Je to vlastně jen pár hodin, kdy vešlo ve známost, že éra Stoffela Vandoornea u McLarenu končí. Bylo rovněž naznačeno, že by se jako ideální možnost jevil Belgičanův odchod do týmu Toro Rosso. Podívejme se na tuto možnost podrobněji.
Grand Prix Itálie a Monza byly vždy bodem sezóny, ve kterém se nejvíc řešilo ono populární "škatulata, hejbejte se". Že letos o přestupy nebude nouze už naznačují zprávy z dřívějška. Nyní se pozornost obrací na Stoffela Vandoornea, jehož dny u McLarenu jsou definitivně sečteny.
Šestadvacetiletý rodák z belgického Courtrai se tak stává volným pilotem, ale upřímně řečeno, jeho možnosti na další uplatnění ve světě F1 jsou značně omezené. Otázkou je, zda se Vandoorne nachází na desetijmenném seznamu dr. Helmuta Marka, o němž odborný poradce Red Bullu hovořil rovněž před několika hodinami. Pro Stoffela hovoří jednoznačně fakt, že není nijak spojován s Mercedesem, což je jedna z Markových podmínek.
Jak už jsme informovali, probírá se i možnost návratu ruského bohatýra Daniila Kvjata, který hájil barvy Toro Rosso už dvakrát (podrobnější informace najdete zde). Svou roli ale hraje i fakt, že smůlou sužovaný Hartley s největší pravděpodobností své místo neudrží. A tady se podle šéfa McLarenu otevírá šance právě pro Vandoornea, jenž je podle Browna pro Toro Rosso přirozenou volbou.
"Rozhodně si myslím, že to je typický pilot pro F1 a kdybych byl v týmu Toro Rosso a měl dvě volná místa, nebo pravděpodobně dvě volná místa, Stoffel by byl jednoznačná volba. Je to vynikající pilot. Pravda, my hledíme do budoucna a Lando Norris je budoucí hvězda. Myslím si, že změna prostředí umožní Vandoorneovi s lepším vozem excelovat," vyjádřil se Zak Brown k případnému přestupu doposud svého pilota ke konkurenci.
Je také pravdou, že po prvním závodě v roce 2016, kdy v Bahrajnu nahradil indisponovaného Alonsa po jeho nehodě v Austrálii (a hned při debutu získal bod za 10. místo), se nedokázal výrazněji prosadit, což bylo způsobeno i nedobrou formou týmu při jeho laborování s agregáty Honda. Vandoorne tak byl prozatím nejlépe sedmý v Malajsii a Singapuru, v obou případech v loňském roce.
"Myslím, že dva roky jsme opravdu měli hodně špatné závodní auto. Pilot jako Fernando Alonso se tomu přizpůsobí lépe, protože má dost zkušeností. Stoffel se mu ale hodně přiblížil, určitě víc, než tvrdí někteří soupeři. Když se podívám na jeho debut, byl impozantní. V sezóně 2017 ale na závodních tratích ztrácel pozice a nejsem si jistý, jestli by se zase dostal do tempa. Když máte navíc kolegu jako je Fernando, který čerpá z bohatých zkušeností a je uznáván jako jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší pilot, je nesmírně těžké se vyrovnat se situací podobně jako on," pokračuje Brown.
Pokud se podíváme na startovní pole, jak už bylo řečeno, Vandoorne moc šancí se uchytit jinde nemá. V tomto směru byl Brown dotazován, zda bude lobbovat u ostatních týmů ve snaze najít pro Belgičana působiště. "Ano, už jsem měl pár telefonátů a udělám maximum pro to, abych Stoffelovi pomohl. Byl součástí naší rodiny a byl opravdu skvělý!"
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.