Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Oscar Piastri letos v šampionátu Formule 1 prokazuje citelně lepší práci s pneumatikami, což je podle šéfa McLarenu Andrey Stelly výsledkem intenzivní spolupráce s inženýry týmu. Tento posun je podle něj nejen viditelný na výsledcích, ale především na stabilitě výkonu během delších závodních stintů, kde se Piastri přestal ztrácet na týmového kolegu Landa Norrise.
V předchozích dvou sezónách se právě opotřebení pneumatik stávalo Achillovou patou australského jezdce. Jeho jízdní styl byl často označován za agresivnější, což vedlo k rychlejšímu znehodnocení Pirelli směsí a postupné ztrátě tempa během stintu. To bylo jedním z hlavních rozdílů mezi ním a stabilnějším Norrisem, který si dokázal výkon gum lépe rozvrhnout.
Rok 2025 však přinesl změnu. Piastri se podle Stelly naučil lépe porozumět chování pneumatik a jejich limity nejen vnímat, ale i využívat ve svůj prospěch. „Když se podíváme na to, jak Oscar momentálně zvládá degradaci, tak není možné říct, že by se to zlepšilo jen díky autu. Tohle je o jezdci,“ zdůraznil Stella a připomněl, že podobná změna nikdy nepřichází náhodou, informuje Motorsport.com.
Stella přiznává, že nový McLaren je k pneumatikám obecně šetrnější, ale zároveň upozorňuje, že to není celý příběh. „Zlepšení, které jsme udělali na voze, může pilot využít jen tehdy, když pochopí, co a jak dělat s pneumatikami i s autem samotným,“ vysvětlil. A právě v tom Piastri udělal velký skok, nikoli jen věkem nebo zkušenostmi, ale cílenou analýzou, spoluprací s inženýry a hlubším porozuměním technické stránce věci.
Stella zároveň otevřeně popsal, jak komplexní disciplínou je práce s pneumatikami, od grainingu, přes přehřívání přední či zadní nápravy, až po úpravy jízdního stylu v jednotlivých fázích stintu. „Tohle není dovednost, kterou si osvojíte jednou provždy. Každý víkend, každá teplota a každá směs si žádá jiný přístup. A Oscar v tom začíná být opravdu silný,“ ocenil šéf stáje.
Zlepšení ovšem nezaznamenal jen Piastri. I Norris podle Stelly v této oblasti pokročil a v závěru Grand Prix v Miami měl na tvrdé směsi mírně navrch. Brit v závěru závodu dokázal stahovat náskok svého týmového kolegy, ale Piastri odpověděl zvýšením tempa a vítězství si nakonec pohlídal. „Lando byl v posledním stintu na tvrdých pneumatikách v některých chvílích dokonce trochu rychlejší. Bohužel kvůli ztrátě času v duelech s Verstappenem jsme přišli o zajímavý souboj mezi našimi dvěma jezdci,“ uzavřel Stella s mírným náznakem lítosti.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.