Formule 1 se v současnosti zabývá změnou kvalifikace pro příští rok, návrh se ale sportovnímu ředitelovi McLarenu Gilovi de Ferranovi moc nelíbí. V článku vysvětluje své důvody.
Podle FIA by kvalifikace mola mít čtyři části: v Q1, v Q2 a v Q3 by vypadly vždy čtyři vozy a zbylých osm by si to spolu rozdalo ve společném rozstřelu v nové Q4. Obecně za tím stojí myšlenka vytvořit větší nejistotu, protože špičkové týmy by musely udělat vše správně třikrát, aby postoupili do finální částí, což by zvýšilo šance na nečekané výsledky.
Rychlejším vozům by to rovněž mohlo ztížit postup do dalších částí na tvrdších pneumatikách a získat tak výhodu v závodu, protože pro Q4 by zbylo jen osm míst místo současných deseti v Q3. Devátý a desátý jezdec na roštu by navíc získal výhodu v podobě volného výběru pneumatik, zatímco dnes musí na startu nasadit ty, na kterých zajel nejrychlejší čas v Q2.
"Abych byl upřímný, tak mě se líbí současný kvalifikační formát. Myslím, že ze všeho, co jsem za ta léta viděl - a je toho už celkem pěkná škála včetně páteční kvalifikace, sobotní kvalifikace, omezeného počtu kol, různé věci, jediné kolo, jedna sada pneumatik celého rozsahu na víkend. Tohle je stále můj upřednostňovaný druh kvalifikace," říká De Ferran.
"Myslím si, že nejdůležitější v kvalifikaci je - alespoň pro mě, když se dívám, tak chci vědět, že ten nejrychlejší kluk získá pole-position. Jako pilot, a já jsem odjel spoustu kvalifikací, víte, že jsem chtěl vždycky být tím nejrychlejší, tak podle mě tento formát kvalifikace je vlastně tím nejlepším pro jeho určení," pokračuje sportovní ředitel McLarenu.
"Samozřejmě, že každý formát, který jsem za ta léta viděl, má určitá pozitiva a určitá negativa, ale když se to vyváží a já se zpětně podívám na tento formát, tak bych mu dal přednost," dodává De Ferran, jehož tým má pět závodů před koncem sezóny na 6. místě v šampionátu konstruktérů 23bodový náskok na Force Indii.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.