Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Velká cena Saúdské Arábie 2025 byla rozhodnuta již v první zatáčce, kde Oscar Piastri a Max Verstappen bojovali bok po boku. Piastri si zajistil lepší vnitřní stopu, čímž Verstappenovi zůstaly dvě možnosti: zpomalit, nebo projet únikovou zónou na vnější straně.
Verstappen se rozhodl pro druhou možnost a vrátil se zpět na trať na první pozici, což mu vyneslo pětisekundovou penalizaci za zisk výhody mimo trať. Ačkoli Verstappen zůstal v čele až do svého pitstopu, zdržení v boxech ho připravilo o vedení a nakonec i o vítězství.
Tato penalizace vyvolala silné reakce, a to nejen mezi fanoušky, ale i na pitwallu. Red Bull tvrdil, že během víkendu v závodech F2 byly podobné incidenty nepostihnuty, což vedlo k přesvědčení, že penalizace byla nepřiměřená.
Pravidla F1 však v této situaci jsou nekompromisní: pokud jezdec opustí trať a získá výhodu, musí vrátit pozici. Tento krok Red Bull a Verstappen nezrealizovali, i když věděli, že celou záležitost řeší sportovní komisaři, což vedlo k nevyhnutelné penalizaci.
Piastri, který měl v úvodu nevýhodu kvůli "špinavému vzduchu" za Verstappenem, využil příležitost a díky penalizaci světového šampiona se dostal do vedení, které už nepustil až do konce závodu. Po zastávkách Norrise a Leclerca měl volnou cestu k vítězství.
„Možná by bylo lepší, kdyby si vyměnili pozice,“ řekl po závodě Zak Brown, generální ředitel McLarenu, pro Sky Sports F1.
„Určitě jsem si myslel, že penalizace byla zasloužená. Oscar byl jednoznačně vepředu, měl lepší start a trať musíte využívat.
„Ať už je to pětisekundová penalizace, nebo vrácení pozice, myslím, že by to šlo obojí, ale rozhodně jsem považoval za správné, že to byla Oscarova zatáčka, a v určitých chvílích prostě musíte přiznat porážku.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.