Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
V sezóně 2025 se počet komisařů Formule 1 na vybraných závodech zvýší z dosavadních čtyř na pět, a to na šesti závodech. Mezi těmito závody je i úvodní Velká cena Austrálie, informuje Motorsport.com.
Úprava vychází ze změny článku 15.1 sportovních pravidel, která byla přijata krátce před startem sezóny. Proces jmenování komisařů zůstává víceméně stejný – tři z nich jsou bývalí závodníci, kteří mají přinést pohled z perspektivy jezdců, a dalšího nominuje národní sportovní orgán odpovědný za organizaci daného závodu.
Článek 15.1 říká, že „na každém závodě budou jmenováni minimálně tři a maximálně čtyři komisaři, přičemž jeden z nich bude předsedou. Tito komisaři budou vybíráni z držitelů FIA superlicence, která se liší od licence udělované jezdcům Formule 1," informuje web.
Podle informací zmíněného webu se rozšíření počtu komisařů bude týkat pouze šesti vybraných závodů sezóny 2025, které FIA na základě minulých zkušeností vyhodnotila jako zvlášť náročné. Konkrétně se jedná o velké ceny v Austrálii, Číně, Kanadě, Singapuru, Mexiku a Brazílii. U zbývajících osmnácti závodů zůstane stávající model zachován.
Ke změně pravidel došlo s cílem posílit kapacity a zdroje komisařů na závodech, u nichž data FIA naznačují, že by to bylo přínosné. Nový systém umožní dodatečnému členovi komisařského týmu provést úvodní přezkoumání incidentů a shromáždit důkazy pro následné posouzení. Rozhodnutí však bude i nadále přijímat celý tým, takže nový člen nebude mít žádné zvláštní pravomoci,“ uvedl Motorsport.com.
Systém komisařů ve Formuli 1 zůstává předmětem debat. Jezdci i fanoušci loni upozorňovali na to, že komisaři jsou stále neplacení dobrovolníci, kterým FIA proplácí pouze cestovní náklady. Prezident federace Mohammed Ben Sulayem sice připustil možnost zavedení profesionálních komisařů, ale zároveň zdůraznil, že otázka jejich financování zůstává nevyřešená. Koncem roku 2024 pro Motorsport.com uvedl, že „jezdci za to platit nechtějí“.
Šéf McLarenu Zak Brown na lednové konferenci Autosport Business Exchange v Londýně navrhl, aby se na financování podílely samotné týmy. Podle něj by to pomohlo celému sportu.
Diskuse o práci komisařů letos nabrala na intenzitě i kvůli kontroverznímu rozhodnutí FIA vyloučit bývalého pilota F1 Johnnyho Herberta ze seznamu komisařů. Důvodem byla jeho spolupráce se sázkovými společnostmi a komentování vlastních rozhodnutí, která učinil jako komisař při loňské Velké ceně Mexika. Jeho výroky o verdiktech týkajících se Maxe Verstappena vyvolaly ostrou reakci z tábora úřadujícího mistra světa.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.