Formule 1 je podle šéfa McLarenu Zaka Browna ve velmi křehkém stavu. Má-li přežít, musí podle něj dojít k obrovským změnám. Část velkých týmů s nimi ale nesouhlasí.
"Tohle je pro týmy potenciálně devastující. A je-li to devastující pro dostatečný počet týmů, což nemusí být více než dva, pak to ohrožuje F1 jako celek," varuje Brown před dnešní schůzkou šéfů F1, na níž budou probírat opatření pro úsporu nákladů.
Původně stanovený rozpočtový strop pro rok 2021 ve výši 175 mil. dolarů (4,35 mld. Kč) podle něj musí být významně snížen, jinak hrozí královně motorsportu katastrofa.
"Můžou se vytratit dva týmy kvůli tomu, co se momentálně ve světě děje, pokud se nezaměříme na hlavní věci této situace? Podle mě ano. Ve skutečnosti se můžou vytratit čtyři týmy, pokud to nevezmeme za správný konec," pokračuje pro BBC šéf McLarenu.
"A myslet si, že se pak najdou řada lidí, kteří by byli připraveni tyto týmy převzít, jak tomu v historii bylo - vzhledem k tomu, jak dlouho to trvá nastartovat F1 tým, a ke zdravotní krizi, jíž nyní čelíme... Nemyslím si, že by načasování mohlo být z tohoto pohledu horší! Podle mě je F1 momentálně velmi křehká."
Kritické snížení rozpočtů - o kolik?Všechny týmy souhlasily se snížením rozpočtového stropu o dalších 25 mil. dolarů na 150 mil. (3,75 mld. Kč) pro rok 2021. "A velká většina včetně jednoho z velkých týmů souhlasila s významným snížením pod 150 mil. dolarů," odhaluje Brown.
Podle něj je nutné, aby se týmy shodly na maximu ve výši 100 mil. dolarů (2,5 mld. Kč), s čímž z velké trojky ale souhlasí zřejmě jen Mercedes, zatímco Ferrari a Red Bull jsou proti.
"Pokud nestanovíme dostatečně agresivní rozpočtový strop a někteří lidé mají pocit, že ho musí letos naplnit a nedokázali by ubrat, pak se jich zeptejte: proč v tom jedete? Nemyslím si, že by v F1 závodil kdokoliv kvůli tomu, aby vydělával," podotýká Brown.
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera je výše rozpočtových stropů "podružnou" záležitostí. Za důležitější považuje "snížení nákladů na závodění." Velké týmy se obávají toho, že jejich soupeři současnou ojedinělou situaci chtějí využít k tomu, aby je oslabily.
Nejednota panuje také v otázce odkladu nových technických pravidel. Ta byla odsunuta na rok 2022, ale Horner tlačí na to, aby byla uvedena v platnost až pro sezónu 2023.
"Jsme rozdělení. Ne 50:50. Řekl bych, že to je spíše 80:20. Ve skutečnosti s 80 % týmů můžete přežít, nikoliv však s 20 %," kroutí hlavou šéf McLarenu na přístupem některých soupeřů za současné náročné situace, kdy se nezávodí a týmy jsou téměř bez příjmů.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.