Tresty v rámci ruské Grand Prix vyvolaly hodně rozdílných názorů a debat. A také reakce, které mohou do jisté míry naznačit i něco o těch, kteří onu nepopulární penalizaci slízli. Ostatně podívejme se do tábora Mercedesu a Renaultu.
Nejdřív Lewis Hamilton.
Dostal dva pětivteřinové tresty za zkoušky startů v prostoru výjezdu z boxů, a v první fázi také dva trestné body do závodní licence. Trest deseti vteřin si odpykal při své zastávce v 17. kole, poté se posunul z 11. místa na třetí pozici, na níž setrval až do cíle.
Po závodě stewardi pohovořili s Hamiltonem a týmem Mercedes a nakonec provedli úpravu postihu. Usoudili, že připočtení dvou bodů bylo nepatřičné a z Lewisovy karty je zase odmazali. "Po závodě stewardi vyslechli názory pilota i týmu. Bylo jim sděleno, že šlo o týmový pokyn pro pilota, kde může zkoušku startu provést. Na základě tohoto zjištění stewardi zrušili penalizaci v podobě trestných bodů, protože se domnívali, že jde o nepatřičný trest - tým byl postižen sankcí 25 000 €. Jistě, byl to on, kdo pilotoval vůz, nicméně zásadním faktorem byla instrukce týmu, aby zkoušku provedl v daném místě, proto se komisaři rozhodli pro revizi svého rozhodnutí," vysvětlil celý případ Michael Masi.
"Místo, kde lze zkoušku startu provést, je pro každý okruh specifické a je podrobně popsáno v pokynech pro danou Grand Prix. Ve všech ostatních případech Lewis s ostatními piloty vyhověl podmínkám uvedeným v poznámkách v souladu s pokyny ředitelství závodu. Důvodem, proč určujeme tento prostor, je bezpečnost všech pilotů. Všichni vědí, oč se tam jedná, proto je to místo vybráno záměrně. Obecně není nikde vyznačen - třeba čarami - nějaký prostor, pouze specifikujeme místo. Jak jsem uvedl, pro každý okruh to je specifické. Z této perspektivy je to jenom malá chyba," pokračuje Masi.
Každopádně Lewis byl tradičně rozčilen a neváhal použít poměrně tvrdé obvinění, že za vším je jasný záměr ho zastavit všemi prostředky. "Musím se na pravidla pořádně podívat, v čem jsem se přesně provinil. Ale tvrdím, že v minulosti nikdo nedostal dvě penalizace 5 vteřin za něco tak nicotného. Nikoho jsem neohrozil. V minulosti jsem podobné zkoušky prováděl na všech tratích a nikdo se nad tím nepozastavil. Trest je přísný, to se dalo čekat. Chtějí mě pozastavit, ale to je v pořádku. Ale já sehnu hlavu a budu se soustředit - uvidím, co bude dál," ulevil si Brit při rozhovoru pro Sky Sport F1.
"Z mého hlediska je to stále velmi přímé - pokud má Lewis, nebo kterýkoli další pilot nějaký problém, jak už jsem říkal dříve, jsem připraven s nimi hovořit. Mé dveře jsou stále otevřené a budu víc než rád, když si s nimi pohovořím. Zároveň však podotýkám, že máme povinnost dohlížet na pravidla. Stewardi jsou nezávislým tribunálem, který o nich rozhoduje. V tomto případě došlo k porušení pravidel a bylo jedno, jestli se jedná o Lewise Hamiltona nebo kohokoli z ostatních 19 pilotů. Při každém přestupku bude komise posuzovat skutkovou podstatu, spravedlivě s ohledem na okolnosti a s přihlédnutím ke všem klíčovým prvkům," dodává Masi.
A nyní Daniel Ricciardo
Oba Renaulty najely do 25. kola a před zatáčkou 2 Ocon značně zmírnil tempo, aby se Ricciardo mohl dostat dopředu. Australan však situaci nezvládl a vyjel mimo vymezenou trať. Vrátil se na dráhu těsně před Oconem a později dostal od komisařů pětivteřinový trest.
"Když mi inženýr Karel Loos sdělil, že jsem dostal trest, uznal jsem, že to byla moje chyba. Musel jsem ten čas dohnat. Řekl jsem, že pojedu rychleji, abych se pokusil ztrátu smazat. Tušil jsem, že budu potrestán, beru za to plnou odpovědnost. Zablokoval jsem brzdy a vyjel mimo trať, takže když mi to Karel potvrdil, už jsem s tím tak nějak počítal. Jediný způsob, jak ten trest odčinit bylo přidat a udržet si náskok na Leclerca. Zpětně to vlastně mělo ten účel, že mi pod zadkem hořela koudel, proto jsem do toho šel. A pořád jsem byl v pohodě. Proto si myslím, že to byl dobrý závod," vysvětlil okolnosti svého postihu Ricciardo.
Aniž by měl kdokoli tendenci něco hodnotit, nelze si nevšimnout diametrálního rozdílu v přístupu obou pilotů. Ricciarda trest "nakopnul" a nakonec své místo uhájil, Hamilton po zastávce v boxech a sdělení, kolik ztrácí na Verstappena jenom lamentoval, že ho tým povolal do boxů příliš brzo a že ho vlastně nějaké vteřiny vůbec nezajímají...
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.