Hamilton sdílí názor Verstappena: Může se Formule 1 vrátit k legendárním motorům V10?

Max Verstappen s Lewisem Hamiltonem během GP Číny
Max Verstappen s Lewisem Hamiltonem během GP Číny, foto: Red Bull Content Pool
Josef Mráček 29. března 2025 13:20
Sdílej:

Lewis Hamilton naznačil, že by byl otevřený návratu k motorem V10, když vyjádřil souhlas s názorem Maxe Verstappena na toto téma.

Lewis Hamilton se připojil k názoru Maxe Verstappena ohledně možného návratu k motorům V10 ve Formuli 1, avšak s důležitou podmínkou. Hamilton uvedl, že by tuto změnu podpořil pouze v případě, že by F1 dokázala zajistit, že motory budou používat 100% udržitelná paliva. Tento aspekt je pro něj klíčový pro budoucnost sportu.

V současnosti se vedení F1 zabývá možností prodloužit stávající pravidla pro pohonné jednotky až do roku 2028, než by se vrátily motory V10, které byly vyřazeny v roce 2005. Taková změna by však znamenala zrušení nákladných a inovativních pohonných jednotek, které jsou momentálně ve vývoji pro rok 2026. Tato nová generace pohonných jednotek zahrnuje odstranění MGU-K a výrazné posílení elektrických systémů, které by měly generovat až o 300 % více energie, píše RacingNews365.

Mezitím se automobilky Audi, Honda a General Motors připravují na vstup do F1 s novými pohonnými jednotkami. Honda spolupracuje s Aston Martinem, zatímco General Motors se chystá s Cadillacem na rok 2028, přičemž bude zákazníkem Ferrari.

Přední postavy F1, jako Christian Horner a Zak Brown, varují, že jakýkoli krok zpět by byl velmi náročný. "Kouzlo už je venku," uvedli s ohledem na aktuální pravidla. Verstappen, který v současnosti drží titul mistra světa, se domnívá, že motory V10 by byly "určitě lepší než to, co máme nyní" a naznačil, že by návrat k těmto motorům mohl být rozhodujícím faktorem pro jeho setrvání v F1 i po roce 2028.

Hamilton v reakci na tuto situaci uvedl, že souhlasí s návratem k motorům V10, pokud by to bylo možné realizovat s udržitelnými palivy. „Není žádným tajemstvím, že V6 nikdy nezněly skvěle,“ řekl Hamilton. „Pamatuji si, jak jsem poprvé přišel na závod F1 v roce 1996 ve Spa, když Michael Schumacher projížděl zatáčkou 1 a moje žebra doslova vibrovala. Byl jsem na to úplně zvyklý. Bylo to něco neuvěřitelného, co jsem nikdy předtím neslyšel nebo necítil. Od té doby jsme o to přišli.“

Hamilton dodal, že pokud by F1 dokázala zůstat věrná těmto působivým zvukům a zároveň splnila všechny cíle udržitelnosti, neměl by s návratem k motorům V10 problém. Nicméně, upozornil na důležitý aspekt: „Možná bychom se měli soustředit na udržitelná paliva, což by bylo lepší pro budoucnost.“

Stalo se
Novinky
Max Verstappen

VÍME PRVNÍ: Max Verstappen přistál v Praze: Co ho po neúspěchu ve Španělsku přivádí do Česka?

Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

Žijeme jen jednou, říká "zuřivý" Max Verstappen. Hrozí mu zákaz, penalizace ho srazila až na desáté místo

Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně

Temný den pro Lewise Hamiltona: Nejhorší závod, jaký jsem zažil

Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Max Verstappen a další trest od FIA: Po kolizi s Russellem přišel o body do superlicence, hrozí mu stopka

Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.