Atraktivní show v ulicích měst jsou vítanou propagací Formule 1, tahákem pro diváky, v jejichž zemích se třeba žádná Grand Prix nekoná (což nebyl případ Itálie) a také se tu může stát něco, co předvedl nechtěný "hrdina" Sebastian Vettel.
Není to zase tak dávno, co jsme viděli rychlé vozy i v Praze, ostatně vzpomenete si ještě na dřívější exkurze rychlých kol do socialistického, posléze porevolučního domácího kraje? Docela by mě zajímalo, kolik lidí se na počátku roku 1982 zaskočilo podívat do pražského Národního technického muzea, kde byl k vidění monopost McLaren MP4/1 doprovázený dvojicí pilotů Keke Rosberg a Bruno Giacomelli.
Píše se však rok 2018 a jak jsme informovali, Sebastian Vettel si při show v ulicích Milána uřízl menší ostudu, když se ocitl v plastové bariéře a poškodil si přední křídlo. Německý pilot ovšem záhy podal vysvětlení, co bylo jednou z možných příčin jeho incidentu. Ačkoliv vůz nesl jeho startovní číslo 5, ve skutečnosti šlo o Räikkönenovo auto, tím pádem měl Vettel k dispozici i Finův volant, který má jinak řešenou spojku.
"Omlouvám se. Kimiho volant má ovládání spojky na druhé straně. Nějak jsem si to neuvědomil a v dané chvíli jsem byl příliš rychlý. Po nárazu jsem se ptal, jestli by šlo křídlo opravit a zajet pro fanoušky další dvě kola. Je zřejmé, že šlo o mojí chybu, ale je to v pořádku," sypal si symbolický popel na hlavu Vettel.
Ovládání spojky na protilehlých stranách není nic výjimečného, závisí na preferencích toho kterého pilota, jak je pro něj řešení pohodlné. Podobná situace jako u Vettela a Räikkönena není v současném startovním poli nijak výjimečná. Vettel v minulém roce přešel na jiné řešení, dvojitý spojkový ovladač, ale pak se vrátil k jednoduchému provedení, které stejně jako Räikkönen používal celý rok, stejně jako jej duo Ferrari má k dispozici i letos.
Podle některých je havárie dopadem vzrůstajícího tlaku na Vettela před italskou Grand Prix, nicméně média a velká část příznivců čtyřnásobného šampiona vnímá jako velkého favorita, k čemuž přispělo i jeho celkem jednoznačné vítězství v Grand Prix Belgie.
"Pro náš tým to bude hodně zvláštní víkend, cítím se před ním dobře. Na Monze planou vždy obrovské emoce a s Ferrari tu můžeme zajet opravdu vynikající závod. Pro náš tým je tento závod vlastně něco jako samostatný šampionát. Vím, jaké nadšení u fanoušků vyvolává a doufám, že se s nimi budu moci o něj podělit," dodává před GP Itálie Vettel.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.