Guenthera Steinera rozčílila penalizace v podobě pěti vteřin pro jeho pilota Kevina Magnussena. Své frustraci ulevil po dojetí závodu prostřednictvím týmové vysílačky. Může mu za nevybíravá slova hrozit trest?
Šéf amerického týmu Haas Guenther Steiner je znám svým temperamentem. Mnozí ho označují jako jednu z nejemotivnějších postav dnešní Formule 1. A čtyřiapadesátiletý Ital včera opět potvrdil, proč tomu tak je. Vytočila ho totiž penalizace pro Kevina Magnussena. Dánský jezdec dostal trest v podobě 5 vteřin za souboj se Sergiem Pérezem. Během něj si podle traťových komisařů nepovoleně zkrátil trať.
Steinera tato penalizace rozčílila načež po konci závodu zahlásil do týmového rádia, že nebýt idiotských komisařů skončí jeho svěřenec osmý. Nyní to vypadá, že by se FIA mohla tímto slovním výpadem zabývat. Prohřešek je totiž možno klasifikovat v rozporu s Mezinárodním sportovním řádem. Žádné oficiální vyšetřování sice zatím nezapočalo, to se však může změnit během následujícího závodního víkendu na Japonské Suzuce, kdy si komisaři mohou Steinera předvolat.
Incident zaznamenal také ředitel závodů Formule 1 Michael Masi. „FIA má své různé rozhodovací procesy pro tyto případy. Slyšel jsem o těch komentářích v rádiu, ale neviděl jsem je přímo, takže nechci soudit. Je však jasné, že mezi námi všemi by měla fungovat jistá úroveň vzájemného respektu,“ nechal se slyšet činovník Mezinárodní automobilové federace. Ten dále nevyloučil, že se celým případem ještě budou kompetentní zabývat.
A co na zmíněný trest řekl po dojetí do cíle sám Kevin Magnussen? „Je to hloupost! Zatáčka dva je prostě hrozná. Je strašná a já nevím... dejte tam štěrk nebo něco. Nejsem odborník na bezpečnost, ani jím nikdy nebudu, ale myslím, že se to stalo takto: vyjel jsem mimo na pěkně špatný povrch a ztratil tam spoustu času. A za moji vlastní chybu jsem byl penalizován. FIA nemusela dělat nic, protože jsem projel zatáčku, a ačkoliv to nebylo černo-bílé, penalizovali mě. Snažil jsem se jen udržet vše pod kontrolou. Ztratil jsem pozici, čas a zašpinil si pneumatiky a bylo by pro mě lepší nechat Checa projet a zůstat za ním. Přirozeně jsem byl potrestán, to chcete. Bylo mi řečeno, že ty kužely musíte objet oba a já to u jednoho z nich napůl neudělal. Je to šedá zóna a komisaři měli možnost volby, a rozhodli se pro penalizaci,“ neskrýval Dán své rozhořčení.
Celá situace je pro Haas o to bolestivější, protože se mu letos nedaří. Americký tým stále nemůže pochopit svůj vůz, a tak má pro něj každý získaný bod doslova cenu zlata.
FIA by přitom podobnou věc neřešila poprvé. Během GP Mexika v roce 2016 poslal Sebastian Vettel prostřednictvím vysílačky tehdejšího ředitele závodu Charlieho Whitinga do jistých míst. Mezinárodní automobilová federace to však nakonec nechala bez reakce. Vettel se posléze za svá slova omluvil.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.