Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Oscar Piastri letos v šampionátu Formule 1 prokazuje citelně lepší práci s pneumatikami, což je podle šéfa McLarenu Andrey Stelly výsledkem intenzivní spolupráce s inženýry týmu. Tento posun je podle něj nejen viditelný na výsledcích, ale především na stabilitě výkonu během delších závodních stintů, kde se Piastri přestal ztrácet na týmového kolegu Landa Norrise.
V předchozích dvou sezónách se právě opotřebení pneumatik stávalo Achillovou patou australského jezdce. Jeho jízdní styl byl často označován za agresivnější, což vedlo k rychlejšímu znehodnocení Pirelli směsí a postupné ztrátě tempa během stintu. To bylo jedním z hlavních rozdílů mezi ním a stabilnějším Norrisem, který si dokázal výkon gum lépe rozvrhnout.
Rok 2025 však přinesl změnu. Piastri se podle Stelly naučil lépe porozumět chování pneumatik a jejich limity nejen vnímat, ale i využívat ve svůj prospěch. „Když se podíváme na to, jak Oscar momentálně zvládá degradaci, tak není možné říct, že by se to zlepšilo jen díky autu. Tohle je o jezdci,“ zdůraznil Stella a připomněl, že podobná změna nikdy nepřichází náhodou, informuje Motorsport.com.
Stella přiznává, že nový McLaren je k pneumatikám obecně šetrnější, ale zároveň upozorňuje, že to není celý příběh. „Zlepšení, které jsme udělali na voze, může pilot využít jen tehdy, když pochopí, co a jak dělat s pneumatikami i s autem samotným,“ vysvětlil. A právě v tom Piastri udělal velký skok, nikoli jen věkem nebo zkušenostmi, ale cílenou analýzou, spoluprací s inženýry a hlubším porozuměním technické stránce věci.
Stella zároveň otevřeně popsal, jak komplexní disciplínou je práce s pneumatikami, od grainingu, přes přehřívání přední či zadní nápravy, až po úpravy jízdního stylu v jednotlivých fázích stintu. „Tohle není dovednost, kterou si osvojíte jednou provždy. Každý víkend, každá teplota a každá směs si žádá jiný přístup. A Oscar v tom začíná být opravdu silný,“ ocenil šéf stáje.
Zlepšení ovšem nezaznamenal jen Piastri. I Norris podle Stelly v této oblasti pokročil a v závěru Grand Prix v Miami měl na tvrdé směsi mírně navrch. Brit v závěru závodu dokázal stahovat náskok svého týmového kolegy, ale Piastri odpověděl zvýšením tempa a vítězství si nakonec pohlídal. „Lando byl v posledním stintu na tvrdých pneumatikách v některých chvílích dokonce trochu rychlejší. Bohužel kvůli ztrátě času v duelech s Verstappenem jsme přišli o zajímavý souboj mezi našimi dvěma jezdci,“ uzavřel Stella s mírným náznakem lítosti.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.