Atraktivní show v ulicích měst jsou vítanou propagací Formule 1, tahákem pro diváky, v jejichž zemích se třeba žádná Grand Prix nekoná (což nebyl případ Itálie) a také se tu může stát něco, co předvedl nechtěný "hrdina" Sebastian Vettel.
Není to zase tak dávno, co jsme viděli rychlé vozy i v Praze, ostatně vzpomenete si ještě na dřívější exkurze rychlých kol do socialistického, posléze porevolučního domácího kraje? Docela by mě zajímalo, kolik lidí se na počátku roku 1982 zaskočilo podívat do pražského Národního technického muzea, kde byl k vidění monopost McLaren MP4/1 doprovázený dvojicí pilotů Keke Rosberg a Bruno Giacomelli.
Píše se však rok 2018 a jak jsme informovali, Sebastian Vettel si při show v ulicích Milána uřízl menší ostudu, když se ocitl v plastové bariéře a poškodil si přední křídlo. Německý pilot ovšem záhy podal vysvětlení, co bylo jednou z možných příčin jeho incidentu. Ačkoliv vůz nesl jeho startovní číslo 5, ve skutečnosti šlo o Räikkönenovo auto, tím pádem měl Vettel k dispozici i Finův volant, který má jinak řešenou spojku.
"Omlouvám se. Kimiho volant má ovládání spojky na druhé straně. Nějak jsem si to neuvědomil a v dané chvíli jsem byl příliš rychlý. Po nárazu jsem se ptal, jestli by šlo křídlo opravit a zajet pro fanoušky další dvě kola. Je zřejmé, že šlo o mojí chybu, ale je to v pořádku," sypal si symbolický popel na hlavu Vettel.
Ovládání spojky na protilehlých stranách není nic výjimečného, závisí na preferencích toho kterého pilota, jak je pro něj řešení pohodlné. Podobná situace jako u Vettela a Räikkönena není v současném startovním poli nijak výjimečná. Vettel v minulém roce přešel na jiné řešení, dvojitý spojkový ovladač, ale pak se vrátil k jednoduchému provedení, které stejně jako Räikkönen používal celý rok, stejně jako jej duo Ferrari má k dispozici i letos.
Podle některých je havárie dopadem vzrůstajícího tlaku na Vettela před italskou Grand Prix, nicméně média a velká část příznivců čtyřnásobného šampiona vnímá jako velkého favorita, k čemuž přispělo i jeho celkem jednoznačné vítězství v Grand Prix Belgie.
"Pro náš tým to bude hodně zvláštní víkend, cítím se před ním dobře. Na Monze planou vždy obrovské emoce a s Ferrari tu můžeme zajet opravdu vynikající závod. Pro náš tým je tento závod vlastně něco jako samostatný šampionát. Vím, jaké nadšení u fanoušků vyvolává a doufám, že se s nimi budu moci o něj podělit," dodává před GP Itálie Vettel.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.