Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 dnes týmům představila své budoucí plány. Od roku 2021 chce vrcholnou disciplínu motorsportu razantně změnit.
Dnes v 10 hod se v Bahrajnu sešli zástupci Liberty Media - ředitel Chase Carey a sportovní ředitel Ross Brawn - se šéfy 10 týmů F1. Během 20 min představili svou vize F1 od roku 2021 dále. Pokud ji prosadí, půjde o pořádné zemětřesení.
První velkou změnu představují rozpočtové stropy, které byly stanoveny na 150 mil. dolarů (kolem 3,1 miliardy Kč) ročně - netýkal by se ale platu pilotů, vedení a výdajů na marketing. Chránilo by to tak malé týmy, které mají často třikrát méně peněz i zaměstnanců než ty velké. Jeho zavedení by bylo otázkou dvou fází, aby měly velké týmy během následujících dvou let možnost snížit počet svých zaměstnanců.
Záměrem je také rovnoměrnější dělení příjmů mezi týmy. Liberty chce nechat určitý bonus Ferrari a 10 miliony dolarů navíc odměňovat i výrobce motorů, kteří své produkty poskytují zákazníkům. "F1 by měla být výdělečným byznysem pro všechny týmy," hlásá.
K přežití by jim pak mělo stačit, aby si ročně mezi sponzory našly jen 30 milionů dolarů (620 mil. Kč). Ferrari jakožto tým s nejbohatší historií by dostávalo dvojnásobek ve výši 50 mil. dolarů, což je ale o polovinu méně, než dostávají nyní. Uspokojí to kontroverzního šéfa Ferrari Sergia Marchionneho, který hrozil odchodem z F1?
Zjednodušen by měl být i rozhodovací proces: ke schválení změn by měla jednoduše stačit pouze většina, u citlivějších záležitostí bude zapotřebí 75% souhlasu. Změny budou schvalovat zástupci FIA, managementu F1 a týmů.
Pokud jde o motory, tak se Liberty a FIA chtějí držet prvotního návrhu z loňského října, jelikož výrobci žádný lepší návrh nepředstavili. Záměrem je tedy závodit s přeplňovaným V6 bez MGU-H, ale se silnějším MGU-K. Otáčky motoru mají být zvýšeny o 3000 ot/min, což by se mělo podepsat na lepším zvuku. Palivové limity mají být volnější.
We are extremely pleased to hear today’s news regarding the future of Formula One. These prospective changes support many of the requirements needed for Aston Martin to enter the sport as an engine supplier. This is a very positive step in the right direction.
— Andy Palmer (@AndyatAston) April 6, 2018
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.