Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
V sezóně 2025 se počet komisařů Formule 1 na vybraných závodech zvýší z dosavadních čtyř na pět, a to na šesti závodech. Mezi těmito závody je i úvodní Velká cena Austrálie, informuje Motorsport.com.
Úprava vychází ze změny článku 15.1 sportovních pravidel, která byla přijata krátce před startem sezóny. Proces jmenování komisařů zůstává víceméně stejný – tři z nich jsou bývalí závodníci, kteří mají přinést pohled z perspektivy jezdců, a dalšího nominuje národní sportovní orgán odpovědný za organizaci daného závodu.
Článek 15.1 říká, že „na každém závodě budou jmenováni minimálně tři a maximálně čtyři komisaři, přičemž jeden z nich bude předsedou. Tito komisaři budou vybíráni z držitelů FIA superlicence, která se liší od licence udělované jezdcům Formule 1," informuje web.
Podle informací zmíněného webu se rozšíření počtu komisařů bude týkat pouze šesti vybraných závodů sezóny 2025, které FIA na základě minulých zkušeností vyhodnotila jako zvlášť náročné. Konkrétně se jedná o velké ceny v Austrálii, Číně, Kanadě, Singapuru, Mexiku a Brazílii. U zbývajících osmnácti závodů zůstane stávající model zachován.
Ke změně pravidel došlo s cílem posílit kapacity a zdroje komisařů na závodech, u nichž data FIA naznačují, že by to bylo přínosné. Nový systém umožní dodatečnému členovi komisařského týmu provést úvodní přezkoumání incidentů a shromáždit důkazy pro následné posouzení. Rozhodnutí však bude i nadále přijímat celý tým, takže nový člen nebude mít žádné zvláštní pravomoci,“ uvedl Motorsport.com.
Systém komisařů ve Formuli 1 zůstává předmětem debat. Jezdci i fanoušci loni upozorňovali na to, že komisaři jsou stále neplacení dobrovolníci, kterým FIA proplácí pouze cestovní náklady. Prezident federace Mohammed Ben Sulayem sice připustil možnost zavedení profesionálních komisařů, ale zároveň zdůraznil, že otázka jejich financování zůstává nevyřešená. Koncem roku 2024 pro Motorsport.com uvedl, že „jezdci za to platit nechtějí“.
Šéf McLarenu Zak Brown na lednové konferenci Autosport Business Exchange v Londýně navrhl, aby se na financování podílely samotné týmy. Podle něj by to pomohlo celému sportu.
Diskuse o práci komisařů letos nabrala na intenzitě i kvůli kontroverznímu rozhodnutí FIA vyloučit bývalého pilota F1 Johnnyho Herberta ze seznamu komisařů. Důvodem byla jeho spolupráce se sázkovými společnostmi a komentování vlastních rozhodnutí, která učinil jako komisař při loňské Velké ceně Mexika. Jeho výroky o verdiktech týkajících se Maxe Verstappena vyvolaly ostrou reakci z tábora úřadujícího mistra světa.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.
Oscar Piastri ve své třetí sezoně již vede šampionát Formule 1. Na cestě za titulem mu pomáhá Mark Webber, který vkládá do mladého talentu vše, co jemu samotnému kdysi k vysněné koruně chybělo.
Trest pro Maxe Verstappena za incident s Piastrim při Velké ceně Saúdské Arábie rozvířil vášně napříč paddockem. Zatímco část fanoušků i expertů souhlasí s penalizací, Red Bull má jasno – podle Helmuta Marka byl trest přehnaný a nespravedlivý. „Kam měl jako uhnout?“ rozčiluje se poradce rakouské stáje.
Mezinárodní automobilová federace FIA vydala oficiální stanovisko k incidentu, který se týkal Maxe Verstappena během uplynulé Velké ceny Saúdské Arábie.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.