Sezóna 2026 ukončí éru monopostů s přísavným efektem, které formovaly současnou podobu Formule 1. Nová pravidla přinesou zcela novou technickou kapitolu šampionátu. Lewis Hamilton prozradil jeho vztah ke končící ground-effect éře.
Lewis Hamilton se po letech trápení s monoposty s přísavným efektem nebojí přiznat, že současná éra patří k nejtěžším obdobím jeho kariéry. Sedminásobný mistr světa od roku 2022 získal v této éře pouze dvě vítězství a zejména v kvalifikacích se potýkal s limity vozů, které podle něj neodměňují agresivní styl brzdění a rychlé nájezdy do zatáček. S výhledem na rok 2026 tak upíná naděje k zásadnímu restartu pravidel, který by mu mohl vrátit ztracený komfort i konkurenceschopnost.
„Na těchto autech mi nechybí vůbec nic,“ přiznal Hamilton a označil současná končící pravidla za nejméně oblíbená od nástupu do F1 v roce 2007, informuje Motorsport.com. Přicházející nová pravidla, zahrnující kompletně přepracovaný podvozek i nové pohonné jednotky, mu nabízejí šanci znovu se prosadit – obzvlášť po náročné premiérové sezoně u Ferrari v roce 2025.
Hamilton vzpomíná i na předchozí změny pravidel, které zažil během kariéry. „Bylo to opravdu zajímavé,“ řekl při srovnávání nadcházející změny s těmi z minulosti. Zavzpomínal například na rok 2009, kdy se vrátily slick pneumatiky a změnily se rozměry křídel s cílem snížit závislost na přítlaku. „Pamatuju si, jak nám řekli, že máme o 50 procent méně přítlaku. Přijel jsem v lednu a slyším: ‚už jsme splnili cíle‘. Říkal jsem si, jestli je to normální. Pak přijde první test a není tam žádný přítlak, byli jsme úplně mimo. Hodně mě to naučilo.“
Naopak éry 2014 a 2017 hodnotí pozitivně. „Rok 2014 byl neuvěřitelně vzrušující, hlavně proto, že jsem byl v novém týmu a viděl jsem, jak se na motoru pracovalo už roky dopředu. A 2017? To byla auta větší, širší, s obrovským přítlakem. Vypadala brutálně a byla skvělá na řízení.“ Současnou generaci vozů však označil za nejhorší: „Tohle byla pravděpodobně ta nejhorší. A já se modlím, aby ta příští nebyla ještě horší.“
Rok 2025 pro Hamiltona patřil k těm nejnáročnějším. Šesté místo v šampionátu, ztráta 86 bodů na týmového kolegu Charlese Leclerca a jediné výraznější světlo v podobě sprintového vítězství v Šanghaji jen podtrhly obtížnost sezony, kterou ještě ztížilo předčasné zastavení vývoje ferrariovského monopostu. Přesto Hamilton rozhodnutí obhajuje: „Tlačil jsem na Freda. Nemůžeme si dovolit zaostat v přípravě na nový vůz, protože pro všechny je to obrovská učební křivka. Podporoval jsem to na sto procent a pořád si myslím, že to bylo správné rozhodnutí.“
„Bylo pak těžší udržet úroveň výkonu z úvodu sezony,“ uzavřel Hamilton. „Nemůžu mluvit za celý tým, ale z mé zkušenosti zůstali všichni pozitivní.“ Nyní s napětím očekává rok 2026, který by mohl rozhodnout, zda se po letech frustrace dočká technické éry, v níž bude opět schopen prosadit svůj přirozený jezdecký styl a bojovat o nejvyšší příčky.
Kimi Antonelli zažil v premiérové sezoně F1 výrazné výkyvy, kdy po slibném startu následovalo slabší období během evropských závodů. Mladý Ital prozradil, kdy nastal opětovný zlom ke zlepšení výkonů.
Sezóna 2026 ukončí éru monopostů s přísavným efektem, které formovaly současnou podobu Formule 1. Nová pravidla přinesou zcela novou technickou kapitolu šampionátu. Lewis Hamilton prozradil jeho vztah ke končící ground-effect éře.
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.