Jak uvádějí statistiky, počet příznivců Formule E stále roste. A to údajně nejen ze strany fanoušků a diváků, ale také automobilek a dalších výrobců. Bylo pouze otázkou času, kdy se začaly rojit "zaručené zprávy", že i F1 bude muset nastoupit cestu elektrizace.
Argumenty jsou poměrně jednoznačné - aby si F1 zachovala smysl své existence, bude se muset přizpůsobit novým trendům. Když k tomu přičteme ekologické nároky, nic by této variantě nemělo bránit. Zásadní ovšem je, že Formule E má s Automobilovou federací (FIA) až do roku 2039 výhradní smlouvu na prioritu šampionátu jednosedadlových vozů s elektrickým pohonem.
Obhájce elektrické verze navíc zchladil svým prohlášením prezident FIA Jean Todt, podle nějž je zcela zavádějící uvažovat o variantě, že by Dormule 1 byla plně elektrická. Jinými slovy, nebojí se, že by k podobnému řešení v budoucnu došlo.
"S promotéry Formule E jsme uzavřeli výhradní dohodu o elektricky poháněných monopostech na dobu určitou, ale byl by nesmysl tvrdit, že po této době bude F1 výhradně elektrická. To se nestane. Jednoduše to nemůžeme udělat. Hovoříme o dvou zcela odlišných kategoriích," uvedl pro server motorsport.com Jean Todt.
Podle něj jsou F1 Grand Prix Racing a Formule E atraktivní právě kvůli své odlišnosti. A pak tu jsou záležitosti, které takřka vylučují, aby někdy došlo k prolnutí zmíněných oblastí. Například elektrické monoposty nemají dostatečnou rychlost, a to by byl pro F1 citelný nedostatek.
"Formule E nemá dostatečný výkon. Proto v současné době pořádáme závody této kategorie na městských okruzích, protože by nemělo smysl je přivést na trati jako je například Monza. Jsou to zcela odlišné záležitosti. Je proto zavádějící je jakkoli srovnávat. Formule 1 je osvědčená kategorie, o Formuli E říkám, že je dítětem FIA, ale pořád je tu toho hodně k učení. Ale vede si velice dobře. Začali jsme před čtyřmi roky a museli jsme mít dvě auta, abychom závodili 45 minut. Na konci tohoto roku už si vystačíme s jedním vozem. Potvrzuje se, že závody mohou být i »laboratoří«, ne pouhou show. Ale časový rozdíl mezi oběma kategoriemi hrozí občas nudou," dodává Todt.
Není to jenom rychlost, ale také atmosféra a především tolik požadovaný hluk, který v F1 fanouškům stále více chybí. I proto lze dát Todtovi za pravdu, protože i přes úspěšné tažení elektrické varianty královna sportu ještě stále třímá svou korunu celkem pevně.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.