Red Bull představil speciální bílo-červené zbarvení RB21 jako poctu Hondě, inspirované jejím prvním vítězstvím ve F1 z roku 1965. Závod bude zároveň debutem Yukiho Tsunody v hlavním týmu, kde si klade vysoké cíle.
Red Bull odhalil speciální zbarvení pro nadcházející Velkou cenu Japonska, čímž vzdává hold svému motorovému partnerovi Hondě. Suzuka bude poslední domácí zastávkou Hondy po boku týmu z Milton Keynes, než Red Bull od roku 2026 přejde na spolupráci s Fordem.
RB21 se představí o víkendu v bílé barvě inspirované ikonickým vozem Honda RA272, s nímž Richie Ginther v roce 1965 triumfoval v Mexiku a zajistil Hondě první vítězství ve Formuli 1. Design odkazuje na japonskou vlajku, přičemž odstín bílé se mírně liší od originálu kvůli optimalizaci hmotnosti. Metalická červená barva zdobí býky na krytu motoru, zatímco na přídi se objeví červené slunce, symbol Země vycházejícího slunce.
Historický odkaz podtrhují také upravená loga Hondy ve stylu 60. let a speciální vzpomínkové logo k výročí Gintherova triumfu. Vizuálně připomíná zbarvení, které Red Bull nasadil při Velké ceně Turecka 2021 – tehdy také jako poctu Hondě poté, co se kvůli pandemii nejel závod v Japonsku.
Nový design se podobá celoročnímu zbarvení týmu Racing Bulls, které zůstane nezměněné i pro tento víkend. Bílá a červená barva, považovaná v Japonsku za symbol štěstí, bude také symbolicky doprovázet Yukiho Tsunodu při jeho debutu za Red Bull. Čtyřiadvacetiletý Japonec nahradí Liama Lawsona a v týmu panují vysoká očekávání.
„Abych byl upřímný, nikdy jsem si nepředstavoval, že budu závodit za Red Bull právě při Velké ceně Japonska,“ přiznal Tsunoda na akci Hondy v jejím sídle v Aoyamě.
„Je to poslední rok partnerství Red Bullu s Hondou, takže mít možnost závodit v Suzuce za Red Bull Racing je osud. Všechno do sebe zapadlo přesně tak, jak mělo.
Samozřejmě, měl jsem radost, že jsem se připojil k Red Bullu, ale když jsem si to uvědomil pořádně, přišlo mi to až neskutečné.
Nechci si dávat příliš velké cíle, ale pro tuto Velkou cenu Japonska bych si přál dojet na stupních vítězů. Vím však, že to nebude jednoduché hned od začátku.
Nejdůležitější pro mě je nejdříve pochopit auto, jak se chová ve srovnání s VCARB. Pokud si jízdu dokážu přirozeně užívat už v prvním tréninku, výsledky se dostaví. A pokud by to vedlo k pódiu, bylo by to neuvěřitelné.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.