Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
V sezóně 2025 se počet komisařů Formule 1 na vybraných závodech zvýší z dosavadních čtyř na pět, a to na šesti závodech. Mezi těmito závody je i úvodní Velká cena Austrálie, informuje Motorsport.com.
Úprava vychází ze změny článku 15.1 sportovních pravidel, která byla přijata krátce před startem sezóny. Proces jmenování komisařů zůstává víceméně stejný – tři z nich jsou bývalí závodníci, kteří mají přinést pohled z perspektivy jezdců, a dalšího nominuje národní sportovní orgán odpovědný za organizaci daného závodu.
Článek 15.1 říká, že „na každém závodě budou jmenováni minimálně tři a maximálně čtyři komisaři, přičemž jeden z nich bude předsedou. Tito komisaři budou vybíráni z držitelů FIA superlicence, která se liší od licence udělované jezdcům Formule 1," informuje web.
Podle informací zmíněného webu se rozšíření počtu komisařů bude týkat pouze šesti vybraných závodů sezóny 2025, které FIA na základě minulých zkušeností vyhodnotila jako zvlášť náročné. Konkrétně se jedná o velké ceny v Austrálii, Číně, Kanadě, Singapuru, Mexiku a Brazílii. U zbývajících osmnácti závodů zůstane stávající model zachován.
Ke změně pravidel došlo s cílem posílit kapacity a zdroje komisařů na závodech, u nichž data FIA naznačují, že by to bylo přínosné. Nový systém umožní dodatečnému členovi komisařského týmu provést úvodní přezkoumání incidentů a shromáždit důkazy pro následné posouzení. Rozhodnutí však bude i nadále přijímat celý tým, takže nový člen nebude mít žádné zvláštní pravomoci,“ uvedl Motorsport.com.
Systém komisařů ve Formuli 1 zůstává předmětem debat. Jezdci i fanoušci loni upozorňovali na to, že komisaři jsou stále neplacení dobrovolníci, kterým FIA proplácí pouze cestovní náklady. Prezident federace Mohammed Ben Sulayem sice připustil možnost zavedení profesionálních komisařů, ale zároveň zdůraznil, že otázka jejich financování zůstává nevyřešená. Koncem roku 2024 pro Motorsport.com uvedl, že „jezdci za to platit nechtějí“.
Šéf McLarenu Zak Brown na lednové konferenci Autosport Business Exchange v Londýně navrhl, aby se na financování podílely samotné týmy. Podle něj by to pomohlo celému sportu.
Diskuse o práci komisařů letos nabrala na intenzitě i kvůli kontroverznímu rozhodnutí FIA vyloučit bývalého pilota F1 Johnnyho Herberta ze seznamu komisařů. Důvodem byla jeho spolupráce se sázkovými společnostmi a komentování vlastních rozhodnutí, která učinil jako komisař při loňské Velké ceně Mexika. Jeho výroky o verdiktech týkajících se Maxe Verstappena vyvolaly ostrou reakci z tábora úřadujícího mistra světa.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
Carlos Sainz posílá fanouškům po působivém výkonu během předsezónních testů vzkaz, ve kterém mírní očekávání před svým prvním rokem u Williamsu.
Lewis Hamilton před startem sezóny odhalil své očekávání od hlavních rivalů Ferrari v boji o titul. Zároveň přiznal, že předsezónní testy nemusí odrážet skutečnou výkonnost týmů. Jeho debut v barvách Scuderie je jedním z největších taháků nadcházejícího ročníku.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.