Možná byste dali dohromady slušný počet pilotů, jejichž jediným trumfem byl talent. Neměli za sebou silného sponzora nebo bohatého otce, jako třeba Elio de Angelis nebo Lance Stroll. O to víc jsou finančně protěžovaní mladíci pod drobnohledem.
Kanaďan Stroll už musel odvracet nemálo poznámek, že nebýt obřích sum jeho otce Lawrence, asi by ve Williamsu neseděl. Nyní se do hledáčku dostává další mladík, kolem nějž se vznášejí miliony - Strollův krajan Nicholas Latifi, loňský pátý nejlepší pilot šamiponátu FIA Formule 2. Minulý týden totiž společnost McLaren Group oznámila investici ve výši 200 milionů liber od Michaela Latifiho, Nicholasova otce. Byla to první akcionářská transakce od odchodu Rona Dennise.
Suma poskytnutá mateřské společnosti McLaren Formula 1 okamžitě vyvolala spekulace, že rodák z Toronta by mohl být prosazován to týmu, což ovšem generální ředitel Zak Brown popřel, že žádný takový rozhovor neproběhl. Sám Latifi uvedl, že investice evokovala nedobrý obrázek a dodal, že podobným spekulacím rozumí.
"Nemohu říci, že bych docela ignoroval názor veřejnosti, pochopitelně. Řekněme, že to nabízí nějaký můj obrázek. Reakce se dostavují na základě toho, co lidé vidí. Kdybych se na motorsportu nepodílel, asi bych si myslel totéž. Skutečnost je ale jiná, kdybych zítra přestal závodit, tak ta investice tam nadále zůstane," pokusil se věc vysvětlit Latifi.
Moderní F1 sice vyžaduje, aby piloti obstarali nějaké "věno" pro snazší zisk závodní sedačky, ale žádná suma doposud nebyla tak horentní, jakou poskytla společnost Nidala se sídlem na Britských Paneneských ostrovech, patřící Latifimu seniorovi.
"Přitom si jen málokdo uvědomuje skutečnost, že se nejedná o sponzorský příspěvek, nýbrž investici do společnosti jako takové. Není to vklad, za který koupí svému synovi závodní sedačku. Je to investice, od níž se očekává podobný efekt, jako kdybyste ji udělali v jakémkoli jiném odvětví. Jde to opravdu mimo to, co dělám, není tu žádná spojitost se zmíněnou operací a mnou jako závodníkem," zkouší vnést do věci světlo Latifi.
Mladík, jenž oslaví přesně za měsíc třiadvacáté narozeniny, se dostal do kontaktu s F1 prostřednictvím týmu Force India jako zkušební pilot. Loni ho získal do stejné pozice Renault. Latifi nadále uvádím, že jeho hlavním cílem je závodění a obchodním činnostem svého otce se věnovat nehodlá.
"Chci svou kariéru postavit na tom, co odvádím na trati. Nemyslím, že by se teď o mě zajímalo nějak víc týmů než dříve. Moje jméno už v paddocku zaznělo, ve vozech F1 jsem něco odjezdil," dodává Nicholas.
Kanaďan potřebuje pro zisk superlicence pilota F1 dokončit šampionát F2 mezi prvními pěti. Loni za stejné umístění dosáhl dvaceti bodů. Momentálně mu v průběžném pořadí patří 10. příčka se ztrátou 72 bodů na vedoucího Lance Norrise a 23 bodů ztrácí na pátého Jacka Aitkena. Zatím se člen týmu DAMS potýká s kvalifikacemi: nejlépe byl šestý v Barceloně, zatímco jeho týmový kolega Alexander Albon zajel tři pole-position po sobě.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.