ohřívacích dek.

„Zatímco stále chceme jezdit na velmi nízkých teplotách pneumatik, bez vyhřívacích dek, jak to vyžadují předpisy, bude muset Pirelli vytvořit směs, která dokáže dobře fungovat na trati při nižších teplotách než současné pneumatiky,“ dodal Allison. „Řekl bych tedy, že to bude pravděpodobně stejně důležité příští rok jako letos, i když se některé aspekty změnily k lepšímu.“

Pirelli již začalo testovat užší gumy na speciálně upraveném voze pro rok 2026, avšak první reakce jezdců nebyly příliš povzbudivé. George Russell po březnových testech připustil, že změna zatím nepůsobí příznivě. „Několik jezdců vyzkoušelo pneumatiky pro rok 2026, které budou užší, aby se snížil odpor,“ řekl. „Bylo to ale poměrně náročné ve srovnání se širokými pneumatikami, které máme dnes. Přirozeně to byl poměrně velký krok zpět, protože jsou prostě mnohem užší. Doufám, že se během nadcházejících měsíců zlepší.“

Stalo se