Formule 1 dnes oficiálně představila zásadní body chystaných změn pravidel pro sezonu 2021. Co se změní a co zůstane zachováno?
Formule 1 dnes vstupuje do nové éry. Špičky tohoto sportu představily prostřednictvím tiskové konference znění revolučních pravidel, která vejdou v platnost počínaje sezonou 2021. Důležitou informací už je ono samotné schválení. Do poslední chvíle se totiž nevědělo, zda celý záměr revidovaných regulí neztroskotá.
Prvním bodem je potvrzení rozpočtového stropu ve výši 175 miliónů dolarů. Ross Brawn si od tohoto kroku slibuje, že vítězit bude tým, který dokáže své peníze nejlépe využít, nikoliv tým, jenž jich má nejvíce.
Je však celá řada aspektů, které se do zmíněného rozpočtového stropu započítávat nebudou. Jde například o platy jezdců, výdaje na marketing atd. Minimální hmotnost vozu i s jezdcem vzroste ze 743 kg na 768 kg.
Od roku 2021 je v plánu zavádění ekologičtějšího paliva. Podíl obnovitelných složek má v tomto roce dosahovat dvaceti procent, přičemž bude postupně ještě růst. Změn se dočkáme rovněž v oblasti převodovek. Jejich vývoj má být zmrazen s tím, že je bude možno jednou během pěti let výrazněji přepracovat. Rozměry a s tím související věci budou stanoveny pravidly. Možnost jednotného dodavatele převodovek byla smetena ze stolu.
Check out some of the major differences on the 2021 car...#F12021 pic.twitter.com/zL2kmSPTqa
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) October 31, 2019Dalším cílem je snížení výdajů za motory. Toho by se mělo docílit standardizací některých součástek a omezením využívaných materiálů. Motory by měly být také těžší. A nejen motory. Ross Brawn slíbil, že nové vozy budou robustnější, podle něj se má drasticky snížit procento odlomitelných součástek a tak dále.
Rapidně se má zmenšit procento přítlaku, jež jezdec ztratí při jízdě za jiným vozem. Momentálně má jezdec při jízdě za svým konkurentem cca 50 procent přítlaku, s novými vozy by měl disponovat osmdesáti procenty přítlačné síly. To by mělo významně usnadnit předjíždění a jízdu v závěsu.
An entirely new aerodynamic set-up is coming to F1 in 2021It's the first time in history that F1 cars have specifically been designed with a chasing car in mind#F12021 pic.twitter.com/jNYvbr2e44
— Formula 1 (@F1) October 31, 2019Závodní víkend bude smrštěn do tří dnů. Čtvrteční program se tedy přesune na pátek, avšak množství jízd na kruhu se toto opatření nedotkne. Měla by být ustanovena povinnost závodit se specifikací vozu, která absolvovala technickou přejímku. Nebude tedy možné cokoliv v tomto ohledu na poslední chvíli měnit. Možnost testování vývojových dílů, jak už bývá zvykem pro páteční tréninky samozřejmě zůstane zachována.
„Jsme opravdu rádi, že technická i finanční pravidla byla vyřešena při jednom. Dává nám to prostor na další kroky. Našim cílem je ekonomicky udržitelný, poutavý a bezpečný sport," Řekl prezident FIA Jean Todt.
Základní platforma nových regulí už tedy zná svou podobu. Během následujícího období samozřejmě ještě může dojít k určitým úpravám. O dalších novinkách Vás budeme informovat.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.