Týmy F1 podpořily zavedení tzv. doháněcích mechanismů pro výrobce motorů od roku 2026. Opatření má zabránit výrazným rozdílům ve výkonnosti, které v minulosti některé značky srazily na roky zpět.
Formule 1 se připravuje na revoluční změnu v pravidlech pro pohonné jednotky, které vstoupí v platnost v roce 2026. Hlavním tématem posledního zasedání komise F1 v Ženevě bylo zabránit opakování scénáře z roku 2014, kdy Mercedes díky náskoku v technologii dominoval celé éře, zatímco ostatní výrobci, jako tehdy nováček Honda, zaostávali roky. „Je potřeba vytvořit férovější prostředí. Nikdo nechce další dekádu jedné značky,“ uvedl jeden ze zástupců zúčastněných týmů.
Jedním z hlavních bodů jednání bylo zavedení takzvaných doháněcích mechanismů pro výrobce motorů, kteří se dostanou výkonově do nevýhody. Shoda panovala v tom, že v takových případech by výrobci mohli využít více hodin na motorových brzdách, takzvaných dyno, nebo získat dodatečný rozpočtový prostor v rámci výdajového stropu. Důležité je, že tyto úlevy by se týkaly výhradně pohonné jednotky, nikoli výkonnosti samotného týmu.
Diskutovalo se také o citlivém tématu nové generace hybridních motorů, především o roli elektrické složky. Návrh na výrazné omezení využití bateriové energie v závodech, zejména na tratích s dlouhými rovinkami, rozdělil paddock. Zatímco šéf Mercedesu Toto Wolff označil návrh za vtip, Christian Horner z Red Bullu, jehož tým vyvíjí vlastní motor ve spolupráci s Fordem, byl jeho hlasitým zastáncem. „Musíme být praktičtí. Nechceme, aby auta na rovinkách zpomalovala jen proto, že se jim vybila baterie,“ argumentoval Horner. Mezi zvažovanými kompromisy je možnost úpravy tempa nasazování elektrické energie pouze v závodním režimu.
Technické změny však nebyly jediným bodem programu. Komise se zabývala i kuriózní situací z Velké ceny Japonska, kde několikrát došlo k přerušení tréninků a kvalifikace kvůli požárům trávy. Ty způsobily jiskry z podlah vozů, které zapalovaly suchý porost kolem trati v Suzuce. FIA oznámila, že bylo dohodnuto prozkoumat možnost použití alternativního materiálu skluznic, například oceli, nebo ošetření vybraných úseků trati. Přechod z titanu na nerezovou ocel by mohl mít dopady na hmotnost aut i opotřebení skluznic, což bude dále posuzováno.
Kromě toho komise projednala i další úpravy. Mezi nimi byl například návrh na povinnou dvouzastávkovou strategii při Velké ceně Monaka, která by mohla oživit tradičně statický průběh závodu, nebo úpravy kapitálového rozpočtu pro nové účastníky s výhledem na vstup značky Cadillac v příštím roce.
Jedno je jisté. Formule 1 nechce opakovat staré chyby a hledá cesty, jak zajistit konkurenceschopnost napříč tak zásadní změnou, jakou přinesou nové motory v roce 2026.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.