Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem znovu otevřel debatu o budoucnosti pohonných jednotek ve Formuli 1. Na okraji Velké ceny Velké Británie zopakoval svůj návrh, aby se královna motorsportu od roku 2029 vrátila k jednodušším a výrazně levnějším osmiválcům – jen tři roky po spuštění složitého hybridního systému chystaného pro sezónu 2026.
„Pro nás je návrat k V8 realitou,“ prohlásil Ben Sulayem. „Týmy začínají chápat, že je to správná cesta. Vývoj současných motorů je nesmírně nákladný – jen výzkum a vývoj přesahuje 200 milionů dolarů a cena jedné jednotky se pohybuje mezi 1,8 až 2,1 miliony. Takto to dlouhodobě nemůže pokračovat.“
Podle prezidenta FIA by nové motory mohly být o více než 50 % levnější a současně lehčí, což by mohlo pomoci řešit dlouhodobé výtky k narůstající hmotnosti moderních formulí. Zároveň však uznal, že bude potřeba zachovat alespoň částečnou elektrifikaci a udržitelné palivo, aby F1 splnila své ekologické závazky.
I když žádné oficiální rozhodnutí zatím nepadlo, v zákulisí se jedná. Finální podoba případné změny by musela získat souhlas nejen FIA a držitele komerčních práv FOM, ale také většiny výrobců motorů – což bude politicky náročný proces.
Vedle tématu motorů se Ben Sulayem vyjádřil i k možnosti příchodu dvanáctého týmu do startovního pole. Po zdlouhavém a zatím neúspěšném úsilí přivést do F1 americký tým General Motors teď prezident FIA obrací zrak na Čínu. Zatím se sice žádný čínský projekt nepřihlásil, ale Ben Sulayem naznačil, že další kolo výběrového řízení není vyloučeno.
„Až přijde správný čas, výzvu k vyjádření zájmu otevřeme. Ale nebude to jen pro efekt. Nový tým musí přinést skutečnou hodnotu a pomoci udržet obchodní model Formule 1,“ uzavřel šéf FIA.
FIA tím vysílá jasný signál: udržitelnost Formule 1 nespočívá jen v ekologických technologiích, ale i v ekonomické realitě. A ta si podle Ben Sulayema žádá změny.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.