Jak velké problémy měl Lewis Hamilton ve Velké ceně Kanady se svým motorem a proč si tam nechal Mercedes přivézt pro celý víkend pouze pět sad hyper-měkkých pneumatik a tím se připravit o lepší výsledek v kvalifikaci?
Hamilton kvůli výpadkům výkonu očekával, že mu motor explodujeBritský pilot se domníval, že do cíle v Montrealu, kde již šestkrát ve své kariéře vyhrál (2007, 2010, 2012, 2015 - 2017), tentokrát nedojede a v šampionátu přijde o více bodů: "Měl jsem obrovský problém. Myslel jsem, že motor vybouchne."
Všechny týmy Mercedesu musely nastoupit se starým motorem, ačkoliv podobně jako ostatní měli v plánu nasadit novou, výkonnější specifikaci, která by na kanadském okruhu vedla "ke slušným ziskům." Deset koní navíc tam totiž v čase na kolo dělá přibližně čtvrt sekundy. Jenže "při posledním testu na dynamometru na dynamometru se objevily potíže s kvalitou," potvrzují Stříbrné šípy.
Ale i s tím starším, jehož degradace se pohybovala kolem 0,1 sekundy, se Hamilton v závodě trápil: "Dostal jsem se v prvním kole do 2. zatáčky a výkon začal vypadávat. Motor měl velké prodlevy. Jsem si jistý, že to v příštích dnech bude ještě bolestivější. Nakonec šlo o bídný víkend, ale také z toho mohlo být DNF [nedokončení závodu]."
Kvůli problému, který se týkal šasi, se mu začal motor přehřívat, proto jej Mercedes povolal do boxů, jakmile se dostal do svého funkčního okna pro zastávku - už v 16. kole ze 70, na které byla vypsána Velká cena Kanady. Tým mu během ní nechal otevřít otvory kolem hlavy a zvýšit bohatost palivové směsi, aby se zlepšilo chlazení motoru. Mezitím se Daniel Ricciardo dostal po své zastávce před Lewise.
"Celá pohonná jednotka nefungovala správně. Řazení, v podstatě všechno za mnou. Jezdil jsem na 120 %. Riskoval jsem, ale nemohl jsem se dostatečně přiblížit a scházel mi výkon. Tlačil jsem na to tak silně. I dvě kola před koncem jsem se setkával s velkými výpadky ve výkonu," přibližuje Hamilton, který se po závodě propadl v šampionátu na druhou příčku za Vettela.
Mercedes po celý víkend v úzkých kvůli špatné volbě pneumatikDalším prvkem, který německému týmu o víkendu vůbec nepomohl, byla volba pneumatik, zejména těch hyper-měkkých. Zatímco ostatní týmy (Ferrari, Red Bull, Force India, Renault, Toro Rosso) si nechali přivézt po osmi sadách, Mercedes si před 15 týdny u Pirelli objednal pouze pět sad těch nejměkčích pneumatik. Proč?
"Neexistuje jediný důvod, proč jsme nepodali takový výkon, jaký jsme měli, ale všichni si uvědomujeme, že na základě poznatků z loňského testu pneumatik v Abú Zabí jsme byli zavedeni nesprávným směrem," prozrazuje sportovní šéf Toto Wolff.
"Kdybychom měli o jednu nebo dvě sady více, piloti by se na ně více zvykli a zřejmě by nám to pomohlo si pojistit kvalifikaci... Poslat Lewise poprvé na hyper-měkkých pneumatikách na trať v sobotu dopoledne, to bylo zřejmě příliš pozdě," pokračuje.
Náskok Stříbrných šípů na Ferrari v šampionátu konstruktérů se po Kanadě zmenšil na 17 bodů. "Do Montrealu jsme přijeli s tím, že naše auto bude opravdu silné. Odjeli jsme s tím, že jsme na tom nebyli tak, jak jsme měli. To je pro všechny členy týmu velkým budíčkem. Všichni musí vyhodnotit, jak zlepšit výkonnost, abychom optimalizovali ty marginální zisky. Ty totiž způsobí veškerý rozdíl," dodává Wolff.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.