Atraktivní show v ulicích měst jsou vítanou propagací Formule 1, tahákem pro diváky, v jejichž zemích se třeba žádná Grand Prix nekoná (což nebyl případ Itálie) a také se tu může stát něco, co předvedl nechtěný "hrdina" Sebastian Vettel.
Není to zase tak dávno, co jsme viděli rychlé vozy i v Praze, ostatně vzpomenete si ještě na dřívější exkurze rychlých kol do socialistického, posléze porevolučního domácího kraje? Docela by mě zajímalo, kolik lidí se na počátku roku 1982 zaskočilo podívat do pražského Národního technického muzea, kde byl k vidění monopost McLaren MP4/1 doprovázený dvojicí pilotů Keke Rosberg a Bruno Giacomelli.
Píše se však rok 2018 a jak jsme informovali, Sebastian Vettel si při show v ulicích Milána uřízl menší ostudu, když se ocitl v plastové bariéře a poškodil si přední křídlo. Německý pilot ovšem záhy podal vysvětlení, co bylo jednou z možných příčin jeho incidentu. Ačkoliv vůz nesl jeho startovní číslo 5, ve skutečnosti šlo o Räikkönenovo auto, tím pádem měl Vettel k dispozici i Finův volant, který má jinak řešenou spojku.
"Omlouvám se. Kimiho volant má ovládání spojky na druhé straně. Nějak jsem si to neuvědomil a v dané chvíli jsem byl příliš rychlý. Po nárazu jsem se ptal, jestli by šlo křídlo opravit a zajet pro fanoušky další dvě kola. Je zřejmé, že šlo o mojí chybu, ale je to v pořádku," sypal si symbolický popel na hlavu Vettel.
Ovládání spojky na protilehlých stranách není nic výjimečného, závisí na preferencích toho kterého pilota, jak je pro něj řešení pohodlné. Podobná situace jako u Vettela a Räikkönena není v současném startovním poli nijak výjimečná. Vettel v minulém roce přešel na jiné řešení, dvojitý spojkový ovladač, ale pak se vrátil k jednoduchému provedení, které stejně jako Räikkönen používal celý rok, stejně jako jej duo Ferrari má k dispozici i letos.
Podle některých je havárie dopadem vzrůstajícího tlaku na Vettela před italskou Grand Prix, nicméně média a velká část příznivců čtyřnásobného šampiona vnímá jako velkého favorita, k čemuž přispělo i jeho celkem jednoznačné vítězství v Grand Prix Belgie.
"Pro náš tým to bude hodně zvláštní víkend, cítím se před ním dobře. Na Monze planou vždy obrovské emoce a s Ferrari tu můžeme zajet opravdu vynikající závod. Pro náš tým je tento závod vlastně něco jako samostatný šampionát. Vím, jaké nadšení u fanoušků vyvolává a doufám, že se s nimi budu moci o něj podělit," dodává před GP Itálie Vettel.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.