Podle zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nový systém dvojosého řízení Mercedesu (tzv. DAS) legální. Menší týmy na jeho vývoj v průběhu sezóny mít nicméně nebudou.
DAS - jak funguje?Včera vyšlo najevo, že piloti Stříbrných šípů mohou volantem nejen otáčet vlevo / vpravo, ale také s ním pohybovat v dalším směru: vysouvat jej či zasouvat, čímž se změní nastavení sbíhavosti kol na přední nápravě.
Mohou tím měnit chování vozu v zatáčkách a na rovinkách - tam se kola srovnají (větší sbíhavost), což má vliv na vyšší maximální rychlost (nižší valivý odpor) i zahřívání pneumatik (rychleji chladnou). Technický ředitel James Allison nechtěl hovořit o detailech, k čemu DAS využívají, je to nicméně patrné z videí.
ICYMI: @MercedesAMGF1 got everyone talking on Day 2 🗣Here's why 👀 pic.twitter.com/bD7h3zDSnT
— Formula 1 (@F1) February 20, 2020Co na to pravidlaMercedes si je jistý legálnosti systému, což následovně potvrdili také zástupci FIA v Barceloně, byť situaci monitorují. Německý tým s ní při vývoji konzultoval, jinak by se projekt nesnažil nasadit. Těží zřejmě z šedé zóny pravidel týkajících se zavěšení (článek 10.2) a řízení (článek 10.4).
Podle těch nesmí docházet k žádné úpravě zavěšení během jízdy (10.2.3): "Během pohybu vozu nesmí být žádná změna v systému zavěšení." Z toho vyplývá, že podle FIA změna sbíhavosti není změnou zavěšení - jinak by DAS nepovolila.
Podle ní tento systém spadá do článků zabývajících se řízením (10.4) - jednoduše jde o další způsob "řízení" předních kol. Pokud jde o to, co se smí při řízení, pravidla již tak restriktivní nejsou.
Článek 10.4.1 jen uvádí: "Jakýkoliv řídicí systém, který umožňuje zarovnávání více než dvou kol, není povolen." V případě Mercedesu se upravuje sbíhavost pouze předních kol, proto neporušuje ani toto ustanovení.
Žádná část technický pravidel ale neříká, že by se s volantem mohlo hýbat pouze v jedné ose nebo že by přední kola musela měnit úhel ve stejné míře. Mercedes úpravou sbíhavosti mění úhel předních kol nezávisle na sobě, což je legální, protože v pravidlech není nic, coby to zakazovalo.
Menší týmy systém Mercedesu kopírovat nebudouSoupeři jsou si dobře vědomi, že německý tým chytrým nápadem využil šedou zónu pravidel, která nikdy dříve nebyla testována, a že díky tomu získal náskok. Vývoj DAS po nasazení může zabrat zhruba šest měsíců, možná bude třeba i úprava šasi.
FIA je s tímto systémem zatím spokojená, to ale neznamená, že by někdo z konkurence během prvního závodu proti němu nemohl podat protest. Ten by pak posuzovali komisaři v Melbourne. Otázkou je, zda se týmy hned pustí do vývoje podobných řešení, nebo počkají na vyjasnění pravidel do Melbourne.
Vzhledem k tomu, že letos budou mít hodně práce s přípravou na přelomovou sezónu 2021, se do toho pouštět nebudou - šlo by o velké narušení již tak nabitého programu v rámci omezených zdrojů.
Šéf Haasu Günther Steiner k DAS Mercedesu uvedl: "Abych byl upřímný, tak nevím, co to je. Vidím, že se volant hýbe dopředu a dozadu, ale nevím, co to dělá. Hlavně proto nechci říct, jestli bychom to dokázali udělat či nikoliv."
"Myslím si ale, že bychom na to nemrhali časem či penězi, protože máme níže visící ovoce než volant, kterým se hýbe dopředu a dozadu, aby něco udělali s předním zavěšením, jak se domnívám. Snad brzy přijdeme na to, co přesně to dělá, někdo přijde s vysvětlením. Týmy středu pole však do něčeho takového rozhodně nebudou investovat zdroje, protože problémy, které nám z pohledu návratnosti investice dají více," vysvětluje Steiner.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.