Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 dnes týmům představila své budoucí plány. Od roku 2021 chce vrcholnou disciplínu motorsportu razantně změnit.
Dnes v 10 hod se v Bahrajnu sešli zástupci Liberty Media - ředitel Chase Carey a sportovní ředitel Ross Brawn - se šéfy 10 týmů F1. Během 20 min představili svou vize F1 od roku 2021 dále. Pokud ji prosadí, půjde o pořádné zemětřesení.
První velkou změnu představují rozpočtové stropy, které byly stanoveny na 150 mil. dolarů (kolem 3,1 miliardy Kč) ročně - netýkal by se ale platu pilotů, vedení a výdajů na marketing. Chránilo by to tak malé týmy, které mají často třikrát méně peněz i zaměstnanců než ty velké. Jeho zavedení by bylo otázkou dvou fází, aby měly velké týmy během následujících dvou let možnost snížit počet svých zaměstnanců.
Záměrem je také rovnoměrnější dělení příjmů mezi týmy. Liberty chce nechat určitý bonus Ferrari a 10 miliony dolarů navíc odměňovat i výrobce motorů, kteří své produkty poskytují zákazníkům. "F1 by měla být výdělečným byznysem pro všechny týmy," hlásá.
K přežití by jim pak mělo stačit, aby si ročně mezi sponzory našly jen 30 milionů dolarů (620 mil. Kč). Ferrari jakožto tým s nejbohatší historií by dostávalo dvojnásobek ve výši 50 mil. dolarů, což je ale o polovinu méně, než dostávají nyní. Uspokojí to kontroverzního šéfa Ferrari Sergia Marchionneho, který hrozil odchodem z F1?
Zjednodušen by měl být i rozhodovací proces: ke schválení změn by měla jednoduše stačit pouze většina, u citlivějších záležitostí bude zapotřebí 75% souhlasu. Změny budou schvalovat zástupci FIA, managementu F1 a týmů.
Pokud jde o motory, tak se Liberty a FIA chtějí držet prvotního návrhu z loňského října, jelikož výrobci žádný lepší návrh nepředstavili. Záměrem je tedy závodit s přeplňovaným V6 bez MGU-H, ale se silnějším MGU-K. Otáčky motoru mají být zvýšeny o 3000 ot/min, což by se mělo podepsat na lepším zvuku. Palivové limity mají být volnější.
We are extremely pleased to hear today’s news regarding the future of Formula One. These prospective changes support many of the requirements needed for Aston Martin to enter the sport as an engine supplier. This is a very positive step in the right direction.
— Andy Palmer (@AndyatAston) April 6, 2018Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.