Podle zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nový systém dvojosého řízení Mercedesu (tzv. DAS) legální. Menší týmy na jeho vývoj v průběhu sezóny mít nicméně nebudou.
DAS - jak funguje?Včera vyšlo najevo, že piloti Stříbrných šípů mohou volantem nejen otáčet vlevo / vpravo, ale také s ním pohybovat v dalším směru: vysouvat jej či zasouvat, čímž se změní nastavení sbíhavosti kol na přední nápravě.
Mohou tím měnit chování vozu v zatáčkách a na rovinkách - tam se kola srovnají (větší sbíhavost), což má vliv na vyšší maximální rychlost (nižší valivý odpor) i zahřívání pneumatik (rychleji chladnou). Technický ředitel James Allison nechtěl hovořit o detailech, k čemu DAS využívají, je to nicméně patrné z videí.
ICYMI: @MercedesAMGF1 got everyone talking on Day 2 🗣Here's why 👀 pic.twitter.com/bD7h3zDSnT
— Formula 1 (@F1) February 20, 2020Co na to pravidlaMercedes si je jistý legálnosti systému, což následovně potvrdili také zástupci FIA v Barceloně, byť situaci monitorují. Německý tým s ní při vývoji konzultoval, jinak by se projekt nesnažil nasadit. Těží zřejmě z šedé zóny pravidel týkajících se zavěšení (článek 10.2) a řízení (článek 10.4).
Podle těch nesmí docházet k žádné úpravě zavěšení během jízdy (10.2.3): "Během pohybu vozu nesmí být žádná změna v systému zavěšení." Z toho vyplývá, že podle FIA změna sbíhavosti není změnou zavěšení - jinak by DAS nepovolila.
Podle ní tento systém spadá do článků zabývajících se řízením (10.4) - jednoduše jde o další způsob "řízení" předních kol. Pokud jde o to, co se smí při řízení, pravidla již tak restriktivní nejsou.
Článek 10.4.1 jen uvádí: "Jakýkoliv řídicí systém, který umožňuje zarovnávání více než dvou kol, není povolen." V případě Mercedesu se upravuje sbíhavost pouze předních kol, proto neporušuje ani toto ustanovení.
Žádná část technický pravidel ale neříká, že by se s volantem mohlo hýbat pouze v jedné ose nebo že by přední kola musela měnit úhel ve stejné míře. Mercedes úpravou sbíhavosti mění úhel předních kol nezávisle na sobě, což je legální, protože v pravidlech není nic, coby to zakazovalo.
Menší týmy systém Mercedesu kopírovat nebudouSoupeři jsou si dobře vědomi, že německý tým chytrým nápadem využil šedou zónu pravidel, která nikdy dříve nebyla testována, a že díky tomu získal náskok. Vývoj DAS po nasazení může zabrat zhruba šest měsíců, možná bude třeba i úprava šasi.
FIA je s tímto systémem zatím spokojená, to ale neznamená, že by někdo z konkurence během prvního závodu proti němu nemohl podat protest. Ten by pak posuzovali komisaři v Melbourne. Otázkou je, zda se týmy hned pustí do vývoje podobných řešení, nebo počkají na vyjasnění pravidel do Melbourne.
Vzhledem k tomu, že letos budou mít hodně práce s přípravou na přelomovou sezónu 2021, se do toho pouštět nebudou - šlo by o velké narušení již tak nabitého programu v rámci omezených zdrojů.
Šéf Haasu Günther Steiner k DAS Mercedesu uvedl: "Abych byl upřímný, tak nevím, co to je. Vidím, že se volant hýbe dopředu a dozadu, ale nevím, co to dělá. Hlavně proto nechci říct, jestli bychom to dokázali udělat či nikoliv."
"Myslím si ale, že bychom na to nemrhali časem či penězi, protože máme níže visící ovoce než volant, kterým se hýbe dopředu a dozadu, aby něco udělali s předním zavěšením, jak se domnívám. Snad brzy přijdeme na to, co přesně to dělá, někdo přijde s vysvětlením. Týmy středu pole však do něčeho takového rozhodně nebudou investovat zdroje, protože problémy, které nám z pohledu návratnosti investice dají více," vysvětluje Steiner.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.