Trest pro Maxe Verstappena za incident s Piastrim při Velké ceně Saúdské Arábie rozvířil vášně napříč paddockem. Zatímco část fanoušků i expertů souhlasí s penalizací, Red Bull má jasno – podle Helmuta Marka byl trest přehnaný a nespravedlivý. „Kam měl jako uhnout?“ rozčiluje se poradce rakouské stáje.
Pětivteřinová penalizace pro Maxe Verstappena za zkrácení první zatáčky při souboji s Oscarem Piastrim na Velké ceně Saúdské Arábie vyvolala v paddocku ostré reakce. Ačkoliv nizozemský pilot situaci veřejně nekomentoval, hlasitě se k verdiktu vyjádřil poradce Red Bullu Helmut Marko, který trest považuje za přehnaný a nespravedlivý.
„Myslím, že závod byl prohraný už na startu. A vážně, kam měl Max uhnout?“ rozohnil se Marko v rozhovoru pro Motorsport.com. Připomněl také podobnou situaci ze sprintu F2, kde jezdci vyvázli bez trestu: „Sledovali jsme závody formule 2 a tam se to samé stalo dvěma nebo třem jezdcům. Dostali pouze varování. Takže podle nás byla pětisekundová penalizace trochu přísná. Ta nekonzistence komisařů v rozhodování je těžko pochopitelná.“
Marko rovněž připomněl, že Verstappen byl na brzdách o něco vepředu a měl tempo na to, aby si vybudoval náskok. „Ano, Piastri byl na startu před ním, ale v brzdné zóně byl Max lehce vpředu. Ale je to tak, jak to je. Pozitivní na tom je, že jsme měli tempo, opotřebení pneumatik bylo pod kontrolou. Po penalizaci jsme se soustředili, abychom ubránili druhou pozici.“
V rozhovoru pro rakouskou ORF Marko přiznal, že na začátku víkendu by s druhým místem byli spokojeni. „Kdyby nám někdo v pátek řekl, že dojedeme druzí, slavili bychom. Jenže změny na autě byly tak účinné, že jsme teď samozřejmě trochu zklamaní, že jsme si neodvezli vítězství,“ uvedl. Přesto si pochvaluje výkonnost vozu a stabilitu v degradaci pneumatik.
Na závěr se Marko zaměřil i na vnitrotýmovou dynamiku McLarenu. Rivalita mezi Piastrim a Norrisem by podle něj mohla sehrát ve prospěch Red Bullu významnou roli: „Bylo by pro nás ideální, kdyby se ve vítězstvích střídali – znamená to, že si navzájem berou body. Nemyslím si, že by se někdo z nich spokojil s rolí dvojky. Pokud mezi sebou začnou opravdu bojovat, je to pro nás velká příležitost."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.