Formule 1 se v současnosti zabývá změnou kvalifikace pro příští rok, návrh se ale sportovnímu ředitelovi McLarenu Gilovi de Ferranovi moc nelíbí. V článku vysvětluje své důvody.
Podle FIA by kvalifikace mola mít čtyři části: v Q1, v Q2 a v Q3 by vypadly vždy čtyři vozy a zbylých osm by si to spolu rozdalo ve společném rozstřelu v nové Q4. Obecně za tím stojí myšlenka vytvořit větší nejistotu, protože špičkové týmy by musely udělat vše správně třikrát, aby postoupili do finální částí, což by zvýšilo šance na nečekané výsledky.
Rychlejším vozům by to rovněž mohlo ztížit postup do dalších částí na tvrdších pneumatikách a získat tak výhodu v závodu, protože pro Q4 by zbylo jen osm míst místo současných deseti v Q3. Devátý a desátý jezdec na roštu by navíc získal výhodu v podobě volného výběru pneumatik, zatímco dnes musí na startu nasadit ty, na kterých zajel nejrychlejší čas v Q2.
"Abych byl upřímný, tak mě se líbí současný kvalifikační formát. Myslím, že ze všeho, co jsem za ta léta viděl - a je toho už celkem pěkná škála včetně páteční kvalifikace, sobotní kvalifikace, omezeného počtu kol, různé věci, jediné kolo, jedna sada pneumatik celého rozsahu na víkend. Tohle je stále můj upřednostňovaný druh kvalifikace," říká De Ferran.
"Myslím si, že nejdůležitější v kvalifikaci je - alespoň pro mě, když se dívám, tak chci vědět, že ten nejrychlejší kluk získá pole-position. Jako pilot, a já jsem odjel spoustu kvalifikací, víte, že jsem chtěl vždycky být tím nejrychlejší, tak podle mě tento formát kvalifikace je vlastně tím nejlepším pro jeho určení," pokračuje sportovní ředitel McLarenu.
"Samozřejmě, že každý formát, který jsem za ta léta viděl, má určitá pozitiva a určitá negativa, ale když se to vyváží a já se zpětně podívám na tento formát, tak bych mu dal přednost," dodává De Ferran, jehož tým má pět závodů před koncem sezóny na 6. místě v šampionátu konstruktérů 23bodový náskok na Force Indii.
Po zavedení nové specifikace motorů v roce 2026 by se mohla Formule 1 zaměřit na možnost návratu motorů V10, které zmizely z F1 po roce 2005. Tento návrh vyvolává mezi jezdci odlišné názory.
Jack Doohan nezačal sezónu dobře, když po dvou závodech nezískal žádné body a připsal si čtyři trestné body na superlicenci. Tato negativní bilance ho může ohrozit, pokud nepřijde s rychlým zlepšením výkonů.
Po závodě v Šanghaji Red Bull svolá speciální schůzku zaměřenou na analýzu výkonnosti monopostu RB21 a jeho následné zlepšení.
Výhra Andrea Kimiho Antonelliho v anketě „Jezdec dne“ vyvolala mezi fanoušky určité pochybnosti, ale nakonec se ukázalo, že si tento titul skutečně zasloužil, i když konkurence byla silná.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.