Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Flavio Briatore, exekutivní ředitel týmu Alpine, se konečně vyjádřil k nečekanému odchodu Olivera Oakse, který šéfoval týmu pouze krátce. Oakes se rozhodl rezignovat v době, kdy bylo potvrzeno, že místo Jacka Doohana zaujme Franco Colapinto. Tento krok šokoval nejen fanoušky, ale i odborníky, kteří byli zaskočeni náhlými změnami v týmu. Briatore však nyní prozradil své názory na aktuální dění a odhalil, co se skutečně skrývá za kulisami tohoto turbulentního období v Alpine.
„Byl jsem překvapený, že Oakes rezignoval,“ řekl Briatore v rozhovoru pro některé britské média. „Vždycky jsem věděl, že tým je náročný na řízení, ale nevěřil jsem, že to až takto vyústí.“ Oakesova rezignace přichází po dlouhých měsících nejistoty ohledně budoucnosti Doohana, jehož výsledky nebyly považovány za dostatečně silné. Mnozí, včetně Garyho Andersona, se domnívají, že Oakes se stal pouhou figurkou v Briatoreho hře, která byla příliš těžká na to, aby ji unesl. „Oakes se stal loutkou v rukou Briatoreho, což by nevyhovovalo nikomu,“ dodal Anderson.
Briatore se také vyjádřil k chystané výměně Doohana za Colapinta, která podle něj byla nevyhnutelná. „Očekával jsem to, protože Colapinto má podporu sponzorů a má potenciál, který Alpine potřebuje,“ pokračoval Briatore. „Doohan měl určitý základní potenciál, ale jeho výsledky nebyly dostatečně silné, aby si vydobyl trvalé místo v týmu. Colapinto dostává šanci, ale pět závodů? To je pro něj extrémně náročný start.“ Podle Briatoreho je tímto krokem na Colapinta kladeno ještě větší očekávání, což může být riskantní, když se o výsledky očekává příliš rychlá odpověď.
Je ale také nutné podívat se na širší obrázek. Briatoreho přítomnost v týmu není jen otázkou sportovních ambicí. Jeho návrat do Alpine byl vnímán jako snaha o navrácení týmu ke slávě, kterou zažil během jeho předchozích let. Avšak jak konstatuje Scott-Mitchell Malm, Briatore byl vždy tím, kdo v pozadí reálně řídil tým. „Briatore, ať už to chce přiznat nebo ne, je stále ten, kdo tahá za nitky,“ vysvětluje Malm. „Sice na papíře není týmovým šéfem, ale jeho vliv je nezpochybnitelný.“
V tomto kontextu se nabízí otázka, kdo opravdu odpovídá za současnou situaci týmu. Briatore v minulosti nezastíral, že se cítí zodpovědný za všechny kroky týmu. Ale po Oakesově odchodu se ukazuje, že management týmu Alpine je příliš volatilní, což v konečném důsledku podkopává stabilitu týmu. Jak dodává Ben Anderson, tým vždy směřoval k momentu, kdy Briatore opět převezme kontrolu, a tato „chaotická výměna“ je zřejmě jeho cestou, jak k tomu dojít. I přesto že jeho styl řízení je pro mnohé kontroverzní, nelze popřít, že za jeho éry byl tým na vrcholu.
Tato dynamika však ukazuje větší problém, kterým Alpine v posledních letech trpí: Prioritizace financí na úkor sportovních cílů. Jak podotýká Edd Straw, každý krok týmu v posledních měsících byl podmíněn nejenom sportovními rozhodnutími, ale také přítomností velkých sponzorů a marketingovými záměry. „Tým ztrácí na důvěryhodnosti, protože je jasné, že finanční motivace převyšují sportovní ambice,“ uzavírá Straw. A jak bude pokračovat toto drama v Alpinu, je stále otázkou – ale jedno je jisté, s Briatorem ve hře nebude tým nikdy stát na pevných základech.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.