Liamu Lawsonovi se i ve druhém závodním víkendu po sobě nedaří dosáhnout očekávaného výkonu. V kvalifikaci na Velkou cenu Číny skončil na poslední pozici.
Ve světě Formule 1 není důležité jen umístění na časových tabulkách, ale především schopnost jezdců zvládnout tlak, který na trati panuje. Max Verstappen je v tomto ohledu excelentní – i pod neustálým stresem dokáže udržet svůj vůz pod kontrolou a jeho výsledky to jasně potvrzují. Pro tým Red Bull však není podstatné, jak těsné jsou rozdíly mezi jezdci, ale hlavně to, aby každý z nich dosahoval co nejlepších možných pozic. Detaily přicházejí až na druhém místě.
Pro jezdce, který se nachází na chvostu startovního pole, je kritika nevyhnutelná. V podobných situacích se často ozývá pokyn, aby se výsledky zlepšily – jak říkal Sir Patrick Head v roce 2005: „Cokoliv děláš, dělej to lépe.“ Tento přístup ukazuje, jak vysoké nároky na výkonnost jsou v F1.
Liam Lawson, který v letošní sezóně nahradil Sergia Péreze, byl povýšen především pro svou mentální odolnost, která bude opravdu testována. Jeho první závody ukázaly, že výzvy, kterým čelí, nejsou jednoduché. V Číně se mu nepodařilo zopakovat úspěch svého týmového kolegy Verstappena, když skončil až čtrnáctý po kolizi v průběhu sprintu.
Sám Lawson přiznal, že se při kvalifikaci potýkal s problémy provozu na trati, které ho zbrzdily – například během poslední šance se dostal do zácpy za Pierreem Gaslym, což ztížilo jeho pokus o rychlé kolo. I když opakovaně mluvil o tom, jak má vůz „malé okno“ pro optimální výkon, ví, že za jeho problémy stojí i fakt, že se mu nedaří správně připravit pneumatiky, což je klíčové pro dosažení správného gripu.
Stejný problém, který měl Verstappen dříve s některými kolegy, trápí i Lawsona – příliš se soustředí na kontrolu auta, místo aby ho nechal „proplout“ jako Verstappen. V Šanghaji to byl právě špatně zvládnutý nájezd do prvních zatáček, který vedl k přetížení předních pneumatik a následné nedotáčivosti, což je pro rychlé kolo fatální.
Pro Lawsona je klíčovým faktorem čas – s omezenými zkušenostmi na této úrovni se jeho pozice stává ještě náročnější, obzvlášť když mu technické problémy během testování a tréninků ubíraly cenný čas. Ačkoliv má pouze jednu tréninkovou session k dispozici, rozhodl se tento faktor nevyužívat jako výmluvu. „Je to těžší, ale neměl by to být důvod, proč jsem se nedostal tam, kde jsem měl,“ dodal.
Pro Red Bull je kladný výsledek nekompromisní, a proto by měl Lawson reagovat rychle, i když uznává, že potřebuje více času na adaptaci. Tento tlak je evidentní i ve vztahu s Helmutem Markem, který souhlasí s tím, že Lawson potřebuje čas, ale zároveň ví, že se nemůže spoléhat na nic jiného než na výsledky.
Ačkoli má podporu od svého týmového kolegy Verstappena, který uznává obtížnost řízení vozu RB21, zároveň zdůraznil, že mezi ním a Lawesonem je výrazný rozdíl, což ukazuje, že Verstappen skutečně ovládá každý aspekt svého vozu a je o krok napřed.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.