Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Sezóna 2025, která bude poslední pod aktuálními pravidly, začne v Austrálii na okruhu Albert Park. I když se pro rok 2026 plánuje zásadní změna v technických regulacích, která ovlivní vývoj podvozků a pohonných jednotek, letošní ročník přináší pouze drobné úpravy stávajících předpisů. Po zavedení nové generace vozů v roce 2022 tak pravidla zůstávají převážně nezměněná.
V roce 2023 byla provedena jedna z největších technických změn, kdy byla snížena výška podlahy a bočnic o 15 mm a zvýšeno "hrdlo" difuzoru o 10 mm. Tato změna byla součástí snahy o omezení efektu "porpoisingu", který se poprvé objevil v roce 2022 s novými pravidly. Zavedení měření oscilací pomohlo zajistit, že vozy nebudou mít nadměrné vertikální pohyby, což stabilizovalo jejich výkon. Tyto úpravy se ukázaly jako efektivní, což vedlo k tomu, že FIA nemusela zavádět další zásadní změny. Nicméně v roce 2024 se objevily nové kontroverze týkající se flexibilní aerodynamiky, které vedly k dalším diskusím a analýzám.
I když byla FIA zpočátku opatrná při zavádění těchto změn, časté používání flexibilních prvků a tlak týmů na zmírnění jejich vlivu vedly k rozhodnutí implementovat úpravy pro sezónu 2025. Tento krok také souvisí se zavedením chladicích systémů pro jezdce, které budou aktivovány v závodech s náročnými podmínkami, aby se předešlo zdravotním problémům způsobeným vysokými teplotami. Iniciativa vychází z loňské Velké ceny Kataru, kdy několik jezdců muselo vyhledat lékařskou pomoc kvůli extrémnímu horku.
Pro sezónu 2025 dojde k úpravám předních a zadních křídel, které mají za cíl zmírnit kontroverze kolem flexibilních křídel, jež vypukly v minulé sezóně. Zadní křídlo nyní podléhá novým testům na flexibilitu, které vstoupí v platnost již na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Hlavní část křídla nesmí flexibilně reagovat více než 6 mm ve směru působící síly, zatímco horní klapka nesmí mít pohyb větší než 7 mm při horizontálním zatížení. Maximální povolený ohyb na zadním okraji křídla je omezen na 3 mm.
Změny se týkají i rozměrových předpisů zadního křídla. Mezera mezi dvěma křídly byla zúžena z rozsahu 10-15 mm na nových 9,4-13 mm. Při otevřeném DRS zůstává horní mezní hodnota na 85 mm. Aby se minimalizovala možnost využití efektu "mini-DRS", který McLaren efektivně použil v Baku, byly přidány nové regulace. Nyní jsou povoleny pouze dvě polohy křídla: DRS zapnuto a DRS vypnuto, a mezera mezi sloty musí zůstat konstantní ve všech režimech, informuje FIA.
Podle článku 3.10.10 nových technických předpisů bude DRS systém mít pouze dvě pozice, a to před a po nasazení DRS. Čas přechodu mezi těmito pozicemi musí být kratší než 400 ms.
Nové testy na flexibilitu předního křídla začnou platit až od Velké ceny Španělska, což týmům poskytne čas na úpravy před zahájením sezóny. Maximální povolený vertikální ohyb bude snížen z 15 mm na 10 mm při zatížení 1000 N. Okraje jednotlivých elementů křídla budou omezeny na 5 mm ohybu při zatížení 60 N, přičemž v Barceloně se toto omezení ještě zpřísní na 3 mm.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.