Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Tým Alpine se opět ocitá pod palbou otázek a spekulací. Jen pár hodin poté, co Oliver Oakes nečekaně rezignoval na pozici šéfa týmu, přišlo oficiální potvrzení toho, o čem se v paddocku už delší dobu šuškalo, Jack Doohan bude nahrazen Francem Colapintem pro nadcházející Velkou cenu Emilia-Romagna.
Ačkoliv se původně zdálo, že mezi oběma událostmi existuje přímá souvislost, zprávy ze zákulisí tuto teorii zpochybňují. To ale neznamená, že by Alpine působil jako stabilní tým, právě naopak. Tato sezóna zatím připomíná spíš pokračování chaosu, který v týmu panuje už několik let.
Zajímavé je i to, jak Alpine prezentoval změnu v jezdeckém složení, nikoli jako definitivní výměnu, ale jako „rotaci“. Colapinto tak zatím přebírá místo po Doohanovi jen na pět závodů, což v prostředí Formule 1 nebývá běžnou praxí. Důvod? Podle vedení týmu jde o snahu vyzkoušet různé možnosti před klíčovým rokem 2026, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla.
Za touto „rotací“ ale možná stojí prostý důvod – peníze. Colapinto během svého krátkého působení u Williamsu zaujal nejen výkonem, ale také sponzory. Podle zákulisních informací Alpine zaplatil za jeho příchod asi 4,5 milionu eur a doufá, že se investice vrátí díky novým sponzorům z jihoamerického trhu, informuje Sky Sports.
Pro Jacka Doohana je situace o to bolestivější, že byl pod tlakem prakticky ještě před svou první sezonou. Jeho výkony sice ukázaly potenciál, ale dvě nehody a slabší výsledek v Miami mu pozici u týmu výrazně zkomplikovaly. A i když Alpine tvrdí, že jde jen o dočasnou změnu, spekuluje se, že příští šanci by dostal spíš Paul Aron, další z mladých talentů v programu týmu.
Ještě větší otazníky však vzbuzuje samotná rezignace Olivera Oakese. Flavio Briatore sice tvrdí, že šlo o osobní rozhodnutí a vztahy zůstávají přátelské, ale komentátoři jako Karun Chandhok si myslí něco jiného. „Cítím, že je tu něco shnilého,“ řekl otevřeně. Podle něj se za odchodem skrývá víc než jen neshoda ohledně jezdecké sestavy.
Alpine navíc přichází o status továrního týmu – Renault v příštím roce končí s vývojem motorů pro F1. To vede k otázce, co vlastně značka Alpine v šampionátu chce. Budování značky? Přestavba? Nebo jde jen o zvyšování hodnoty před případným prodejem?
Po letech nestability, promarněných příležitostech a odchodu silných osobností je jasné jedno – Alpine zoufale potřebuje najít směr. Otázkou zůstává, jestli současné kroky vedou ke stabilitě, nebo k dalšímu pádu.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.