Změněné podmínky ve všech sférách lidského bytí v důsledku existence COVIDu-19 zasáhly pochopitelně i Formuli 1 a z pravidelného kalendáře Grand Prix udělaly zcela nový pořadník. Což vedlo šéfa Red Bullu Christiana Hornera k zajímavé myšlence.
Situace je pochopitelně značně komplikovaná nejen různými příkazy a omezením lišících se zemi od zemi. To nakonec vedlo k tomu, že se letos kromě tradičních stánků Grand Prix objevily v seriálu mistrovství zcela nové trati, na které by se s největší pravděpodobností v běžném provozu nedostalo. Ať se jedná o Mugello, turecký okruh nebo Imolu... Právě Grand Prix Toskánska - přes všechny debaty o jejím průběhu - ukázala, že takové řešení může přinést oživení a je pro diváky zajímavější než statický a stále se opakující koloběh zavedených závodů.
Šéf Red Bullu Christian Horner vybízí této situace nabídnuté danou dobou a navrhuje, aby v seriálu Grand Prix byl jeden volný "slot" určený pro něco jako putovní závod, který by se konal na místech buď ne zcela obvyklých nebo dokonce zcela nových.
"Je skvělé, že F1 zavítala na nepoznaná místa, ještě máme další v Istanbulu a Imole. Nebylo by špatné mít jedno místo v kalendáři volné a jednou za sezónu uspořádat závod na nějaké méně obvyklé trati," nastiňuje eventualitu Horner a má jeho myšlenka našla podporu například u George Russella: "Pro F1 by to byla skvělá příležitost. Možná by bylo dobré něco podobného v budoucnu dělat častěji. Mít každý rok nějaké dva »žolíky« nebo něco podobného," myslí si pilot Williamsu.
Některé okruhy jako Mugello nebo Algarve, kde se pojede 25. října, by mohly usilovat o stálé zařazení do kalendáře F1, další okruhy kvůli obrovským poplatkům za pořádání závodu by zcela bezpochyby myšlenku "rotujícího" závodu, konaného jednou za několik let, bezpochyby přijaly, zvláště když tratí odpovídajících licenci FIA 1. stupně rozhodně není nedostatek.
Letošní rok určitě umožní návrat některým legendám historie F1, ať už to je zmíněná Imola nebo nová verze Nürburgringu, ale bezesporu fanoušky napadnou některé další zapomenuté drahokamy z minulosti, na nichž piloti sváděli dramatické bitvy. Autosport.com nabídl čtyři takové okruhy, čtyři adepty pro návrat "šíleně rychlých kol", jak kdysi nedoceněný odborník na F1 Edmund "Edy" Koukal nazval královnu motoristického sportu.
SepangV Malajsii se jela Formule 1 naposledy v sezóně 2017 a je dobré připomenout, že tento okruh se těšil oblibě jak fanoušků, tak i samotných pilotů. V současnosti se tu jezdí závody MotoGP a F1 se odsud odstěhovala z notoricky známého důvodu - náklady na pořádání v porovnání se ziskem ze vstupného byly příliš vysoké.
EstorilPortugalsko bude letos zastoupeno závodem v Algarve u Portimãa v distriktu Faro, v minulosti se jezdilo na okruhu Estoril nedaleko hlavního města Lisabonu. F1 tu hostovala v letech 1984 až 1996 a mnozí si ještě pamatují na některé významné události: první vítězství Ayrtona Senny v barvách Lotusu nebo černou vlajku pro Nigela Mansella, jenž po jejím ignorování kolidoval právě se Sennou.
Jerez de la FronteiraU sousedů Portugalska najdeme další dějiště MotoGP, jenž má v historii F1 své stabilní místo, ať už jako okruh závodní či testovací. Rozhodně si připomeneme dramatický dojezd dvojice Senna-Mansell s následnou potyčkou v boxech nebo dramatické vyvrcholení sezóny 1997, stále diskutovaný duel mezi J. Villeneuvem jr. a M. Schumacherem. Když pak starosta svévolně přerušil ceremoniál FIA při vyhlašování vítězů, Automobilová federace odebrala Jerezu statu trati Grand Prix F1.
FujiDramatické finále sezóny 1976, závod smrti pro dva neukázněné diváky o rok později, které zabilo vzduchem rotující Ferrari G. Villeneuva po kolizi s Petersonovým Tyrrellem a krátký návrat v letech 2007 a 2008 - to je v kostce ohlédnutí za okruhem, který jako první hostil v Zemi vycházejícího slunce "efjedničky". Suzuka se napevno usadila v kalendáři, Fuji měla naději, že podobně jako v jiných zemích bude ke své slavnější příbuzné v alternaci, ale dorazila celosvětová finanční krize a Toyota jako majitel trati z pořadatelství vycouvala.
To jsou tedy čtyři eventuality - máte nějaký vlastní tip vy? Rádi si váš názor přečteme v diskuzi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.