Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Oscar Piastri letos v šampionátu Formule 1 prokazuje citelně lepší práci s pneumatikami, což je podle šéfa McLarenu Andrey Stelly výsledkem intenzivní spolupráce s inženýry týmu. Tento posun je podle něj nejen viditelný na výsledcích, ale především na stabilitě výkonu během delších závodních stintů, kde se Piastri přestal ztrácet na týmového kolegu Landa Norrise.
V předchozích dvou sezónách se právě opotřebení pneumatik stávalo Achillovou patou australského jezdce. Jeho jízdní styl byl často označován za agresivnější, což vedlo k rychlejšímu znehodnocení Pirelli směsí a postupné ztrátě tempa během stintu. To bylo jedním z hlavních rozdílů mezi ním a stabilnějším Norrisem, který si dokázal výkon gum lépe rozvrhnout.
Rok 2025 však přinesl změnu. Piastri se podle Stelly naučil lépe porozumět chování pneumatik a jejich limity nejen vnímat, ale i využívat ve svůj prospěch. „Když se podíváme na to, jak Oscar momentálně zvládá degradaci, tak není možné říct, že by se to zlepšilo jen díky autu. Tohle je o jezdci,“ zdůraznil Stella a připomněl, že podobná změna nikdy nepřichází náhodou, informuje Motorsport.com.
Stella přiznává, že nový McLaren je k pneumatikám obecně šetrnější, ale zároveň upozorňuje, že to není celý příběh. „Zlepšení, které jsme udělali na voze, může pilot využít jen tehdy, když pochopí, co a jak dělat s pneumatikami i s autem samotným,“ vysvětlil. A právě v tom Piastri udělal velký skok, nikoli jen věkem nebo zkušenostmi, ale cílenou analýzou, spoluprací s inženýry a hlubším porozuměním technické stránce věci.
Stella zároveň otevřeně popsal, jak komplexní disciplínou je práce s pneumatikami, od grainingu, přes přehřívání přední či zadní nápravy, až po úpravy jízdního stylu v jednotlivých fázích stintu. „Tohle není dovednost, kterou si osvojíte jednou provždy. Každý víkend, každá teplota a každá směs si žádá jiný přístup. A Oscar v tom začíná být opravdu silný,“ ocenil šéf stáje.
Zlepšení ovšem nezaznamenal jen Piastri. I Norris podle Stelly v této oblasti pokročil a v závěru Grand Prix v Miami měl na tvrdé směsi mírně navrch. Brit v závěru závodu dokázal stahovat náskok svého týmového kolegy, ale Piastri odpověděl zvýšením tempa a vítězství si nakonec pohlídal. „Lando byl v posledním stintu na tvrdých pneumatikách v některých chvílích dokonce trochu rychlejší. Bohužel kvůli ztrátě času v duelech s Verstappenem jsme přišli o zajímavý souboj mezi našimi dvěma jezdci,“ uzavřel Stella s mírným náznakem lítosti.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.