Týmy stále doufají, že se letos podaří zorganizovat alespoň několik velkých cen, byť třeba za zavřenými dveřmi, jinak by to pro celou Formuli 1 byla velká rána, na kterou by doplatila spousta lidí ztrátou zaměstnání. AlphaTauri vypočítává, kolik peněz ztrácí s každým zrušeným závodem.
Prvních 9 podniků již bylo zrušeno či odloženo, podobný osud nejspíše čeká také Velkou cenu Francie i Belgie kvůli restrikcím, jež přijaly tamější vlády. I když některé země uvolňují svá opatření, tak pořád není jasno, kdy a zda vůbec sezóna odstartuje.
Pokud by se letos nezávodilo, mělo by to podle Carlose Sainze velmi negativní důsledky: "Raději si myslím, že bude méně závodů, než bych si měl představit, že bude vše zrušeno. Škrtnutí sezóny by bylo velkou ranou, kterou by bylo velmi těžké strávit."
"Pokud se situace nedostane pod kontrolu, pak by to bylo pochopitelné. Mělo by to však velmi negativní důsledky pro sport a všechno kolem. Ohrožena by byla spousta pracovních míst, a to není nikdy dobré," upozorňuje pilot McLarenu.
"Jsem si jistý tím, že s odsouhlasenými pravidly a s nedávno učiněnými rozhodnutími se dočkáme vyrovnanější a udržitelnější Formule 1. Jde o sport plný vynikajících lidí, skvělých inženýrů a profesionálů, s parádní infrastrukturou. Myslím si, že můžeme být příkladem, jak z této situace vyjít ještě silnější," domnívá se Sainz.
10 závodů, super-sezónu raději nePokud se sezóna rozjede, tak podle něj bude čítat méně než 15 závodů: "Momentálně se zvažuje spousta možností. Už oznámili zrušení některých velkých cen, jako například Monako. Městské okruhy to mají těžší kvůli všemu tomu nepořádku, který s nimi souvisí, a náročnosti na adaptaci prostředí."
"Osobně se domnívám, že se v sezóně přiblížíme 10 závodům - něco mezi 8 a 14, řekl bych - spíše než 20. Když se na to podíváte a spočítáte si to, tak pro víc není prostor. Jsem si jistý tím, že sezóna bude mnohem kratší, než uváděl původní kalendář.
Možná se na stejném okruhu odjede více než jeden závod, zřejmě za zavřenými dveřmi a možná se bude jezdit dva místo tří dnů. Půjde o dost odlišný šampionát, než jsme v historii F1 doposud viděli," dodává Sainz, jemuž se nápad se super-sezónou rozprostřenou do dvou let (2020 - 2021) po vzoru WEC nelíbí.
Desítky ztracených milionů a ekonomická katastrofaPodle šéfa AlphyTauri Franze Tosta přicházejí s každým zrušeným závodem o desítky milionů: "Smlouvy jsou nastaveny tak, že přicházíme o příjem proporcionálně, pokud se závody nejedou. dohodnutá částka je pak snížena. Když se velká cena nejede, pak nás to vychází na 1,5 - 2 mil. Eur."
"Pokud začneme v červenci, tak to s přimhouřeným okem zvládneme. Pokud ne, tak to bude kritické. Pokud se celý rok nic neuskuteční, půjde o velmi kritickou situaci. Když nedostane vůbec žádný příjem, jde samozřejmě o ekonomickou katastrofu," děsí se Tost.
Týmy proto jednají s FIA a Liberty o dalším snižování rozpočtových stropů, což by mělo pomoci udržitelnosti F1: "Nemůžeme předpokládat, že bychom v současné době mohli normálně pokračovat. Je nemožná pokračovat v utrácení na takové úrovni," komentuje šéf stáje AlphaTauri.
"Jeden příklad: 'Je to pro nás stále nezbytné mít v aerodynamickém tunelu tolik lidí, kolik jich máme teď?' Potřebujeme vědět, které závody pojedeme, jakých dosáhneme příjmů a jak to bude se sponzory. Zůstanou či odejdou? Jaká bude celá ekonomická situace? Pouze pak můžeme jednat o rozpočtových stropech," dodává.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.