Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Před startem sezóny Formule 1 2025 došlo k aktualizaci Přílohy B Mezinárodního sportovního kodexu FIA. Nová pravidla mají poskytnout sportovním komisařům jednotný rámec pro udělování trestů za porušení předpisů, od vysokých pokut až po zákazy startů a odpočty bodů v šampionátu. Jejich přijetí ale vyvolalo vlnu kritiky, zejména kvůli přísnému dohledu nad projevy jezdců.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nyní naznačil, že by mohlo dojít k přehodnocení některých pasáží této přílohy. Ve vyjádření na sociálních sítích reagoval na podněty jezdců z různých šampionátů a zdůraznil, že je připraven hledat zlepšení. „Lidé pravidla tvoří a lidé je také mohou vylepšit,“ uvedl s odkazem na svůj vlastní závodnický background.
Změny by mohly přijít ještě před Velkou cenou Miami, i když konkrétní úpravy zatím nebyly specifikovány. Ben Sulayem čelí rostoucímu tlaku a kritice, a to nejen kvůli obsahu předpisů, ale i kvůli situaci uvnitř FIA, která v posledních měsících zaznamenala několik odchodů na klíčových postech.
Už od zavedení nových pravidel v rámci Přílohy B Mezinárodního sportovního kodexu FIA čelí tato směrnice silné kritice napříč motorsportem. Příloha, která měla původně pomoci zpřehlednit rozhodování komisařů a zavést jasné sankční mantinely, se ukázala jako problematická zejména v otázce výkladu pojmů jako „nevhodné chování“ či „morální újma způsobená FIA“.
Podle pravidel může být pilot penalizován i za běžné zaklení ,jako tomu bylo v případě Maxe Verstappena a Charlese Leclerca, kteří byli loni prošetřováni kvůli použití vulgárního výrazu během tiskové konference. Verstappen si následně odpracoval trest ve formě komunitní služby v Rwandě. Sankce přitom rostou s opakováním přestupku: v F1 může třetí takový prohřešek znamenat pokutu až 120 tisíc eur, zákaz startu i odečet bodů.
FIA se brání s tím, že nová pravidla slouží především jako vodítko a rozhodnutí zůstává na komisařích. Ben Sulayem tehdy uvedl, že „Appendix B má přinést větší konzistenci a transparentnost při rozhodování.“ Zároveň však rozlišil, že emocionální výlevy v rádiu obvykle nespadají do sankčního rámce – pokud nejsou zjevně urážlivé nebo diskriminační. Přesto se očekává, že jezdci budou pravidla respektovat zejména v médiích a při oficiálních vystoupeních.
Zmatek a nespokojenost ale panují i mimo F1. Ve WRC byl francouz Adrien Fourmaux potrestán za neformální vyjádření v cíli rychlostní zkoušky. Trest 10 tisíc eur, plus 20 tisíc podmíněně, vedl až k protestu jezdců při následující rally v Keni. Výsledkem byla dohoda mezi FIA a nově vzniklou World Rally Drivers’ Alliance (WoRDA), která přinesla úpravu aplikace pravidel v kontextu rally. „Nešlo o změnu samotné přílohy B, ale o dohodu, která reflektuje realitu našeho sportu,“ vysvětlil spoluzakladatel WoRDA Julien Ingrassia.
K situaci se v závěru roku 2024 vyjádřila i Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), která FIA adresovala otevřený dopis: „Je rozdíl mezi klením s cílem urazit a neformálním zaklením na adresu špatného počasí nebo auta. Naši členové jsou dospělí a nepotřebují od médií instrukce ohledně nošení spodního prádla.“
Odezva od Ben Sulayema byla lakonická. V rozhovoru pro Autosport reagoval slovy: „To není jejich věc.“ A Max Verstappen? Ten situaci glosoval mlčením: „Vím, že tu nesmím nadávat, ale člověk nemůže být ani kritický. Radši o tom nebudu mluvit, nechci si zavařit.“
Uvažované zmírnění přílohy B tak přichází ve chvíli, kdy samotný prezident FIA čelí nejen tlaku ze strany jezdců, ale i interním otřesům ve vedení. Vzhledem k blížícím se volbám může být jeho vstřícnější postoj nejen odpovědí na kritiku, ale i strategickým krokem.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.