Haas letos zažil svoji nejhorší sezonu ve Formuli 1. Chvíli se zdálo, že tuto mizérii odnese vyhazovem Romain Grosjean. Nestalo se tak. O důvodech, proč se stáj rozhodla ponechat současný jezdecký tandem, vypráví její šéf.
Americký tým Haas má za sebou nepovedený ročník. Ten byl dokonce nejhorším v jeho nepříliš dlouhé historii, jenž se váže k působení ve Formuli 1. Tým Guenthera Steinera se trápil především s nefungující aerodynamikou a špatným pochopením pneumatik Pirelli. Olej do ohně průběžně přilévali také oba piloti, neboť došlo k několika jejich vzájemným kolizím.
Není proto divu, že se začalo spekulovat o změně jezdecké sestavy. Hůře na tom byl Francouz Romain Grosjean, jemuž se nedařilo ideálně. Proto se zdálo být jednu chvíli téměř jasné, že jeho místo získá Nico Hulkenberg, kterého ze svých služeb propustil po konci sezony Renault. Nestalo se tak a třiatřicetiletý Grosjean bude u Haasu pokračovat.
O důvodech, proč ke změně nedošlo, se rozpovídal šéf týmu Guenther Steiner. Podle slov Itala totiž nemohou být dávány nedobré výsledky za vinu pilotům i když jedním dechem dodává, že vzájemné kolize, jako byla třeba ta ze Silverstone, ho rozhodně nepotěšily. „Podle mě nemůžeme v žádném případě z naší nepovedené sezony vinit piloty. Proto necháváme naši jezdeckou sestavu nezměněnou. Upřímně si myslím, že s naším autem nešlo jezdit lépe. I když je také pravda, že můžete vždy odvést lepší práci, třeba jen tím, že do sebe vzájemně nenarazíte,“ naráží Steiner na letošní kolize Magnussena s Grosjeanem.
Charismatický Ital věří, že se jeho tým z bídného ročníku dostatečně poučil. Stabilita by přitom měla být jednou z hlavních cest k nápravě. „Myslím, že z pohledu budoucnosti otevře tento rok našim jezdcům oči. V testech se o něm oba vyjadřovali velmi dobře, přičemž nakonec to nevyšlo. Nebylo to prostě takové, jak to vypadalo. Pak nastaly různé situace, kdy jsme se asi snažil až moc o dosažení nějakého dobrého výsledku, jenže to neklaplo, protože auto zkrátka nebylo dostatečně dobré,“ popisuje Steiner.
S přístupem k následujícímu ročníku však budou muset u Haasu hodně váhat a vlastně nejen u něj. Sezona 2020 je totiž poslední, ve které se objeví současná generace monopostů. Hned o rok později spatří světlo světa zbrusu nové stroje, jež vzniknou podle diametrálně odlišných technických pravidel.
Čelní představitel Haasu si je jistý, že nejlepší týmy dostanou výraznou výhodu. „Mají náskok, možná až dva roky, upřímně mě to ale netrápí, protože s tím nemůžu nic udělat. Mají zkrátka mnohem víc zdrojů a možností. Tím to hasne,“ uzavírá Steiner.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.