Změněné podmínky ve všech sférách lidského bytí v důsledku existence COVIDu-19 zasáhly pochopitelně i Formuli 1 a z pravidelného kalendáře Grand Prix udělaly zcela nový pořadník. Což vedlo šéfa Red Bullu Christiana Hornera k zajímavé myšlence.
Situace je pochopitelně značně komplikovaná nejen různými příkazy a omezením lišících se zemi od zemi. To nakonec vedlo k tomu, že se letos kromě tradičních stánků Grand Prix objevily v seriálu mistrovství zcela nové trati, na které by se s největší pravděpodobností v běžném provozu nedostalo. Ať se jedná o Mugello, turecký okruh nebo Imolu... Právě Grand Prix Toskánska - přes všechny debaty o jejím průběhu - ukázala, že takové řešení může přinést oživení a je pro diváky zajímavější než statický a stále se opakující koloběh zavedených závodů.
Šéf Red Bullu Christian Horner vybízí této situace nabídnuté danou dobou a navrhuje, aby v seriálu Grand Prix byl jeden volný "slot" určený pro něco jako putovní závod, který by se konal na místech buď ne zcela obvyklých nebo dokonce zcela nových.
"Je skvělé, že F1 zavítala na nepoznaná místa, ještě máme další v Istanbulu a Imole. Nebylo by špatné mít jedno místo v kalendáři volné a jednou za sezónu uspořádat závod na nějaké méně obvyklé trati," nastiňuje eventualitu Horner a má jeho myšlenka našla podporu například u George Russella: "Pro F1 by to byla skvělá příležitost. Možná by bylo dobré něco podobného v budoucnu dělat častěji. Mít každý rok nějaké dva »žolíky« nebo něco podobného," myslí si pilot Williamsu.
Některé okruhy jako Mugello nebo Algarve, kde se pojede 25. října, by mohly usilovat o stálé zařazení do kalendáře F1, další okruhy kvůli obrovským poplatkům za pořádání závodu by zcela bezpochyby myšlenku "rotujícího" závodu, konaného jednou za několik let, bezpochyby přijaly, zvláště když tratí odpovídajících licenci FIA 1. stupně rozhodně není nedostatek.
Letošní rok určitě umožní návrat některým legendám historie F1, ať už to je zmíněná Imola nebo nová verze Nürburgringu, ale bezesporu fanoušky napadnou některé další zapomenuté drahokamy z minulosti, na nichž piloti sváděli dramatické bitvy. Autosport.com nabídl čtyři takové okruhy, čtyři adepty pro návrat "šíleně rychlých kol", jak kdysi nedoceněný odborník na F1 Edmund "Edy" Koukal nazval královnu motoristického sportu.
SepangV Malajsii se jela Formule 1 naposledy v sezóně 2017 a je dobré připomenout, že tento okruh se těšil oblibě jak fanoušků, tak i samotných pilotů. V současnosti se tu jezdí závody MotoGP a F1 se odsud odstěhovala z notoricky známého důvodu - náklady na pořádání v porovnání se ziskem ze vstupného byly příliš vysoké.
EstorilPortugalsko bude letos zastoupeno závodem v Algarve u Portimãa v distriktu Faro, v minulosti se jezdilo na okruhu Estoril nedaleko hlavního města Lisabonu. F1 tu hostovala v letech 1984 až 1996 a mnozí si ještě pamatují na některé významné události: první vítězství Ayrtona Senny v barvách Lotusu nebo černou vlajku pro Nigela Mansella, jenž po jejím ignorování kolidoval právě se Sennou.
Jerez de la FronteiraU sousedů Portugalska najdeme další dějiště MotoGP, jenž má v historii F1 své stabilní místo, ať už jako okruh závodní či testovací. Rozhodně si připomeneme dramatický dojezd dvojice Senna-Mansell s následnou potyčkou v boxech nebo dramatické vyvrcholení sezóny 1997, stále diskutovaný duel mezi J. Villeneuvem jr. a M. Schumacherem. Když pak starosta svévolně přerušil ceremoniál FIA při vyhlašování vítězů, Automobilová federace odebrala Jerezu statu trati Grand Prix F1.
FujiDramatické finále sezóny 1976, závod smrti pro dva neukázněné diváky o rok později, které zabilo vzduchem rotující Ferrari G. Villeneuva po kolizi s Petersonovým Tyrrellem a krátký návrat v letech 2007 a 2008 - to je v kostce ohlédnutí za okruhem, který jako první hostil v Zemi vycházejícího slunce "efjedničky". Suzuka se napevno usadila v kalendáři, Fuji měla naději, že podobně jako v jiných zemích bude ke své slavnější příbuzné v alternaci, ale dorazila celosvětová finanční krize a Toyota jako majitel trati z pořadatelství vycouvala.
To jsou tedy čtyři eventuality - máte nějaký vlastní tip vy? Rádi si váš názor přečteme v diskuzi.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.