V zemi sýrů, dřeváků a větrných mlýnů má motorsport tradici a v případě F1 nejde o žádnou výjimku. Mnozí ještě pamatují závody v písečných dunách na trati v Zandvoortu. Situace se nyní posouvá směrem k návratu F1 do Holandska.
Závody v Zandvoortu se jezdily s určitými přestávkami od roku 1953 až do sezóny 1985. Přiznejme si objektivně, že domácí diváci moc často neměli možnost fandit svým zástupcům, protože jména jako Michael Bleekemolen, Boy Hayje, Jan Lammers, Huub Rothengatter nebo Roelof Wunderink už dnešní generaci neřeknou téměř nic nebo málo, Carel Godin de Beaufort a Gijs van Lennep skrovných úspěchů dosáhli, ale nikdy ve velkém měřítku neprorazili. Donedávna nejúspěšnější holandský pilot Jos Verstappen už žádnou domácí Grand Prix nestihl.
Vše se začalo měnit příchodem jeho syna Maxe. Neměli bychom přehlížet Christijana Alberse, Roberta Doornbose nebo Giedo van der Gardeho, jenže ti strávili svou kariéru v F1 na postech, které jim neumožnily se výrazněji prosadit (pokud nepočítáme páté místo Alberse z kontroverzní GP USA 2005). Mladší Verstappen doslova pobláznil Holandsko a pověstná oranžová masa roste závod od závodu. Není proto divu, že se návratem Holandska do seriálu Grand Prix začínají zabývat odpovědné osoby.
Informovali jsme, že Zandvoort je pro comeback asi nejlepší volbou, okruh je přestavěn, má svou historii a mnoho diváků si jej ještě pamatuje. Jenže komerční šéf F1 Sean Bratches má evidentně mnohem ambicióznější plány, což nakonec dokazuje jeho nedávná návštěva v největší ze zemí Beneluxu. Hodlá prosazovat novou vizi F1 a proto zvažuje pořádání závodu buď v ulicích Amsterdamu nebo Rotterdamu.
Bavaria City Racing, Rotterdam - 22. 8. 2010
Obě lokality mají své pro i proti. Amsterdam je pochopitelně známější a častěji navštěvovanou metropolí, ale nelze pominout jeho charakter a s tím spojené problémy logistické a do jisté míry i kapacitní. Rotterdam se zdá být v tomto směru o krůček kupředu, protože v minulosti už tu Formule 1 nabídla demonstrativní akce, takže místní činovníci už mají určité zkušenosti a mohou reagovat na případné problémy.
"Závody v ulicích měst jsou vždy zajímavé a zábavné - vždy je doprovázejí velké davy a úžasná atmosféra. V Holandsku je pochopitelně podpora F1 díky Maxu Verstappenovi obrovská, takže je schopen přivést celou zemi do vytržení. Už jenom taková představa je něco obrovského. Pokud to funguje a našla by se trať, proč nezávodit v Holandsku?" přidává svůj hlas šéf týmu Red Bull Christian Horner.
Zdá se, že se opět vrací perioda pouličních závodů. Už jednou měla svůj vrchol v 80. letech, kdy se začaly adepti na závody sypat jako na jaře hliněnky z pytlíku. Jenže po zkušenostech z Dallasu, Detroitu a Long Beach se nerealizovaly plány například v New Yorku, Moskvě, Budapešti a dalších lokalitách a zájem o závody v ulicích poněkud opadl. Uvidíme, zda se nová vlna uchytí.
A ještě na závěr - možná si někdo položí otázku, proč používám Holandsko a nikoli Nizozemí nebo Nizozemsko. Přímým dotazem u rodáka z Amsterdamu jsem zjistil, že Holandsko (Holland) znamená dřevěná země - odkaz na mnoho staveb z tohoto materiálu - a Nizozemí (Netherland) zase nízká země - fakt, že část tohoto státu leží pod úrovní moře. Oba výrazy jsou si rovnocenné, žádný nemá přednost.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.