Haas letos prožil těžkou sezonu. Americký tým se trápil se svým vozem, kterému nedokázal ideálně porozumět ani do poslední Velké ceny. Situaci, jenž u stáje panovala, popisuje Kevin Magnussen.
Americký tým Haas zažil letos velmi těžkou sezonu. Stáj Guenthera Steinera sice měla za cíl být tou nejlepší ze zbytku pole, jenže to se nepovedlo. K této metě měl totiž zámořský tým hodně daleko. Doslova na míle, řeklo by se. Většinu času u Haasu nerozuměli svému vozu. Trápili se s vyvážením i správným fungováním pneumatik.
Jejich stroj sice dokázal být místy velmi rychlý – obzvláště v kvalifikacích, avšak do závodů se toto solidní tempo většinou přenést nepodařilo. To mělo za následek hned v prvních kolech po startu rychlý propad celým polem. Není proto divu, že Haas obsadil v konečném účtování Poháru konstruktérů jen předposlední pozici. Hůře na tom byl už pouze beznadějně poslední Williams.
Zásadní varovná indikace o tom, že má stáj problém se podle Kevina Magnussena objevila už v Bahrajnu, tedy v závodě, který byl na programu jako druhý v pořadí. „Už v Bahrajnu bylo jasné, že máme starosti. Bylo to ale zvláštní, protože v předsezonních testech bylo naše auto opravdu fajn, v prvním závodě stejně tak. Dokonce i v bahrajnské kvalifikaci jsme skončili vysoko, jenže závod byl pak noční můrou. Vše se nám rozsypalo. Od té doby jsme v týmu měli paniku, zvlášť když jsme neustále nemohli nalézt příčinu problému,“ popisuje Dán.
Vše nakonec dospělo až do fáze, kdy se Haas rozhodl na vůz nasazovat komponenty z předsezonních testů i v průběhu ročníku samotného. Tím pádem v podstatě zahodil vývoj trvající několik měsíců. Vše s jediným cílem – přijít na to, co je špatně. To se nicméně nepodařilo a celá stáj laborovala s nepochopeným vozem až do posledního závodu v Abú Zabí. Dokonce i tehdy nasadil Romain Grosjean podlahu, která byla vyvíjena pro předsezonní testování. V dnešní Formuli 1 je to věc, která už je prakticky nevídaná, ale dobře to ukazuje rozměr trápení Haasu.
„Hodně jsme se soustředili na pneumatiky. Já si však myslím, že celý problém byl spíše v aerodynamice. Náš balíček prostě nebyl dostatečně silný a stabilní, Bylo to hodně deprimující, když uvážím, že jsme měli kvalifikace, které byly opravdu silné, přičemž pak přišly závody, kde jsme nemohli ani bojovat,“ líčí Magnussen.
V souvislosti s Haasem se hodně spekulovalo také o jezdecké sestavě pro příští rok.Nahnuté to měl Romain Grosjean, na jehož místo měl podle mnohých zdrojů nastoupit Nico Hulkenberg. Nestalo se. Americký tým proto bude i příští sezonu závodit se stejnými piloty.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.