Ben Sulayem připouští změnu: Kontroverzní pravidla FIA o nadávkách míří k úpravě

Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem, foto: FIA
Josef Mráček DNES 08:48
Sdílej:

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.

Před startem sezóny Formule 1 2025 došlo k aktualizaci Přílohy B Mezinárodního sportovního kodexu FIA. Nová pravidla mají poskytnout sportovním komisařům jednotný rámec pro udělování trestů za porušení předpisů, od vysokých pokut až po zákazy startů a odpočty bodů v šampionátu. Jejich přijetí ale vyvolalo vlnu kritiky, zejména kvůli přísnému dohledu nad projevy jezdců.

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nyní naznačil, že by mohlo dojít k přehodnocení některých pasáží této přílohy. Ve vyjádření na sociálních sítích reagoval na podněty jezdců z různých šampionátů a zdůraznil, že je připraven hledat zlepšení. „Lidé pravidla tvoří a lidé je také mohou vylepšit,“ uvedl s odkazem na svůj vlastní závodnický background.

Změny by mohly přijít ještě před Velkou cenou Miami, i když konkrétní úpravy zatím nebyly specifikovány. Ben Sulayem čelí rostoucímu tlaku a kritice, a to nejen kvůli obsahu předpisů, ale i kvůli situaci uvnitř FIA, která v posledních měsících zaznamenala několik odchodů na klíčových postech.

Už od zavedení nových pravidel v rámci Přílohy B Mezinárodního sportovního kodexu FIA čelí tato směrnice silné kritice napříč motorsportem. Příloha, která měla původně pomoci zpřehlednit rozhodování komisařů a zavést jasné sankční mantinely, se ukázala jako problematická zejména v otázce výkladu pojmů jako „nevhodné chování“ či „morální újma způsobená FIA“.

Podle pravidel může být pilot penalizován i za běžné zaklení ,jako tomu bylo v případě Maxe Verstappena a Charlese Leclerca, kteří byli loni prošetřováni kvůli použití vulgárního výrazu během tiskové konference. Verstappen si následně odpracoval trest ve formě komunitní služby v Rwandě. Sankce přitom rostou s opakováním přestupku: v F1 může třetí takový prohřešek znamenat pokutu až 120 tisíc eur, zákaz startu i odečet bodů.

FIA se brání s tím, že nová pravidla slouží především jako vodítko a rozhodnutí zůstává na komisařích. Ben Sulayem tehdy uvedl, že „Appendix B má přinést větší konzistenci a transparentnost při rozhodování.“ Zároveň však rozlišil, že emocionální výlevy v rádiu obvykle nespadají do sankčního rámce – pokud nejsou zjevně urážlivé nebo diskriminační. Přesto se očekává, že jezdci budou pravidla respektovat zejména v médiích a při oficiálních vystoupeních.

Zmatek a nespokojenost ale panují i mimo F1. Ve WRC byl francouz Adrien Fourmaux potrestán za neformální vyjádření v cíli rychlostní zkoušky. Trest 10 tisíc eur, plus 20 tisíc podmíněně, vedl až k protestu jezdců při následující rally v Keni. Výsledkem byla dohoda mezi FIA a nově vzniklou World Rally Drivers’ Alliance (WoRDA), která přinesla úpravu aplikace pravidel v kontextu rally. „Nešlo o změnu samotné přílohy B, ale o dohodu, která reflektuje realitu našeho sportu,“ vysvětlil spoluzakladatel WoRDA Julien Ingrassia.

K situaci se v závěru roku 2024 vyjádřila i Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), která FIA adresovala otevřený dopis: „Je rozdíl mezi klením s cílem urazit a neformálním zaklením na adresu špatného počasí nebo auta. Naši členové jsou dospělí a nepotřebují od médií instrukce ohledně nošení spodního prádla.“

Odezva od Ben Sulayema byla lakonická. V rozhovoru pro Autosport reagoval slovy: „To není jejich věc.“ A Max Verstappen? Ten situaci glosoval mlčením: „Vím, že tu nesmím nadávat, ale člověk nemůže být ani kritický. Radši o tom nebudu mluvit, nechci si zavařit.“

Uvažované zmírnění přílohy B tak přichází ve chvíli, kdy samotný prezident FIA čelí nejen tlaku ze strany jezdců, ale i interním otřesům ve vedení. Vzhledem k blížícím se volbám může být jeho vstřícnější postoj nejen odpovědí na kritiku, ale i strategickým krokem.

Témata:
FIA
Stalo se