Gabriel Bortoleto předvedl v Monaku odvážný manévr, kterým hned po startu předjel Kimiho Antonelliho v nejtěsnějším místě celého kalendáře. Nadějný začátek mu však překazil kontroverzní protiútok soupeře, po kterém skončil mimo trať a bez šance na body.
Gabriel Bortoleto měl po startu Velké ceny Monaka skvělý nástup. V první zatáčce se mu podařilo předjet Kimiho Antonelliho na nejtěsnějším místě celého kalendáře v legendární vlásence u hotelu Fairmont. Manévr na vnější straně zatáčky působil promyšleně, čistě a odvážně. Brazilec si jej právem pochvaloval a ještě po závodě mluvil o jednom z nejlepších momentů svého víkendu.
Jenže slibný úvod měl rychlý a bolestivý konec. Antonelli, mladý jezdec Mercedesu, se nehodlal smířit se ztrátou pozice hned v úvodu závodu. Už o několik zatáček později se pokusil o odvetný útok. Podle Bortoleta ale nebyl jeho pokus dobře promyšlený a chyběla mu chladná hlava. Antonelli šel do prostoru, kde se běžně nepředjíždí, a svou trajektorii zvolil natolik nešetrně, že Bortoleto musel zamířit rovně do bariéry, aby se vyhnul kolizi.
„Byl to velmi optimistický manévr. V minulosti jsme na tom místě viděli spoustu nehod. Tohle rozhodně nebyl první případ,“ uvedl Gabriel Bortoleto. Dodal, že i když k fyzickému kontaktu mezi monoposty nedošlo, důsledky byly pro něj fatální. „Musel jsem couvat, vrátit se do boxů a tím pro mě závod v podstatě skončil.“
Přestože se mechanikům podařilo vůz zprovoznit, Bortoleto zbytek závodu strávil v zadní části pole. Nejprve musel bojovat s pomalu jedoucím Liamem Lawsonem, který cíleně blokoval rychlejší jezdce ve prospěch týmového kolegy. Podobnou týmovou strategii pak uplatnili i Carlos Sainz, Alex Albon a znovu i Kimi Antonelli. Kvůli tomu neměl Bortoleto příležitost využít žádnou z alternativních strategií, které by mu teoreticky mohly pomoci vrátit se do boje o body.
„Je to škoda. Mohli jsme zkusit něco chytrého se strategií, ale nakonec jsem celý závod jen jezdil v provozu. Nemohl jsem udělat víc, než jsem udělal,“ konstatoval rezignovaně Bortoleto, který dojel do cíle čtrnáctý se ztrátou dvou kol.
Ačkoliv incident nevedl k žádnému trestu, Bortoleto uvedl, že by si o situaci s Antonellim rád promluvil. Zároveň ale zachoval klid a nechtěl událost zbytečně dramatizovat. „Nechci dělat problémy. Momentálně nebojujeme o titul, o pódium ani o body, takže nevidím důvod riskovat takhle brzy v závodě,“ zdůraznil.
Závod v Monaku opět připomněl, jak tenká je hranice mezi odvážným manévrem a zbytečným hazardem.
Red Bull netrpělivě vyhlíží Velkou cenu Španělska, která zároveň přinese první zkoušku nové technické direktivy FIA zaměřené na pružná přední křídla. Helmut Marko doufá, že změna naruší výkonnostní vzestup McLarenu a vyrovná podmínky v boji na špici.
Velká cena Španělska nabídne v pátečních trénincích starty nováčků Ryo Hirakawy v Haasu a Victora Martinse u Williamsu. Oba jezdci využijí tuto příležitost k získání cenných zkušeností a splnění FIA kvóty nováčků.
Rubens Barrichello varuje, že jezdit za Ferrari je mentálně nejtěžší výzva v celém šampionátu. Lewis Hamilton teď podle něj čelí tlaku, který zvládnou jen psychicky nejsilnější jezdci.
Šéf motorového programu Audi F1 Mattia Binotto věří ve výkon svého motoru, ale varuje, že pravidla pro rok 2026 mohou přinést dominanci jiného týmu. „Nová pravidla mohou zásadně přerozdělit síly na startovním roštu,“ dodal.
Toto Wolff očekává, že Ferrari nejvíce vytěží ze změn pravidel ohledně flexibilních křídel, které vstoupí v platnost při Velké ceně Španělska. Podle něj mají Italové díky své rychlé reakci a inovacím šanci výrazně posílit svou konkurenceschopnost.
Alex Wurz, předseda GPDA a bývalý jezdec F1, navrhl tři úpravy trati v Monaku, které by mohly zvýšit šance na předjíždění bez ztráty jejího charakteru.
Jos Verstappen uvítal nové technické směrnice ohledně předního křídla, které vstupují v platnost o víkendu při Velké ceně Španělska v Barceloně.
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Monaka, přestože dlouho uvízl za pomalejším Verstappenem, který oddaloval svůj druhý pit stop. Brit přesto udržel koncentraci a dočkal se zaslouženého vítězství.
Fernando Alonso se stal ambasadorem okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya a dále tak posiluje své pouto s domácí tratí, kde poprvé závodil ve Formuli 1.
Pierre Gasly obvinil týmového kolegu Yukiho Tsunodu z nehody v Monaku, která ukončila jeho závod, a tvrdí, že Cunoda změnil směr jízdy při brzdění. Incident podle něj odhaluje nejen nebezpečný manévr, ale i rostoucí napětí uvnitř týmu RB.
Lewis Hamilton skončil v Monaku pátý, což bylo dobré, ale podle šéfa McLarenu Andrey Stelly mohl dosáhnout ještě lepšího výsledku. Při ideálním průběhu závodu mohl bojovat o stupně vítězů. Výkon ukazuje, že McLaren a Hamilton mají potenciál být silnější, než naznačuje aktuální pořadí.
Fernando Alonso po smolném odstoupení v Monaku uvedl, že je ochoten přijímat letošní nezdary, pokud povedou k úspěchu v roce 2026. Zůstává motivovaný a věří, že právě tyto momenty jsou součástí cesty k budoucím vítězstvím.