Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Ferrari se v kvalifikaci na domácí Velkou cenu Emilia Romagna ocitlo v naprosté ztrátě. Charles Leclerc se po svém jedenáctém místě omluvil fanouškům Tifosi. „V první řadě se musíme omluvit, protože tento tým provází obrovská vášeň, ale my pak nepostoupíme přes Q2. Bolí to. Věřte mi, uvnitř týmu nás to opravdu bolí. Taková úroveň výkonu je nepřijatelná a musíme na to zareagovat.“
Ještě hůře dopadl jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který skončil dvanáctý. Přestože rozdíl mezi nimi byl menší než v předchozích závodech, výsledek znamená historicky nejhorší kvalifikační výkon Ferrari v Imole od roku 1980, kdy se tu jelo poprvé.
Zatímco kdysi dokázal Gilles Villeneuve s tehdy neohrabaným Ferrari 126CK získat pole position, tentokrát se červené vozy nedostaly ani do závěrečné části kvalifikace. Leclerc se netajil frustrací z vývoje a výkonnosti vozu SF-25. „Opakuju to pořád dokola. V tom autě prostě není výkon. Nemá potenciál, jaký bychom si přáli. Musíme být lepší.“
Páteční tréninky přinesly problémy s brzdami, které se sice v sobotu podařilo částečně vyřešit, ale limity vozu na trati v Imole byly očividné. Oba piloti ztráceli hlavně v pomalých zatáčkách. Například ve Variante Alta Leclerc chyboval při výjezdu po předchozím nedotáčivém nájezdu. Data ukázala, že Ferrari bylo v těchto místech až o dvanáct kilometrů za hodinu pomalejší než například Williams Alexe Albona, který Leclerca vyřadil z první desítky.
Hamilton byl po neúspěchu viditelně zklamaný. „Cítím se hrozně. Udělali jsme během víkendu spoustu pozitivních kroků a auto se chovalo líp. Brzdy byly lepší, rovnováha výborná. Ale na nových pneumatikách jsem prostě neměl žádný další grip. Nemohl jsem jet rychleji.“
Zarážející bylo, že jeho druhý pokus v druhé části kvalifikace byl pomalejší než ten první. Pokud je problémem to, že SF-25 nedokáže správně zahřát měkké gumy, tedy nejměkčí směs v nabídce Pirelli, jde o vážný signál. Zatímco ostatní týmy bojovaly s přehříváním směsi, Ferrari se ji nedokázalo ani dostat do provozního okna.
Aston Martin zvolil středně tvrdou směs a s ní dokázal Fernando Alonso zajet pátý čas, zatímco Ferrari tuto možnost podle Leclerca ani nezvažovalo. „To pro nás nebylo reálné. Navíc oni i tak jezdí skvělé časy.“
Scuderia chystá nové díly pro nadcházející závod ve Španělsku, ale Leclerc k tomu dodal: „To bude muset být sakra dobrý upgrade, jestli to má být zlom.“ Fanoušci Ferrari si však dobře pamatují, že novinky často nedokázaly přinést očekávaný výkon nebo zkomplikovaly ovladatelnost.
Momentálně to vypadá, že Ferrari narazilo na své limity. „Můžu bojovat, jak chci,“ řekl Leclerc. „Ale zázraky dělat nemůžu. To je to, co to auto nabízí.“
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.