Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Carlos Sainz starší, dvojnásobný mistr světa v rallye a vítěz Dakaru, zvažuje vstup do volebního klání o post prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA). Podle důvěryhodných zdrojů jej oslovilo několik významných postav motorsportu s žádostí, aby se postavil současnému šéfovi FIA Mohammedu Ben Sulayemovi. Sainz zatím své rozhodnutí oficiálně neoznámil, ale podle informací serveru Motorsport.com bere tuto možnost vážně.
Zdroje blízké španělské legendě uvádějí, že motivací případné kandidatury by bylo „předložit pozitivní a konstruktivní program“, který by delegátům FIA nabídl alternativu k současnému vedení. Oba potenciální kandidáti, Sainz i Ben Sulayem, mají kořeny v rallye, ale jejich přístup k vedení federace by se mohl výrazně lišit. Sainz je považován za respektovanou osobnost, která by mohla přinést do vedení FIA větší důvěru a stabilitu.
Ben Sulayem čelí v posledních měsících sílící kritice. Jeho funkční období, které začalo koncem roku 2021 po odchodu Jeana Todta, bylo poznamenáno řadou skandálů. Nedávné odchody klíčových funkcionářů, včetně zástupce pro sport Roberta Reida, poukazují na vážné problémy v řízení organizace. Reid svůj odchod odůvodnil „zásadním selháním standardů řízení“ a rozhodováním bez řádného procesu.
Napětí uvnitř FIA vyvrcholilo v únoru, kdy několik členů bylo vyloučeno ze zasedání světové rady poté, co odmítli podepsat dohodu o mlčenlivosti. Mezi nimi byl i David Richards, britský zástupce, který následně zveřejnil otevřený dopis. V něm varoval před rostoucí koncentrací moci v rukou prezidenta a ztrátou transparentnosti v řízení federace. „Nemůžeme akceptovat posun morálního kompasu, který odmítá jakoukoli snahu o otevřený dialog,“ uvedl Richards.
Kontroverze však Ben Sulayema neprovázejí jen v rámci FIA. Svými rozhodnutími a výroky rozladil i samotné závodníky. Zákaz používání vulgarismů vedl k protestům rallye jezdců, kteří odmítli poskytovat rozhovory v angličtině, zatímco piloti Formule 1 podepsali otevřený dopis, v němž požadovali, aby s nimi bylo zacházeno jako s dospělými. Dále čelil kritice za údajné zasahování do výsledků závodů, za které byl sice později očištěn, ale i tak pošramotily důvěru ve vedení federace.
Znepokojení vyvolal i případ vyšetřování údajného střetu zájmů mezi šéfem Mercedesu Totem Wolffem a jeho manželkou Susie, která vede projekt F1 Academy. Vyšetřování bylo po dvou dnech ukončeno poté, co se proti němu jednoznačně postavilo všech devět ostatních týmů. I tento incident vyústil v právní spor, který nyní FIA čelí. Vzhledem ke stále rostoucí nespokojenosti se očekává, že kromě Sainze se o post prezidenta mohou ucházet i další výrazné osobnosti motorsportu.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.