Možná byste dali dohromady slušný počet pilotů, jejichž jediným trumfem byl talent. Neměli za sebou silného sponzora nebo bohatého otce, jako třeba Elio de Angelis nebo Lance Stroll. O to víc jsou finančně protěžovaní mladíci pod drobnohledem.
Kanaďan Stroll už musel odvracet nemálo poznámek, že nebýt obřích sum jeho otce Lawrence, asi by ve Williamsu neseděl. Nyní se do hledáčku dostává další mladík, kolem nějž se vznášejí miliony - Strollův krajan Nicholas Latifi, loňský pátý nejlepší pilot šamiponátu FIA Formule 2. Minulý týden totiž společnost McLaren Group oznámila investici ve výši 200 milionů liber od Michaela Latifiho, Nicholasova otce. Byla to první akcionářská transakce od odchodu Rona Dennise.
Suma poskytnutá mateřské společnosti McLaren Formula 1 okamžitě vyvolala spekulace, že rodák z Toronta by mohl být prosazován to týmu, což ovšem generální ředitel Zak Brown popřel, že žádný takový rozhovor neproběhl. Sám Latifi uvedl, že investice evokovala nedobrý obrázek a dodal, že podobným spekulacím rozumí.
"Nemohu říci, že bych docela ignoroval názor veřejnosti, pochopitelně. Řekněme, že to nabízí nějaký můj obrázek. Reakce se dostavují na základě toho, co lidé vidí. Kdybych se na motorsportu nepodílel, asi bych si myslel totéž. Skutečnost je ale jiná, kdybych zítra přestal závodit, tak ta investice tam nadále zůstane," pokusil se věc vysvětlit Latifi.
Moderní F1 sice vyžaduje, aby piloti obstarali nějaké "věno" pro snazší zisk závodní sedačky, ale žádná suma doposud nebyla tak horentní, jakou poskytla společnost Nidala se sídlem na Britských Paneneských ostrovech, patřící Latifimu seniorovi.
"Přitom si jen málokdo uvědomuje skutečnost, že se nejedná o sponzorský příspěvek, nýbrž investici do společnosti jako takové. Není to vklad, za který koupí svému synovi závodní sedačku. Je to investice, od níž se očekává podobný efekt, jako kdybyste ji udělali v jakémkoli jiném odvětví. Jde to opravdu mimo to, co dělám, není tu žádná spojitost se zmíněnou operací a mnou jako závodníkem," zkouší vnést do věci světlo Latifi.
Mladík, jenž oslaví přesně za měsíc třiadvacáté narozeniny, se dostal do kontaktu s F1 prostřednictvím týmu Force India jako zkušební pilot. Loni ho získal do stejné pozice Renault. Latifi nadále uvádím, že jeho hlavním cílem je závodění a obchodním činnostem svého otce se věnovat nehodlá.
"Chci svou kariéru postavit na tom, co odvádím na trati. Nemyslím, že by se teď o mě zajímalo nějak víc týmů než dříve. Moje jméno už v paddocku zaznělo, ve vozech F1 jsem něco odjezdil," dodává Nicholas.
Kanaďan potřebuje pro zisk superlicence pilota F1 dokončit šampionát F2 mezi prvními pěti. Loni za stejné umístění dosáhl dvaceti bodů. Momentálně mu v průběžném pořadí patří 10. příčka se ztrátou 72 bodů na vedoucího Lance Norrise a 23 bodů ztrácí na pátého Jacka Aitkena. Zatím se člen týmu DAMS potýká s kvalifikacemi: nejlépe byl šestý v Barceloně, zatímco jeho týmový kolega Alexander Albon zajel tři pole-position po sobě.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.