Chytrá hra Racing Bulls: Změnila Monako nová pravidla k lepšímu?

Isack Hadjar v Monaku
Isack Hadjar v Monaku, foto: Red Bull Content Pool
Josef Mráček 26. května 2025 10:38
Sdílej:

Pravidlo dvou povinných zastávek sice nepromíchalo špičku závodu, ale výrazně oživilo dění ve středu pole. Týmy jako Williams či Racing Bulls využily taktiku a odvahu k zisku bodů v závodě, který byl jinak vždy o trpělivosti a pozicích.

Na trati v Monaku, kde je předjíždění spíš teorií než praxí, rozhodují detaily a strategie. Právě v těchto ohledech exceloval tým Racing Bulls, který v Monaku dokázal dokonale využít nové pravidlo o dvou povinných zastávkách. Výsledek v podobě šestého místa pro Isacka Hadjara a prvních letošních bodů pro Liama Lawsona znamenal nejen průlom v sezóně, ale také posun směrem vzhůru v Poháru konstruktérů. Racing Bulls se nyní přiblížili týmu Haas a jsou zpět ve hře o šesté místo.

Základy úspěchu byly položeny už v kvalifikaci. Hadjar zajel svůj dosud nejlepší výkon v nováčkovské sezóně a pomohl mu i posun na startovním roštu po penalizaci Lewise Hamiltona. Na startu stál na páté pozici a od prvních metrů bylo patrné, že Racing Bulls jedou podle precizně připraveného scénáře.

Klíčovým faktorem bylo správné načasování první zastávky. Lawson, který se pohyboval těsně za Hadjarem, úmyslně držel za sebou vláček soupeřů a vytvářel tak prostor. Data jasně ukazují, jak se mezera mezi týmovými kolegy zvětšovala. Už ve 13. kole měl Hadjar náskok přes dvacet sekund, což v Monaku představuje ideální okno pro pit stop bez ztráty pozice.

Hadjar zajel několik velmi rychlých kol na čerstvých měkkých pneumatikách a začal budovat rozhodující náskok. Lawson mezitím plnil méně viditelnou, ale zásadní úlohu. Záměrně zpomaloval skupinu jezdců za sebou, aniž by je pustil před sebe. Pomalejší časy na kolo mohly na první pohled působit negativně, ve skutečnosti však šlo o dokonale vypočítaný tah.

Po Hadjarově druhé zastávce převzal iniciativu Lawson. Nasadil měkké pneumatiky, zrychlil a těžil z čistého vzduchu. Bez chyb a bez zbytečných soubojů si dojel pro první body sezóny a korunoval tak výborně zvládnutou strategii.

Podobný přístup pak zvolil i tým Williams. V závěru závodu použili stejnou taktiku s Carlosem Sainzem a Alexem Albonem. Zadní jezdec záměrně zpomaloval pole, aby vytvořil dostatečný prostor pro svého týmového kolegu, který mohl absolvovat zastávku bez ztráty pozice. Tato strategie, kdy jeden jezdec kryje druhého, se v Monaku ukázala jako mimořádně účinná.

Racing Bulls zakončili víkend jako čtvrtý nejrychlejší tým na trati, hned za McLarenem, Ferrari a Red Bullem. I když to nestačilo na stupně vítězů, jejich výkon bezesporu patří k tomu nejchytřejšímu a nejlépe provedenému, co jsme v dosavadním průběhu sezony Formule 1 v roce 2025 viděli.

Stalo se