SUZUKA - 2. TRÉNINK; Valtteri Bottas ovládl také druhý páteční trénink, když o desetinu předčil svého týmového kolegu Lewise Hamiltona. Za ním se seřadili Max Verstappen s Red Bullem, Charles Leclerc a Sebastian Vettel s Ferrari.
Odpolední část začala za polojasné oblohy, teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 34 °C. Vettel byl jako první na trati a hned najel do letmých kol - 1:30,386 a 1:30,203 min na středně-tvrdých pneumatikách.
Lepší časy ale hned zajíždějí Sainz (1:29,969) na měkkých, Albon (1:29,720) a Mercedesy na středně-tvrdých - Hamilton (1:29,692) čtvrt sekundy za nejrychlejším mužem prvního tréninku Bottasem (1:29,469).
Časy 2. tréninku jsou důležité, protože mohou určit pořadí na startovním roštu. Kvalifikace sice byla přeložena na neděli ráno 4 hodiny před začátek závodu, jenže to muže být trať stále ještě hodně mokrá. Proto do toho piloti teď dávají vše - problémem je akorát to, že některé týmy (např. Renault) mají ve vozech "páteční" motory se sníženým výkonem, protože je používají už od počátku sezóny.
FP2 could decide the grid order for Sunday's race depending on the disruption caused by the arrival of Typhoon Hagibis. Watch highlights ⬇️#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/IOmJgvCEjm
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019Po 20 min se před Stříbrné šípy dostal Verstappen (1:28,457) a znovu Vettel (1:28,392 min), tentokrát již na měkké směsi. Připomínám, že Pirelli do Suzuky přivezlo to nejtvrdší, co má - směsi C1 až C3.
Williams sice zůstává poslední, zkouší ovšem nové křídlo se silnějším efektem obtékání vzduchu kolem vozu a menší plochou klapek. Jde o experiment, který mu má pomoci zvýšit výkonnost monopostu vyvíjeného pro rok 2020. Nové přední křídlo dovezl také Renault, Mercedes krouží s novými bočnicovými panely.
Po půl hodině dostává Bottas smyk v poslední šikaně, dokáže ale pokračovat. Zničil rychlé kolo Hamiltona, ten v rámci kvalifikačních simulací znovu zabírá a jde před něj - 1:28,374 min. Mercedes zde vypadá velmi dobře.
Valtteri Bottas spun trying to set up his first flying lap in FP2But he recovered to take P1 and top both Friday sessions 💪#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/vT5uZ6gM05
— Formula 1 (@F1) October 11, 2019V polovině tréninku Bottas úspěšně zaútočil na svého týmového kolegu a zajišťuje si tak pole-position, pokud se kvůli dešti neodjede ani nedělní kvalifikace - 1:27,785 min.
Verstappen překonává Vettela a je třetí za Mercedesy, Albon pátý před Leclercem. Honda se chce doma ukázat v co nejlepším světle. Tento víkend pro ní navíc ExxonMobil přichystal nové palivo, které využijí Red Bull i Toro Rosso. Před příští sezónou se japonský výrobce rozhodl do pohonných jednotek investovat dalších 140 mil. Euro, počet osob v jejím závodním oddělení od roku 2017 vzrostl z 250 na 450. Stále však panuje nejistota, co bude v dalším období od roku 2021.
Pozici nejlepšího týmu zbytku pole úspěšně obhajuje McLaren: Sainzovi (1:29,051) patří po výtečném kole 7. příčka se ztrátou 0,627 s na Leclerca a 1,266 s na Bottase; Norris (1:29,358) je devátý za Pérezem (1:29,299 min) z Racing Pointu.
Vozy Haasu skončily až v druhé desítce - Grosjean dvanáctý (1:29,553) a Magnussen (1:29,749) patnáctý. Jejich šéf Steiner dnes dostal od FIA pokutu 7500 Euro za způsobení "morální újmy" svou nemístnou kritikou komisařů, které v Rusku označil za "stupidní idioty." Tam se mu nelíbila penalizace udělená jeho dánskému pilotovi.
Na čele se udržely Mercedesy v netradičním pořadí Bottas - Hamilton a ukázaly tak, že jsou v Japonsku ve formě. Před Ferrari se dostal Verstappen s Red Bullem, sedmý nejrychlejší čas předvedl Sainz s McLarenem, za nímž následují Racing Point, Toro Rosso, Alfa Romeo, Haas, Renault a Williams.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s motory Renault, resp. Sainz s McLarenem - 313 km/h před zatáčkou 130R. Ricciardo, Bottas i Vettel tam dosáhli 309 km/h, za nimi následovali Hülkenberg (308 km/h) a Hamilton (307 km/h).
#F1 #JapaneseGP FP2 could decide the grid - Best sectors vs. Fastest laptimes set📊:- #Mercedes 0.3s faster than #RedBull & #Ferrari, Scuderia surprised by its gap- #Hamilton fastest in S1, #Bottas in S2 & S3 with ideal lap- #Hulkenberg left 0.4s on the track but P18 anyway pic.twitter.com/Ox9lqQedHK
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 11, 2019Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.