FIA nevyhověla Williamsu ohledně Sirotkinovy penalizace

Charlie Whiting měl v Baku co vysvětlovat
Charlie Whiting měl v Baku co vysvětlovat, foto: Sauber Motorsport AG
Robert RoBertino Pavelka 8. května 2018 16:00
Sdílej:

Britská stáj požádala FIA, aby přezkoumala několik incidentů v rámci Grand Prix Ázerbajdžánu - nejvyšší orgán motoristického sportu tak učinil v deseti bodech, jimiž zdůvodnil své rozhodnutí.

Williams chtěl po FIA opětovné prověření incidentu v Baku při Grand Prix Ázerbajdžánu, za nějž byl pilot Sergej Sirotkin penalizován propadem na startovním roštu. Dále pak Williams žádal o prověření některých dalších incidentů a rovněž chování Fernanda Alonsa, který po kolizi v úvodním kole dojel do boxů s poškozeným vozem.

Nad tímto požadavkem se sešli původní členové komise - Garry Connelly, Tom Kristensen, Dennis Dean a Anar Šukurov - a vyslechli argumenty právního zástupce stáje Williams a ředitele závodů Grand Prix Charlie Whitinga prostřednictvím telekonferenčního spojení. Jednomyslně dospěli k názoru, že "neexistuje žádný nový významný relevantní prvek, který by vedl k přezkoumání kteréhokoliv z pěti incidentů zmíněných v žádosti".

Komisaři poté zveřejnili desetibodové hodnocení, ve kterém zdůvodnili své rozhodnutí. Sirotkinova kolize se Sergio Pérezem ve druhé zatáčce byla ohodnocena poklesem o tři místa na startu v následující Grand Prix Španělska. Podle komise "nebyl tento incident obdobný jako všechny ostatní, které se odehrály v prvním kole, kdy byly vozy vedle sebe". Komisaři uvedli, že rozhodnutí o penalizaci nebylo až do konce závodu zveřejněno, což lze považovat za irelevantní, neboť "tím nebyla dána možnost k nějakému protestu či odvolání". U Williamsu se možná cítili dotčeni a proto napadli všechny týmy, jejichž zástupci nebyli penalizováni nebo potrestáni nebo dle Williamse nedostatečně potrestáni.

Komisaři uvedli, že uplatnění rozdílných postihů stejně jako jejich neudělení ve srovnání s jinými incidenty "nelze považovat za  nový element", vedoucí ke zvláštnímu posouzení. Williams chtěl prověřit dva incidenty v prvním kole. Sirotkin po nárazu do Péreze ve druhé zatáčce kolidoval s Alonsem a následně ťukl také Renault Nico Hülkenberga. Jen o zatáčku dále do sebe narazili Kimi Räikkönen a Esteban Ocon, na což doplatil mladý Francouz. Williams také upozornil na penalizaci Kevina Magnussena - Dán dostal 10 trestných vteřin a dva trestné body za srážku s Pierre Gaslym v době, kdy už tento incident byl pro vývoj samotného závodu "bezvýznamný".

Jak uvedli komisaři, od roku 2016 prověřili 87 incidentů vedoucích ke kolizi, přičemž v 55 případech neudělili žádný trest. Čtrnáctkrát potrestali viníka 10vteřinovou penalizací, v devíti pak provinilec musel v následujícím závodě couvnout na roštu o tři místa zpět. Podle nich tak postihy prohřešků Sirotkina, Magnussena a Ericssona (kolidoval s Magnussenem hned v prvním kole byly "v naprostém souladu s předchozí praxí" stejně jako případy, kdy nebyl udělen žádný trest. Komisaři rovněž uvedli že oznámení "žádný další postih" nebylo zveřejněno před koncem závodu, což podle komisařů poskytlo Williamsu "dostatek prostoru a času" k podání možnému odvolání - toho ale tým nevyužil.

Williams rovněž poukázal, že "žádná další akce" nebyla v pořádku a využil hned následující situaci zmíněnou již výše v textu - šlo o trojku: Sirotikin, Alonso a Hülkenberg. Williamsu se nelíbilo Alonsovo dojetí do depa, ale FIA zamítla přezkum této události poté, co Charlie Whiting připomněl přítomnost Safety Caru na trati a zdůraznil, že Alonso "dbal na to, aby se vyhnul závodní linii a provozu, čímž minimalizoval riziko".

Komisaři u Alonsa ještě uvedli, že příslušníci týmu Williams zaregistrovali příjezd Španělova vozu do depa, takže nelze označit tento bod jako "nový bezpečnostní prvek". Navíc Williams ve své zprávě využil odkazů na média, ale takové zprávy nejsou považovány za "významné a relevantní".

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.