Atraktivní show v ulicích měst jsou vítanou propagací Formule 1, tahákem pro diváky, v jejichž zemích se třeba žádná Grand Prix nekoná (což nebyl případ Itálie) a také se tu může stát něco, co předvedl nechtěný "hrdina" Sebastian Vettel.
Není to zase tak dávno, co jsme viděli rychlé vozy i v Praze, ostatně vzpomenete si ještě na dřívější exkurze rychlých kol do socialistického, posléze porevolučního domácího kraje? Docela by mě zajímalo, kolik lidí se na počátku roku 1982 zaskočilo podívat do pražského Národního technického muzea, kde byl k vidění monopost McLaren MP4/1 doprovázený dvojicí pilotů Keke Rosberg a Bruno Giacomelli.
Píše se však rok 2018 a jak jsme informovali, Sebastian Vettel si při show v ulicích Milána uřízl menší ostudu, když se ocitl v plastové bariéře a poškodil si přední křídlo. Německý pilot ovšem záhy podal vysvětlení, co bylo jednou z možných příčin jeho incidentu. Ačkoliv vůz nesl jeho startovní číslo 5, ve skutečnosti šlo o Räikkönenovo auto, tím pádem měl Vettel k dispozici i Finův volant, který má jinak řešenou spojku.
"Omlouvám se. Kimiho volant má ovládání spojky na druhé straně. Nějak jsem si to neuvědomil a v dané chvíli jsem byl příliš rychlý. Po nárazu jsem se ptal, jestli by šlo křídlo opravit a zajet pro fanoušky další dvě kola. Je zřejmé, že šlo o mojí chybu, ale je to v pořádku," sypal si symbolický popel na hlavu Vettel.
Ovládání spojky na protilehlých stranách není nic výjimečného, závisí na preferencích toho kterého pilota, jak je pro něj řešení pohodlné. Podobná situace jako u Vettela a Räikkönena není v současném startovním poli nijak výjimečná. Vettel v minulém roce přešel na jiné řešení, dvojitý spojkový ovladač, ale pak se vrátil k jednoduchému provedení, které stejně jako Räikkönen používal celý rok, stejně jako jej duo Ferrari má k dispozici i letos.
Podle některých je havárie dopadem vzrůstajícího tlaku na Vettela před italskou Grand Prix, nicméně média a velká část příznivců čtyřnásobného šampiona vnímá jako velkého favorita, k čemuž přispělo i jeho celkem jednoznačné vítězství v Grand Prix Belgie.
"Pro náš tým to bude hodně zvláštní víkend, cítím se před ním dobře. Na Monze planou vždy obrovské emoce a s Ferrari tu můžeme zajet opravdu vynikající závod. Pro náš tým je tento závod vlastně něco jako samostatný šampionát. Vím, jaké nadšení u fanoušků vyvolává a doufám, že se s nimi budu moci o něj podělit," dodává před GP Itálie Vettel.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.