SUZUKA - 2. TRÉNINK; Valtteri Bottas ovládl také druhý páteční trénink, když o desetinu předčil svého týmového kolegu Lewise Hamiltona. Za ním se seřadili Max Verstappen s Red Bullem, Charles Leclerc a Sebastian Vettel s Ferrari.
Odpolední část začala za polojasné oblohy, teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 34 °C. Vettel byl jako první na trati a hned najel do letmých kol - 1:30,386 a 1:30,203 min na středně-tvrdých pneumatikách.
Lepší časy ale hned zajíždějí Sainz (1:29,969) na měkkých, Albon (1:29,720) a Mercedesy na středně-tvrdých - Hamilton (1:29,692) čtvrt sekundy za nejrychlejším mužem prvního tréninku Bottasem (1:29,469).
Časy 2. tréninku jsou důležité, protože mohou určit pořadí na startovním roštu. Kvalifikace sice byla přeložena na neděli ráno 4 hodiny před začátek závodu, jenže to muže být trať stále ještě hodně mokrá. Proto do toho piloti teď dávají vše - problémem je akorát to, že některé týmy (např. Renault) mají ve vozech "páteční" motory se sníženým výkonem, protože je používají už od počátku sezóny.
FP2 could decide the grid order for Sunday's race depending on the disruption caused by the arrival of Typhoon Hagibis. Watch highlights ⬇️#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/IOmJgvCEjm
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019Po 20 min se před Stříbrné šípy dostal Verstappen (1:28,457) a znovu Vettel (1:28,392 min), tentokrát již na měkké směsi. Připomínám, že Pirelli do Suzuky přivezlo to nejtvrdší, co má - směsi C1 až C3.
Williams sice zůstává poslední, zkouší ovšem nové křídlo se silnějším efektem obtékání vzduchu kolem vozu a menší plochou klapek. Jde o experiment, který mu má pomoci zvýšit výkonnost monopostu vyvíjeného pro rok 2020. Nové přední křídlo dovezl také Renault, Mercedes krouží s novými bočnicovými panely.
Po půl hodině dostává Bottas smyk v poslední šikaně, dokáže ale pokračovat. Zničil rychlé kolo Hamiltona, ten v rámci kvalifikačních simulací znovu zabírá a jde před něj - 1:28,374 min. Mercedes zde vypadá velmi dobře.
Valtteri Bottas spun trying to set up his first flying lap in FP2But he recovered to take P1 and top both Friday sessions 💪#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/vT5uZ6gM05
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019V polovině tréninku Bottas úspěšně zaútočil na svého týmového kolegu a zajišťuje si tak pole-position, pokud se kvůli dešti neodjede ani nedělní kvalifikace - 1:27,785 min.
Verstappen překonává Vettela a je třetí za Mercedesy, Albon pátý před Leclercem. Honda se chce doma ukázat v co nejlepším světle. Tento víkend pro ní navíc ExxonMobil přichystal nové palivo, které využijí Red Bull i Toro Rosso. Před příští sezónou se japonský výrobce rozhodl do pohonných jednotek investovat dalších 140 mil. Euro, počet osob v jejím závodním oddělení od roku 2017 vzrostl z 250 na 450. Stále však panuje nejistota, co bude v dalším období od roku 2021.
Pozici nejlepšího týmu zbytku pole úspěšně obhajuje McLaren: Sainzovi (1:29,051) patří po výtečném kole 7. příčka se ztrátou 0,627 s na Leclerca a 1,266 s na Bottase; Norris (1:29,358) je devátý za Pérezem (1:29,299 min) z Racing Pointu.
Vozy Haasu skončily až v druhé desítce - Grosjean dvanáctý (1:29,553) a Magnussen (1:29,749) patnáctý. Jejich šéf Steiner dnes dostal od FIA pokutu 7500 Euro za způsobení "morální újmy" svou nemístnou kritikou komisařů, které v Rusku označil za "stupidní idioty." Tam se mu nelíbila penalizace udělená jeho dánskému pilotovi.
Na čele se udržely Mercedesy v netradičním pořadí Bottas - Hamilton a ukázaly tak, že jsou v Japonsku ve formě. Před Ferrari se dostal Verstappen s Red Bullem, sedmý nejrychlejší čas předvedl Sainz s McLarenem, za nímž následují Racing Point, Toro Rosso, Alfa Romeo, Haas, Renault a Williams.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s motory Renault, resp. Sainz s McLarenem - 313 km/h před zatáčkou 130R. Ricciardo, Bottas i Vettel tam dosáhli 309 km/h, za nimi následovali Hülkenberg (308 km/h) a Hamilton (307 km/h).
#F1 #JapaneseGP FP2 could decide the grid - Best sectors vs. Fastest laptimes set📊:- #Mercedes 0.3s faster than #RedBull & #Ferrari, Scuderia surprised by its gap- #Hamilton fastest in S1, #Bottas in S2 & S3 with ideal lap- #Hulkenberg left 0.4s on the track but P18 anyway pic.twitter.com/Ox9lqQedHK
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 11, 2019Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.