Týmy F1 podpořily zavedení tzv. doháněcích mechanismů pro výrobce motorů od roku 2026. Opatření má zabránit výrazným rozdílům ve výkonnosti, které v minulosti některé značky srazily na roky zpět.
Formule 1 se připravuje na revoluční změnu v pravidlech pro pohonné jednotky, které vstoupí v platnost v roce 2026. Hlavním tématem posledního zasedání komise F1 v Ženevě bylo zabránit opakování scénáře z roku 2014, kdy Mercedes díky náskoku v technologii dominoval celé éře, zatímco ostatní výrobci, jako tehdy nováček Honda, zaostávali roky. „Je potřeba vytvořit férovější prostředí. Nikdo nechce další dekádu jedné značky,“ uvedl jeden ze zástupců zúčastněných týmů.
Jedním z hlavních bodů jednání bylo zavedení takzvaných doháněcích mechanismů pro výrobce motorů, kteří se dostanou výkonově do nevýhody. Shoda panovala v tom, že v takových případech by výrobci mohli využít více hodin na motorových brzdách, takzvaných dyno, nebo získat dodatečný rozpočtový prostor v rámci výdajového stropu. Důležité je, že tyto úlevy by se týkaly výhradně pohonné jednotky, nikoli výkonnosti samotného týmu.
Diskutovalo se také o citlivém tématu nové generace hybridních motorů, především o roli elektrické složky. Návrh na výrazné omezení využití bateriové energie v závodech, zejména na tratích s dlouhými rovinkami, rozdělil paddock. Zatímco šéf Mercedesu Toto Wolff označil návrh za vtip, Christian Horner z Red Bullu, jehož tým vyvíjí vlastní motor ve spolupráci s Fordem, byl jeho hlasitým zastáncem. „Musíme být praktičtí. Nechceme, aby auta na rovinkách zpomalovala jen proto, že se jim vybila baterie,“ argumentoval Horner. Mezi zvažovanými kompromisy je možnost úpravy tempa nasazování elektrické energie pouze v závodním režimu.
Technické změny však nebyly jediným bodem programu. Komise se zabývala i kuriózní situací z Velké ceny Japonska, kde několikrát došlo k přerušení tréninků a kvalifikace kvůli požárům trávy. Ty způsobily jiskry z podlah vozů, které zapalovaly suchý porost kolem trati v Suzuce. FIA oznámila, že bylo dohodnuto prozkoumat možnost použití alternativního materiálu skluznic, například oceli, nebo ošetření vybraných úseků trati. Přechod z titanu na nerezovou ocel by mohl mít dopady na hmotnost aut i opotřebení skluznic, což bude dále posuzováno.
Kromě toho komise projednala i další úpravy. Mezi nimi byl například návrh na povinnou dvouzastávkovou strategii při Velké ceně Monaka, která by mohla oživit tradičně statický průběh závodu, nebo úpravy kapitálového rozpočtu pro nové účastníky s výhledem na vstup značky Cadillac v příštím roce.
Jedno je jisté. Formule 1 nechce opakovat staré chyby a hledá cesty, jak zajistit konkurenceschopnost napříč tak zásadní změnou, jakou přinesou nové motory v roce 2026.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.