Guenthera Steinera rozčílila penalizace v podobě pěti vteřin pro jeho pilota Kevina Magnussena. Své frustraci ulevil po dojetí závodu prostřednictvím týmové vysílačky. Může mu za nevybíravá slova hrozit trest?
Šéf amerického týmu Haas Guenther Steiner je znám svým temperamentem. Mnozí ho označují jako jednu z nejemotivnějších postav dnešní Formule 1. A čtyřiapadesátiletý Ital včera opět potvrdil, proč tomu tak je. Vytočila ho totiž penalizace pro Kevina Magnussena. Dánský jezdec dostal trest v podobě 5 vteřin za souboj se Sergiem Pérezem. Během něj si podle traťových komisařů nepovoleně zkrátil trať.
Steinera tato penalizace rozčílila načež po konci závodu zahlásil do týmového rádia, že nebýt idiotských komisařů skončí jeho svěřenec osmý. Nyní to vypadá, že by se FIA mohla tímto slovním výpadem zabývat. Prohřešek je totiž možno klasifikovat v rozporu s Mezinárodním sportovním řádem. Žádné oficiální vyšetřování sice zatím nezapočalo, to se však může změnit během následujícího závodního víkendu na Japonské Suzuce, kdy si komisaři mohou Steinera předvolat.
Incident zaznamenal také ředitel závodů Formule 1 Michael Masi. „FIA má své různé rozhodovací procesy pro tyto případy. Slyšel jsem o těch komentářích v rádiu, ale neviděl jsem je přímo, takže nechci soudit. Je však jasné, že mezi námi všemi by měla fungovat jistá úroveň vzájemného respektu,“ nechal se slyšet činovník Mezinárodní automobilové federace. Ten dále nevyloučil, že se celým případem ještě budou kompetentní zabývat.
A co na zmíněný trest řekl po dojetí do cíle sám Kevin Magnussen? „Je to hloupost! Zatáčka dva je prostě hrozná. Je strašná a já nevím... dejte tam štěrk nebo něco. Nejsem odborník na bezpečnost, ani jím nikdy nebudu, ale myslím, že se to stalo takto: vyjel jsem mimo na pěkně špatný povrch a ztratil tam spoustu času. A za moji vlastní chybu jsem byl penalizován. FIA nemusela dělat nic, protože jsem projel zatáčku, a ačkoliv to nebylo černo-bílé, penalizovali mě. Snažil jsem se jen udržet vše pod kontrolou. Ztratil jsem pozici, čas a zašpinil si pneumatiky a bylo by pro mě lepší nechat Checa projet a zůstat za ním. Přirozeně jsem byl potrestán, to chcete. Bylo mi řečeno, že ty kužely musíte objet oba a já to u jednoho z nich napůl neudělal. Je to šedá zóna a komisaři měli možnost volby, a rozhodli se pro penalizaci,“ neskrýval Dán své rozhořčení.
Celá situace je pro Haas o to bolestivější, protože se mu letos nedaří. Americký tým stále nemůže pochopit svůj vůz, a tak má pro něj každý získaný bod doslova cenu zlata.
FIA by přitom podobnou věc neřešila poprvé. Během GP Mexika v roce 2016 poslal Sebastian Vettel prostřednictvím vysílačky tehdejšího ředitele závodu Charlieho Whitinga do jistých míst. Mezinárodní automobilová federace to však nakonec nechala bez reakce. Vettel se posléze za svá slova omluvil.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.