Räikkönen i Giovinazzi dodatečně penalizováni, první bod získává Kubica s Williamsem!

Kimi Räikkönen po skvělé kvalifikaci odjíždí domů bez bodů
Kimi Räikkönen po skvělé kvalifikaci odjíždí domů bez bodů, foto: Alfa Romeo Racing
Jiří Izer , Robert RoBertino Pavelka 28. července 2019 22:15 | akt. 29. července 2019 00:50
Sdílej:

Po dnešním odmávnutí šachovnicovým praporkem se nejprve radovali u týmu Alfa Romeo. Pozitivní nálada se ale nakonec přesouvá od švýcarského týmu k Haasu, Mercedesu a zejména Williamsu, jenž po zásahu komisařů se může pochlubit prvním bodíkem na svém kontě.

Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi v dnešním závodě na Hockenheimu se po protnutí cílové čáry mohli radovat zatím z nejlepšího výsledku týmu Alfa Romeo v letošní sezóně. Finský pilot navíc po včerejší senzační kvalifikaci startoval do dnešní VC Německa z pátého místa a v cíli mu patřila sedmá příčka, jeho kolega skončil hned za ním.

Avšak radost švýcarské stáje netrvala dlouho - komisaři si totiž po závodě předvolali zástupce týmu, aby s nimi probrali porušení pravidel (Článek 27.1), jenž se týká použití spojky během startu. Komisaři shledali, že krouticí moment ve spojce na startu neodpovídal požadavkům, jak jezdec uvolnil spojku během maximálně stanoveného časového intervalu 70 ms - bylo naměřeno přibližně 300 ms. Tímto měli mít potenciální výhodu na startu a tak se rozhodli udělit oběma jezdcům penalizaci 10 sekund, což po skončení závodu znamená přičtení celkem 30 sekund k jejich celkovým časům. Navíc ještě byly vozy Alfa Romeo vyšetřovány kvůli porušení článku 9.3 technických předpisů týkajícího se kontroly trakce.

"Žádný vůz nesmí být vybaven systémem nebo nařízením, které je schopné zabránit protáčení kol nebo kompenzovat nadměrné protočení způsobené pilotem. Jakékoli nařízení nebo systém, který pilota upozorní na počátek prokluzu, není povoleno. Spojka je ovládána elektronicky prostřednictvím ECU. Týmy ale mají možnost některé parametry vyladit. 

Aby týmy nemohly použít tuto okolnost k ovlivnění spouštění spojky na začátku závodu způsobem, který by mohl simulovat zabránění prokluzu nebo jiné výhody, vyžaduje FIA, aby se točivý moment ve spojce shodoval (ve specifikovaných mezích) požadavku na točivý moment, když pilot spojku uvolní. Musí k němu dojít do 70 milisekund.

V případě obou vozů Alfa Romeo Racing se doba pohybovala kolem 200 milisekund (Räikkönen) a 300 milisekund (Giovinazzi). Tím získali piloti lepší kontrolu prokluzu kol, což vzhledem k mokré trati znamenalo potenciální výhodu. Bez ohledu na to, zda tato výhoda byla skutečná, se sportovní komisaři rozhodli, že se jedná o jasné porušení nařízení týmům. 

Stewardi zkontrolovali dostupné údaje a vyslechli tři zástupce týmu včetně odpovědných inženýrů za asistence delegáta FIA a jeho asistenty odpovědnými za kontrolu této problematiky. Přijali vysvětlení týmu, který za příčinu uvedl neobvyklé povětrnostní podmínky a rovněž poukázal na skutečnost, že neučinil žádné vědomé nastavení parametrů tak, aby byly dané podmínky porušeny. Komisaři vzali na vědomí, že technický delegát FIA zkontroloval příslušný parametr u všech ostatních vozů a žádné další nesrovnalosti nezjistil. Dodává, že povinnost dodržet dané standardy je nutné bez ohledu na klimatické podmínky. Proto bylo rozhodnuto, že došlo k porušení článku 27.1 pravidel," praví se v oficiálním vysvětlení penalizace.

Jak se to všechno promítlo do konečných výsledků? Na sedmé místo se posouvá Romain Grosjean, zatímco jeho stájovému kolegovi Kevinu Magnussenovi spadlo do klína místo osmé. Po dnešním neúspěchu nakonec nemusí úplně smutnit ani Mercedes, Lewis Hamilton získává dva body a co je snad nejpozoruhodnější, zcela první bod se připisuje na konto Williamsu, jelikož Robert Kubica je takto klasifikován jako desátý v pořadí. Pro polského jezdce je to zároveň premiérový bod po jeho návratu do F1.

Pořád je však nutné považovat výsledky Grand Prix Německa za prozatímní. Šéf penalizované stáje Frédéric Vasseur oficiálně sdělil zástupcům periodika Motorsport.com, že tým oznámil svůj záměr se proti trestu odvolat. Od okamžiku doručení rozhodnutí komisařů o potrestání má Alfa Romeo Racing 96 hodin na to, aby odvolání příslušné komisi podala.

Aktualizované výsledky Grand Prix Německa:

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.