Formule 1 se v současnosti zabývá změnou kvalifikace pro příští rok, návrh se ale sportovnímu ředitelovi McLarenu Gilovi de Ferranovi moc nelíbí. V článku vysvětluje své důvody.
Podle FIA by kvalifikace mola mít čtyři části: v Q1, v Q2 a v Q3 by vypadly vždy čtyři vozy a zbylých osm by si to spolu rozdalo ve společném rozstřelu v nové Q4. Obecně za tím stojí myšlenka vytvořit větší nejistotu, protože špičkové týmy by musely udělat vše správně třikrát, aby postoupili do finální částí, což by zvýšilo šance na nečekané výsledky.
Rychlejším vozům by to rovněž mohlo ztížit postup do dalších částí na tvrdších pneumatikách a získat tak výhodu v závodu, protože pro Q4 by zbylo jen osm míst místo současných deseti v Q3. Devátý a desátý jezdec na roštu by navíc získal výhodu v podobě volného výběru pneumatik, zatímco dnes musí na startu nasadit ty, na kterých zajel nejrychlejší čas v Q2.
"Abych byl upřímný, tak mě se líbí současný kvalifikační formát. Myslím, že ze všeho, co jsem za ta léta viděl - a je toho už celkem pěkná škála včetně páteční kvalifikace, sobotní kvalifikace, omezeného počtu kol, různé věci, jediné kolo, jedna sada pneumatik celého rozsahu na víkend. Tohle je stále můj upřednostňovaný druh kvalifikace," říká De Ferran.
"Myslím si, že nejdůležitější v kvalifikaci je - alespoň pro mě, když se dívám, tak chci vědět, že ten nejrychlejší kluk získá pole-position. Jako pilot, a já jsem odjel spoustu kvalifikací, víte, že jsem chtěl vždycky být tím nejrychlejší, tak podle mě tento formát kvalifikace je vlastně tím nejlepším pro jeho určení," pokračuje sportovní ředitel McLarenu.
"Samozřejmě, že každý formát, který jsem za ta léta viděl, má určitá pozitiva a určitá negativa, ale když se to vyváží a já se zpětně podívám na tento formát, tak bych mu dal přednost," dodává De Ferran, jehož tým má pět závodů před koncem sezóny na 6. místě v šampionátu konstruktérů 23bodový náskok na Force Indii.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.