Tresty v rámci ruské Grand Prix vyvolaly hodně rozdílných názorů a debat. A také reakce, které mohou do jisté míry naznačit i něco o těch, kteří onu nepopulární penalizaci slízli. Ostatně podívejme se do tábora Mercedesu a Renaultu.
Nejdřív Lewis Hamilton.
Dostal dva pětivteřinové tresty za zkoušky startů v prostoru výjezdu z boxů, a v první fázi také dva trestné body do závodní licence. Trest deseti vteřin si odpykal při své zastávce v 17. kole, poté se posunul z 11. místa na třetí pozici, na níž setrval až do cíle.
Po závodě stewardi pohovořili s Hamiltonem a týmem Mercedes a nakonec provedli úpravu postihu. Usoudili, že připočtení dvou bodů bylo nepatřičné a z Lewisovy karty je zase odmazali. "Po závodě stewardi vyslechli názory pilota i týmu. Bylo jim sděleno, že šlo o týmový pokyn pro pilota, kde může zkoušku startu provést. Na základě tohoto zjištění stewardi zrušili penalizaci v podobě trestných bodů, protože se domnívali, že jde o nepatřičný trest - tým byl postižen sankcí 25 000 €. Jistě, byl to on, kdo pilotoval vůz, nicméně zásadním faktorem byla instrukce týmu, aby zkoušku provedl v daném místě, proto se komisaři rozhodli pro revizi svého rozhodnutí," vysvětlil celý případ Michael Masi.
"Místo, kde lze zkoušku startu provést, je pro každý okruh specifické a je podrobně popsáno v pokynech pro danou Grand Prix. Ve všech ostatních případech Lewis s ostatními piloty vyhověl podmínkám uvedeným v poznámkách v souladu s pokyny ředitelství závodu. Důvodem, proč určujeme tento prostor, je bezpečnost všech pilotů. Všichni vědí, oč se tam jedná, proto je to místo vybráno záměrně. Obecně není nikde vyznačen - třeba čarami - nějaký prostor, pouze specifikujeme místo. Jak jsem uvedl, pro každý okruh to je specifické. Z této perspektivy je to jenom malá chyba," pokračuje Masi.
Každopádně Lewis byl tradičně rozčilen a neváhal použít poměrně tvrdé obvinění, že za vším je jasný záměr ho zastavit všemi prostředky. "Musím se na pravidla pořádně podívat, v čem jsem se přesně provinil. Ale tvrdím, že v minulosti nikdo nedostal dvě penalizace 5 vteřin za něco tak nicotného. Nikoho jsem neohrozil. V minulosti jsem podobné zkoušky prováděl na všech tratích a nikdo se nad tím nepozastavil. Trest je přísný, to se dalo čekat. Chtějí mě pozastavit, ale to je v pořádku. Ale já sehnu hlavu a budu se soustředit - uvidím, co bude dál," ulevil si Brit při rozhovoru pro Sky Sport F1.
"Z mého hlediska je to stále velmi přímé - pokud má Lewis, nebo kterýkoli další pilot nějaký problém, jak už jsem říkal dříve, jsem připraven s nimi hovořit. Mé dveře jsou stále otevřené a budu víc než rád, když si s nimi pohovořím. Zároveň však podotýkám, že máme povinnost dohlížet na pravidla. Stewardi jsou nezávislým tribunálem, který o nich rozhoduje. V tomto případě došlo k porušení pravidel a bylo jedno, jestli se jedná o Lewise Hamiltona nebo kohokoli z ostatních 19 pilotů. Při každém přestupku bude komise posuzovat skutkovou podstatu, spravedlivě s ohledem na okolnosti a s přihlédnutím ke všem klíčovým prvkům," dodává Masi.
A nyní Daniel Ricciardo
Oba Renaulty najely do 25. kola a před zatáčkou 2 Ocon značně zmírnil tempo, aby se Ricciardo mohl dostat dopředu. Australan však situaci nezvládl a vyjel mimo vymezenou trať. Vrátil se na dráhu těsně před Oconem a později dostal od komisařů pětivteřinový trest.
"Když mi inženýr Karel Loos sdělil, že jsem dostal trest, uznal jsem, že to byla moje chyba. Musel jsem ten čas dohnat. Řekl jsem, že pojedu rychleji, abych se pokusil ztrátu smazat. Tušil jsem, že budu potrestán, beru za to plnou odpovědnost. Zablokoval jsem brzdy a vyjel mimo trať, takže když mi to Karel potvrdil, už jsem s tím tak nějak počítal. Jediný způsob, jak ten trest odčinit bylo přidat a udržet si náskok na Leclerca. Zpětně to vlastně mělo ten účel, že mi pod zadkem hořela koudel, proto jsem do toho šel. A pořád jsem byl v pohodě. Proto si myslím, že to byl dobrý závod," vysvětlil okolnosti svého postihu Ricciardo.
Aniž by měl kdokoli tendenci něco hodnotit, nelze si nevšimnout diametrálního rozdílu v přístupu obou pilotů. Ricciarda trest "nakopnul" a nakonec své místo uhájil, Hamilton po zastávce v boxech a sdělení, kolik ztrácí na Verstappena jenom lamentoval, že ho tým povolal do boxů příliš brzo a že ho vlastně nějaké vteřiny vůbec nezajímají...
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.