Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Sezóna 2025, která bude poslední pod aktuálními pravidly, začne v Austrálii na okruhu Albert Park. I když se pro rok 2026 plánuje zásadní změna v technických regulacích, která ovlivní vývoj podvozků a pohonných jednotek, letošní ročník přináší pouze drobné úpravy stávajících předpisů. Po zavedení nové generace vozů v roce 2022 tak pravidla zůstávají převážně nezměněná.
V roce 2023 byla provedena jedna z největších technických změn, kdy byla snížena výška podlahy a bočnic o 15 mm a zvýšeno "hrdlo" difuzoru o 10 mm. Tato změna byla součástí snahy o omezení efektu "porpoisingu", který se poprvé objevil v roce 2022 s novými pravidly. Zavedení měření oscilací pomohlo zajistit, že vozy nebudou mít nadměrné vertikální pohyby, což stabilizovalo jejich výkon. Tyto úpravy se ukázaly jako efektivní, což vedlo k tomu, že FIA nemusela zavádět další zásadní změny. Nicméně v roce 2024 se objevily nové kontroverze týkající se flexibilní aerodynamiky, které vedly k dalším diskusím a analýzám.
I když byla FIA zpočátku opatrná při zavádění těchto změn, časté používání flexibilních prvků a tlak týmů na zmírnění jejich vlivu vedly k rozhodnutí implementovat úpravy pro sezónu 2025. Tento krok také souvisí se zavedením chladicích systémů pro jezdce, které budou aktivovány v závodech s náročnými podmínkami, aby se předešlo zdravotním problémům způsobeným vysokými teplotami. Iniciativa vychází z loňské Velké ceny Kataru, kdy několik jezdců muselo vyhledat lékařskou pomoc kvůli extrémnímu horku.
Pro sezónu 2025 dojde k úpravám předních a zadních křídel, které mají za cíl zmírnit kontroverze kolem flexibilních křídel, jež vypukly v minulé sezóně. Zadní křídlo nyní podléhá novým testům na flexibilitu, které vstoupí v platnost již na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Hlavní část křídla nesmí flexibilně reagovat více než 6 mm ve směru působící síly, zatímco horní klapka nesmí mít pohyb větší než 7 mm při horizontálním zatížení. Maximální povolený ohyb na zadním okraji křídla je omezen na 3 mm.
Změny se týkají i rozměrových předpisů zadního křídla. Mezera mezi dvěma křídly byla zúžena z rozsahu 10-15 mm na nových 9,4-13 mm. Při otevřeném DRS zůstává horní mezní hodnota na 85 mm. Aby se minimalizovala možnost využití efektu "mini-DRS", který McLaren efektivně použil v Baku, byly přidány nové regulace. Nyní jsou povoleny pouze dvě polohy křídla: DRS zapnuto a DRS vypnuto, a mezera mezi sloty musí zůstat konstantní ve všech režimech, informuje FIA.
Podle článku 3.10.10 nových technických předpisů bude DRS systém mít pouze dvě pozice, a to před a po nasazení DRS. Čas přechodu mezi těmito pozicemi musí být kratší než 400 ms.
Nové testy na flexibilitu předního křídla začnou platit až od Velké ceny Španělska, což týmům poskytne čas na úpravy před zahájením sezóny. Maximální povolený vertikální ohyb bude snížen z 15 mm na 10 mm při zatížení 1000 N. Okraje jednotlivých elementů křídla budou omezeny na 5 mm ohybu při zatížení 60 N, přičemž v Barceloně se toto omezení ještě zpřísní na 3 mm.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.