Formule 1 dnes oficiálně představila zásadní body chystaných změn pravidel pro sezonu 2021. Co se změní a co zůstane zachováno?
Formule 1 dnes vstupuje do nové éry. Špičky tohoto sportu představily prostřednictvím tiskové konference znění revolučních pravidel, která vejdou v platnost počínaje sezonou 2021. Důležitou informací už je ono samotné schválení. Do poslední chvíle se totiž nevědělo, zda celý záměr revidovaných regulí neztroskotá.
Prvním bodem je potvrzení rozpočtového stropu ve výši 175 miliónů dolarů. Ross Brawn si od tohoto kroku slibuje, že vítězit bude tým, který dokáže své peníze nejlépe využít, nikoliv tým, jenž jich má nejvíce.
Je však celá řada aspektů, které se do zmíněného rozpočtového stropu započítávat nebudou. Jde například o platy jezdců, výdaje na marketing atd. Minimální hmotnost vozu i s jezdcem vzroste ze 743 kg na 768 kg.
Od roku 2021 je v plánu zavádění ekologičtějšího paliva. Podíl obnovitelných složek má v tomto roce dosahovat dvaceti procent, přičemž bude postupně ještě růst. Změn se dočkáme rovněž v oblasti převodovek. Jejich vývoj má být zmrazen s tím, že je bude možno jednou během pěti let výrazněji přepracovat. Rozměry a s tím související věci budou stanoveny pravidly. Možnost jednotného dodavatele převodovek byla smetena ze stolu.
Check out some of the major differences on the 2021 car...#F12021 pic.twitter.com/zL2kmSPTqa
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) October 31, 2019Dalším cílem je snížení výdajů za motory. Toho by se mělo docílit standardizací některých součástek a omezením využívaných materiálů. Motory by měly být také těžší. A nejen motory. Ross Brawn slíbil, že nové vozy budou robustnější, podle něj se má drasticky snížit procento odlomitelných součástek a tak dále.
Rapidně se má zmenšit procento přítlaku, jež jezdec ztratí při jízdě za jiným vozem. Momentálně má jezdec při jízdě za svým konkurentem cca 50 procent přítlaku, s novými vozy by měl disponovat osmdesáti procenty přítlačné síly. To by mělo významně usnadnit předjíždění a jízdu v závěsu.
An entirely new aerodynamic set-up is coming to F1 in 2021It's the first time in history that F1 cars have specifically been designed with a chasing car in mind#F12021 pic.twitter.com/jNYvbr2e44
— Formula 1 (@F1) October 31, 2019Závodní víkend bude smrštěn do tří dnů. Čtvrteční program se tedy přesune na pátek, avšak množství jízd na kruhu se toto opatření nedotkne. Měla by být ustanovena povinnost závodit se specifikací vozu, která absolvovala technickou přejímku. Nebude tedy možné cokoliv v tomto ohledu na poslední chvíli měnit. Možnost testování vývojových dílů, jak už bývá zvykem pro páteční tréninky samozřejmě zůstane zachována.
„Jsme opravdu rádi, že technická i finanční pravidla byla vyřešena při jednom. Dává nám to prostor na další kroky. Našim cílem je ekonomicky udržitelný, poutavý a bezpečný sport," Řekl prezident FIA Jean Todt.
Základní platforma nových regulí už tedy zná svou podobu. Během následujícího období samozřejmě ještě může dojít k určitým úpravám. O dalších novinkách Vás budeme informovat.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.