Haas letos zažil svoji nejhorší sezonu ve Formuli 1. Chvíli se zdálo, že tuto mizérii odnese vyhazovem Romain Grosjean. Nestalo se tak. O důvodech, proč se stáj rozhodla ponechat současný jezdecký tandem, vypráví její šéf.
Americký tým Haas má za sebou nepovedený ročník. Ten byl dokonce nejhorším v jeho nepříliš dlouhé historii, jenž se váže k působení ve Formuli 1. Tým Guenthera Steinera se trápil především s nefungující aerodynamikou a špatným pochopením pneumatik Pirelli. Olej do ohně průběžně přilévali také oba piloti, neboť došlo k několika jejich vzájemným kolizím.
Není proto divu, že se začalo spekulovat o změně jezdecké sestavy. Hůře na tom byl Francouz Romain Grosjean, jemuž se nedařilo ideálně. Proto se zdálo být jednu chvíli téměř jasné, že jeho místo získá Nico Hulkenberg, kterého ze svých služeb propustil po konci sezony Renault. Nestalo se tak a třiatřicetiletý Grosjean bude u Haasu pokračovat.
O důvodech, proč ke změně nedošlo, se rozpovídal šéf týmu Guenther Steiner. Podle slov Itala totiž nemohou být dávány nedobré výsledky za vinu pilotům i když jedním dechem dodává, že vzájemné kolize, jako byla třeba ta ze Silverstone, ho rozhodně nepotěšily. „Podle mě nemůžeme v žádném případě z naší nepovedené sezony vinit piloty. Proto necháváme naši jezdeckou sestavu nezměněnou. Upřímně si myslím, že s naším autem nešlo jezdit lépe. I když je také pravda, že můžete vždy odvést lepší práci, třeba jen tím, že do sebe vzájemně nenarazíte,“ naráží Steiner na letošní kolize Magnussena s Grosjeanem.
Charismatický Ital věří, že se jeho tým z bídného ročníku dostatečně poučil. Stabilita by přitom měla být jednou z hlavních cest k nápravě. „Myslím, že z pohledu budoucnosti otevře tento rok našim jezdcům oči. V testech se o něm oba vyjadřovali velmi dobře, přičemž nakonec to nevyšlo. Nebylo to prostě takové, jak to vypadalo. Pak nastaly různé situace, kdy jsme se asi snažil až moc o dosažení nějakého dobrého výsledku, jenže to neklaplo, protože auto zkrátka nebylo dostatečně dobré,“ popisuje Steiner.
S přístupem k následujícímu ročníku však budou muset u Haasu hodně váhat a vlastně nejen u něj. Sezona 2020 je totiž poslední, ve které se objeví současná generace monopostů. Hned o rok později spatří světlo světa zbrusu nové stroje, jež vzniknou podle diametrálně odlišných technických pravidel.
Čelní představitel Haasu si je jistý, že nejlepší týmy dostanou výraznou výhodu. „Mají náskok, možná až dva roky, upřímně mě to ale netrápí, protože s tím nemůžu nic udělat. Mají zkrátka mnohem víc zdrojů a možností. Tím to hasne,“ uzavírá Steiner.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.
Alex Jacques z F1 TV tvrdí, že Toto Wolff stále cítí následky, když před deseti lety přišel o Maxe Verstappena. Podle Jacquese ho tato zkušenost motivovala k tomu, aby dal Kimimu Antonellimu příležitost debutovat ve Formuli 1 hned v jeho první sezóně.
Helmut Marko označil rozhodnutí Maxe Verstappena zůstat u Red Bullu za logické, protože v době nejistoty před rokem 2026 je stabilita tou nejbezpečnější volbou. Verstappen sám zdůraznil, že se soustředí na nové regule a chce s týmem zůstat konkurenceschopný od samého začátku.
David Coulthard upozornil, že rivalita mezi týmovými kolegy může posouvat jezdce vpřed, ale zároveň ohrožovat spolupráci a výsledky týmu. Podle něj nejlepší jezdci dokážou soupeřit naplno, aniž by si zbytečně komplikovali práci navzájem.
Carlos Sainz je přesvědčený, že jeho přestup z Ferrari do Williamsu pro sezonu 2025 byl správný, ačkoli start u nového týmu byl náročný.
Helmut Marko z Red Bullu potvrdil, že budoucnost Yukiho Tsunody pro sezonu 2026 zatím není jasná a konečné rozhodnutí ohledně jeho místa v týmu padne až po letní přestávce, přičemž vedení pečlivě zvažuje všechny možnosti.
Oscar Piastri, mladý talent McLarenu, se dočká v roce 2026 vlastního vyhlídkového ochozu na hlavní rovince okruhu Albert Park. Tým tak chce oslavit jeho rostoucí význam a poskytnout fanouškům jedinečný zážitek sledovat jeho závody z bezprostřední blízkosti.
Ralf Schumacher kritizoval Lewisa Hamiltona za „divadelní“ gesta na okruhu. Podle něj se Hamilton pomalu adaptuje na podmínky ve Ferrari.
Max Verstappen přijímá pokles formy Red Bullu a soustředí se na učení s aktuálním vozem. Jeho cílem je být připraven na technické změny v roce 2026.