Šéf stáje Haas Günther Steiner se ostře ohradil proti tvrzení soupeřů, že velký pokrok letos dosáhli díky okopírování loňského Ferrari. Podle něj to není možné, stačí se na auta podívat.
Některé týmy Haas dokonce podezřívají z toho, že při spolupráci s Ferrari obchází pravidla, jinak by vzhledem ke svým zdrojům a zkušenostem takový meziroční skok ve výkonnosti nemohl dosáhnout. Podle Steinera ale jen plácají bez špetky "inteligence a poznání" a vyzývá je, aby klidně podali k FIA protest.
Její zástupce Charlie Whiting se již dříve pro BBC vyjádřil, že na jeho vztahu s Maranellem nic špatného neshledali: "Víme přesně, co se děje mezi Haasem a Ferrari. Je to naprosto legální. Loni kvůli tomu jeden tým vyjádřil obavy, my jsme ale doposud nespatřili nic, co by nám dělalo starosti."
Kdybych to shrnul, tak soupeři mají s letošním Haasem dva problémy: 1) některé díly se až příliš nápadně podobají dílům Ferrari, zejména jeho loňskému modelu; 2) jde o příliš malý tým zaměstnávající nejmenší počet lidí - jak potom mohl navrhnout tak rychlé auto s pokročilou aerodynamikou?
Je pravda, že americký tým nakupuje od Ferrari spoustu věcí: zavěšení, převodovky, motory, hydrauliku, elektroniku a některé další, monokok a aerodynamické struktury si však konstruuje sám. Podle Steinera však veškerá kritika soupeřů nemá žádné opodstatnění.
"Ti, kteří nerozumí konstrukci vozu, vidí duchy. Říkají, že se auto velmi podobá loňskému Ferrari. Takže bychom měli okopírovat jejich auto, které je za námi, nebo bychom měli jít do auta, které bude jezdit hodně rychle. Odpovězte mi!" zlobí se šéf Haasu.
Podle něj není možné kopírovat loňské Ferrari, protože mělo odlišný než letošní auta. A rozvor společně se zavěšením určuje pozici a tvar mnoha dalších aerodynamických povrchů. Současný Haas VF-18 má podstatně delší rozvor, protože používá zavěšení Ferrari pro rok 2018. Stejně tak Ferrari SF71 delší než jeho předchůdce z minulé sezóny.
"Máme stejný rozvor jako Ferrari. Museli jsme, jelikož máme stejná zavěšení. Proč by mělo být odlišné? Je to logické. Nemůže tedy jít o loňské Ferrari, protože má stejný rozvor, jako letošní Ferrari. Můj závěr tedy je: pokud s tím mají problém, pošlu je k FIA. Mohou podat protest," pokračuje Steiner.
Poté se do soupeřů obouvá: "Pokud musíte omluvit svou neschopnost, pak je útok nejlepší obranou. Jestli má někdo dvojnásobné množství peněz a je za námi, pak si kterýkoliv majitel za ním stojící musí položit otázku: 'Co tady děláme?'
Jde o soutěžení. Příští rok možná budeme poslední. Když mluvíte, měli byste mít nějaký argument, o který se opřít, ne jen předpoklady," kroutí hlavou šéf Haasu, který zaměstnává 220 lidí. U Williamsu jich například dělá 600, u Force Indie 400 a u McLarenu 700, a takový Mercedes jich má už 1600.
Americký tým je podle něj efektivní proto, že se věnuje pouze aerodynamickému vývoji. Mechanickou konstrukci svěřuje italské společnosti Dallara.
Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier na jeho adresu dodává: "Máme pravidla a musíme důvěřovat vedoucímu orgánu, že všichni dělají svou práci řádně. Je pravda, že dosáhli významných zisků ve výkonnosti. Nejsou velkým týmem a mají velmi blízko Ferrari. Některé části mohou vypadat velmi podobně, ale možná jde jen o náhodnou shodu okolností."
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.