Mezinárodní automobilová federace FIA vydala oficiální stanovisko k incidentu, který se týkal Maxe Verstappena během uplynulé Velké ceny Saúdské Arábie.
Šéf Red Bullu Christian Horner zpochybnil penalizaci, kterou Max Verstappen obdržel během Velké ceny Saúdské Arábie, a zveřejnil sérii záběrů z palubní kamery, které podle něj dokazují, že Nizozemec jednal v mezích pravidel.
Verstappen dostal pětisekundový trest za to, že v první zatáčce vyjel mimo trať a udržel si tím pozici před Oscarem Piastrim.
Incident se odehrál hned na začátku závodu a měl dopad na vývoj celé velké ceny. Verstappen si trest odpykal při své zastávce v boxech a do cíle dorazil s nevelkým odstupem za vítězným Australanem. FIA následně zveřejnila dokument, který podrobně popisuje důvody penalizace, přičemž klíčovým faktorem bylo, že Piastri byl v nájezdu do první zatáčky minimálně vedle Verstappena a měl právo na férový souboj.
Komisaři uvedli, že Verstappen opustil trať a získal tím trvalou výhodu, kterou nevrátil. V dokumentu stojí, že podle pravidel o závodním prostoru měla být zatáčka uznána jako Piastriho, a tudíž mu měl Verstappen nechat místo. Tím, že se tak nestalo, Nizozemec si pozici udržel nelegitimně.
Standardní penalizace pro takovéto porušení pravidel bývá deset sekund. V tomto případě však komisaři rozhodli o mírnějším trestu, protože k incidentu došlo hned v úvodním kole a zatáčce. To bylo označeno jako polehčující okolnost, díky které byl Verstappen potrestán pouze pěti sekundami.
Přestože se Verstappen k celé situaci vyjadřovat nechtěl, FIA v dokumentu přiznala, že trest mohl být tvrdší. Jako srovnání byl uveden případ Liama Lawsona, který v jiném závodě obdržel desetisekundovou penalizaci za obdobné provinění.
Celá situace vyvolala v paddocku diskuzi o konzistentnosti trestání a posuzování incidentů v první zatáčce. Hornerův nesouhlas a zveřejněné záběry jen podtrhují, že Red Bull považuje rozhodnutí FIA za sporné, a i když se Verstappen s trestem vyrovnal bez ztráty výrazné pozice, otázky nad jeho oprávněností zůstávají.
Lídr šampionátu Lando Norris odstartoval víkend v São Paulu ve velkém stylu, když si na legendárním okruhu Interlagos zajistil pole position pro sobotní sprint.
Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.