SUZUKA - 2. TRÉNINK; Valtteri Bottas ovládl také druhý páteční trénink, když o desetinu předčil svého týmového kolegu Lewise Hamiltona. Za ním se seřadili Max Verstappen s Red Bullem, Charles Leclerc a Sebastian Vettel s Ferrari.
Odpolední část začala za polojasné oblohy, teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 34 °C. Vettel byl jako první na trati a hned najel do letmých kol - 1:30,386 a 1:30,203 min na středně-tvrdých pneumatikách.
Lepší časy ale hned zajíždějí Sainz (1:29,969) na měkkých, Albon (1:29,720) a Mercedesy na středně-tvrdých - Hamilton (1:29,692) čtvrt sekundy za nejrychlejším mužem prvního tréninku Bottasem (1:29,469).
Časy 2. tréninku jsou důležité, protože mohou určit pořadí na startovním roštu. Kvalifikace sice byla přeložena na neděli ráno 4 hodiny před začátek závodu, jenže to muže být trať stále ještě hodně mokrá. Proto do toho piloti teď dávají vše - problémem je akorát to, že některé týmy (např. Renault) mají ve vozech "páteční" motory se sníženým výkonem, protože je používají už od počátku sezóny.
FP2 could decide the grid order for Sunday's race depending on the disruption caused by the arrival of Typhoon Hagibis. Watch highlights ⬇️#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/IOmJgvCEjm
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019Po 20 min se před Stříbrné šípy dostal Verstappen (1:28,457) a znovu Vettel (1:28,392 min), tentokrát již na měkké směsi. Připomínám, že Pirelli do Suzuky přivezlo to nejtvrdší, co má - směsi C1 až C3.
Williams sice zůstává poslední, zkouší ovšem nové křídlo se silnějším efektem obtékání vzduchu kolem vozu a menší plochou klapek. Jde o experiment, který mu má pomoci zvýšit výkonnost monopostu vyvíjeného pro rok 2020. Nové přední křídlo dovezl také Renault, Mercedes krouží s novými bočnicovými panely.
Po půl hodině dostává Bottas smyk v poslední šikaně, dokáže ale pokračovat. Zničil rychlé kolo Hamiltona, ten v rámci kvalifikačních simulací znovu zabírá a jde před něj - 1:28,374 min. Mercedes zde vypadá velmi dobře.
Valtteri Bottas spun trying to set up his first flying lap in FP2But he recovered to take P1 and top both Friday sessions 💪#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/vT5uZ6gM05
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019V polovině tréninku Bottas úspěšně zaútočil na svého týmového kolegu a zajišťuje si tak pole-position, pokud se kvůli dešti neodjede ani nedělní kvalifikace - 1:27,785 min.
Verstappen překonává Vettela a je třetí za Mercedesy, Albon pátý před Leclercem. Honda se chce doma ukázat v co nejlepším světle. Tento víkend pro ní navíc ExxonMobil přichystal nové palivo, které využijí Red Bull i Toro Rosso. Před příští sezónou se japonský výrobce rozhodl do pohonných jednotek investovat dalších 140 mil. Euro, počet osob v jejím závodním oddělení od roku 2017 vzrostl z 250 na 450. Stále však panuje nejistota, co bude v dalším období od roku 2021.
Pozici nejlepšího týmu zbytku pole úspěšně obhajuje McLaren: Sainzovi (1:29,051) patří po výtečném kole 7. příčka se ztrátou 0,627 s na Leclerca a 1,266 s na Bottase; Norris (1:29,358) je devátý za Pérezem (1:29,299 min) z Racing Pointu.
Vozy Haasu skončily až v druhé desítce - Grosjean dvanáctý (1:29,553) a Magnussen (1:29,749) patnáctý. Jejich šéf Steiner dnes dostal od FIA pokutu 7500 Euro za způsobení "morální újmy" svou nemístnou kritikou komisařů, které v Rusku označil za "stupidní idioty." Tam se mu nelíbila penalizace udělená jeho dánskému pilotovi.
Na čele se udržely Mercedesy v netradičním pořadí Bottas - Hamilton a ukázaly tak, že jsou v Japonsku ve formě. Před Ferrari se dostal Verstappen s Red Bullem, sedmý nejrychlejší čas předvedl Sainz s McLarenem, za nímž následují Racing Point, Toro Rosso, Alfa Romeo, Haas, Renault a Williams.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s motory Renault, resp. Sainz s McLarenem - 313 km/h před zatáčkou 130R. Ricciardo, Bottas i Vettel tam dosáhli 309 km/h, za nimi následovali Hülkenberg (308 km/h) a Hamilton (307 km/h).
#F1 #JapaneseGP FP2 could decide the grid - Best sectors vs. Fastest laptimes set📊:- #Mercedes 0.3s faster than #RedBull & #Ferrari, Scuderia surprised by its gap- #Hamilton fastest in S1, #Bottas in S2 & S3 with ideal lap- #Hulkenberg left 0.4s on the track but P18 anyway pic.twitter.com/Ox9lqQedHK
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 11, 2019Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.