Včera proběhla za zavřenými dveřmi schůzka šéfů týmů Formule 1 společně s jejím vedením tvořenou výkonným ředitelem Liberty Media, Chasem Careyem, sportovním ředitelem Rossem Brawnem a prezidentem Mezinárodní automobilové federace Jeanem Todtem. Na přetřes přišla zejména budoucí finanční omezení.
Videokonference o budoucí podobě sportovních pravidel trvala celé odpoledne. Debata se točila zejména kolem toho, jak zvládnout současnou situaci, kdy je svět postižen pandemií koronaviru, a kolem snižování rozpočtových stropů.
I když podle zdrojů byla positivní a produktivní, k žádným konkrétním závěrům se nedošlo - snad s výjimkou zamítnutí dalšího odkladu technických pravidel až na rok 2023, jak si přál šéf Red Bullu Christian Horner.
Ty jsou v pravidlech pro příští rok omezeny na 175 mil. dolarů, týmy ale souhlasí s jejich dalším snížením na 150 mil. dolarů. Jak jsme vás včera informovali, McLaren nicméně usiluje o další redukci až na 125 mil. dolarů, což se špičce již moc nezamlouvá.
Rozhovor se včera zabýval rozdíly mezi těmi, kteří dodávají ostatním převodovky, zavěšení či jiné díly, a náklady odebírajících týmů, které by byly zvýhodněny - nemusely by totiž věnovat část svých zdrojů na podstatné komponenty a mohly by utrácet více v jiných oblastech.
Proto by podle nich dodavatelé měli mít rozpočet stanovený například dle vzorce 100 + x, zatímco odběratelé ve výši 100 - x. Jakmile dochází na další snižování rozpočtů, týmy se více soustředí na každý milion dolarů, který po návratu k normálu budou moci utratit, a debata se zostřuje.
Pravidla pro rok 2021 stanovují, že "veškeré náklady na výzkum a vývoj pro F1 aktivity musí být zahrnuty do relevantních nákladů v tom vykazovaném období, kdy vznikly." To znamená, že práce na výzkum a vývoj monopostů pro rok 2022 provedené v roce 2021 musí být zahrnuty do čísel za rok 2021. Více to pálí zejména velké týmy, protože nová generace vozů měla být původně vyvíjena souběžně s auty pro sezónu 2020 letos, kdy rozpočty ještě nejsou nikterak omezeny.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.