FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
FIA pokračuje ve zpřísňování pravidel týkajících se flexibility aerodynamických prvků ve formuli 1. Tento víkend při Velké ceně Číny začne platit nová technická směrnice TD055A, která stanoví přísnější limity pro statické zatěžovací testy zadních křídel. Týmy budou muset podstoupit detailní kontroly, které zajistí, že flexibilita zadních křídel nebude překračovat stanovené hodnoty. Tento krok je součástí širšího procesu zajištění spravedlivějších podmínek pro všechny týmy.
V loňské sezóně se ukázalo, že běžné statické testy často neodhalí skutečnou flexibilitu křídel během závodů. Některé týmy totiž vyvinuly konstrukce, které vykazovaly neobvyklé deformace, které byly patrné až při samotných závodech. Nejznámější příklad se objevil po Velké ceně Ázerbájdžánu, kdy zadní křídlo McLarenu modelu MCL38 vykazovalo flexibilitu připomínající efekt DRS. Tento efekt, nazývaný „mini-DRS“, pomohl Oscarovi Piastrimu bránit se proti Ferrari, přestože DRS nebylo použito.
Po stížnostech Red Bullu a Ferrari FIA reagovala a nařídila McLarenu úpravy křídla. Tým z Wokingu přistoupil k úpravám konstrukce u všech svých vozů pro zbytek sezóny, čímž se vyhnul dalším postihům. FIA také začala pracovat na zlepšení metod kontroly flexibility křídel a zavedení technické směrnice TD034G na loňské Velké ceně Belgie, která požadovala instalaci kamer s vysokým rozlišením pro detailní sledování předních křídel, informuje PlanetF1.
Nová směrnice TD055A, která bude platit od GP Číny, přináší další zpřísnění pravidel pro flexibilitu zadního křídla. Kromě toho se zavádí nové měřicí postupy, které mají efektivněji kontrolovat aerodynamické triky. Původně měly být pravidla pro flexibilitu křídel beze změn až do roku 2026, ale situace se vyvinula rychleji. V lednu 2025 dostaly týmy novou směrnici TD018, která zpřísňuje kontrolu předních křídel, přičemž povolený průhyb se sníží z 15 mm na 10 mm.
Tato změna znamená výhodu pro týmy, které již flexibilní křídla vyvinuly, protože je mohou využívat během prvních osmi závodů sezóny. Pro konkurenci to znamená problémy, protože se těžko vyrovnávají s náskokem, který si tyto týmy vytvořily.
FIA se také zaměřila na kontrolu flexibility zadních křídel a upravila technické předpisy, konkrétně článek 3.15.17, který nyní přesně definuje mezeru mezi profily zadního křídla. Tyto změny se však neukázaly jako dostatečné, protože během předsezónních testů se opět objevily problémy s „mini-DRS“ efektem, zejména u McLarenu a Ferrari.
V reakci na tyto zjištění FIA přijala okamžitá opatření. Nové limity pro flexibilitu zadního křídla, stanovené na 0,75 mm pro GP Číny a 0,5 mm pro GP Japonska, budou platit již od následujícího víkendu. Ačkoli testovací metody zůstávají nezměněné, rychlé zavedení těchto změn ukazuje, že FIA intenzivně pracuje na zajištění, aby týmy nevyužívaly nelegální výhody.
FIA se rozhodla rychle jednat a změny budou v technických předpisech zafixovány ještě před koncem března 2025. Analýzy z interních kamer během GP Austrálie poskytly důkladnější pohled na skutečné chování křídel na trati, což vedlo k okamžité reakci FIA.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.