Po dnešním odmávnutí šachovnicovým praporkem se nejprve radovali u týmu Alfa Romeo. Pozitivní nálada se ale nakonec přesouvá od švýcarského týmu k Haasu, Mercedesu a zejména Williamsu, jenž po zásahu komisařů se může pochlubit prvním bodíkem na svém kontě.
Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi v dnešním závodě na Hockenheimu se po protnutí cílové čáry mohli radovat zatím z nejlepšího výsledku týmu Alfa Romeo v letošní sezóně. Finský pilot navíc po včerejší senzační kvalifikaci startoval do dnešní VC Německa z pátého místa a v cíli mu patřila sedmá příčka, jeho kolega skončil hned za ním.
Avšak radost švýcarské stáje netrvala dlouho - komisaři si totiž po závodě předvolali zástupce týmu, aby s nimi probrali porušení pravidel (Článek 27.1), jenž se týká použití spojky během startu. Komisaři shledali, že krouticí moment ve spojce na startu neodpovídal požadavkům, jak jezdec uvolnil spojku během maximálně stanoveného časového intervalu 70 ms - bylo naměřeno přibližně 300 ms. Tímto měli mít potenciální výhodu na startu a tak se rozhodli udělit oběma jezdcům penalizaci 10 sekund, což po skončení závodu znamená přičtení celkem 30 sekund k jejich celkovým časům. Navíc ještě byly vozy Alfa Romeo vyšetřovány kvůli porušení článku 9.3 technických předpisů týkajícího se kontroly trakce.
"Žádný vůz nesmí být vybaven systémem nebo nařízením, které je schopné zabránit protáčení kol nebo kompenzovat nadměrné protočení způsobené pilotem. Jakékoli nařízení nebo systém, který pilota upozorní na počátek prokluzu, není povoleno. Spojka je ovládána elektronicky prostřednictvím ECU. Týmy ale mají možnost některé parametry vyladit.
Aby týmy nemohly použít tuto okolnost k ovlivnění spouštění spojky na začátku závodu způsobem, který by mohl simulovat zabránění prokluzu nebo jiné výhody, vyžaduje FIA, aby se točivý moment ve spojce shodoval (ve specifikovaných mezích) požadavku na točivý moment, když pilot spojku uvolní. Musí k němu dojít do 70 milisekund.
V případě obou vozů Alfa Romeo Racing se doba pohybovala kolem 200 milisekund (Räikkönen) a 300 milisekund (Giovinazzi). Tím získali piloti lepší kontrolu prokluzu kol, což vzhledem k mokré trati znamenalo potenciální výhodu. Bez ohledu na to, zda tato výhoda byla skutečná, se sportovní komisaři rozhodli, že se jedná o jasné porušení nařízení týmům.
Stewardi zkontrolovali dostupné údaje a vyslechli tři zástupce týmu včetně odpovědných inženýrů za asistence delegáta FIA a jeho asistenty odpovědnými za kontrolu této problematiky. Přijali vysvětlení týmu, který za příčinu uvedl neobvyklé povětrnostní podmínky a rovněž poukázal na skutečnost, že neučinil žádné vědomé nastavení parametrů tak, aby byly dané podmínky porušeny. Komisaři vzali na vědomí, že technický delegát FIA zkontroloval příslušný parametr u všech ostatních vozů a žádné další nesrovnalosti nezjistil. Dodává, že povinnost dodržet dané standardy je nutné bez ohledu na klimatické podmínky. Proto bylo rozhodnuto, že došlo k porušení článku 27.1 pravidel," praví se v oficiálním vysvětlení penalizace.
Jak se to všechno promítlo do konečných výsledků? Na sedmé místo se posouvá Romain Grosjean, zatímco jeho stájovému kolegovi Kevinu Magnussenovi spadlo do klína místo osmé. Po dnešním neúspěchu nakonec nemusí úplně smutnit ani Mercedes, Lewis Hamilton získává dva body a co je snad nejpozoruhodnější, zcela první bod se připisuje na konto Williamsu, jelikož Robert Kubica je takto klasifikován jako desátý v pořadí. Pro polského jezdce je to zároveň premiérový bod po jeho návratu do F1.
Pořád je však nutné považovat výsledky Grand Prix Německa za prozatímní. Šéf penalizované stáje Frédéric Vasseur oficiálně sdělil zástupcům periodika Motorsport.com, že tým oznámil svůj záměr se proti trestu odvolat. Od okamžiku doručení rozhodnutí komisařů o potrestání má Alfa Romeo Racing 96 hodin na to, aby odvolání příslušné komisi podala.
Aktualizované výsledky Grand Prix Německa:
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.