V zemi sýrů, dřeváků a větrných mlýnů má motorsport tradici a v případě F1 nejde o žádnou výjimku. Mnozí ještě pamatují závody v písečných dunách na trati v Zandvoortu. Situace se nyní posouvá směrem k návratu F1 do Holandska.
Závody v Zandvoortu se jezdily s určitými přestávkami od roku 1953 až do sezóny 1985. Přiznejme si objektivně, že domácí diváci moc často neměli možnost fandit svým zástupcům, protože jména jako Michael Bleekemolen, Boy Hayje, Jan Lammers, Huub Rothengatter nebo Roelof Wunderink už dnešní generaci neřeknou téměř nic nebo málo, Carel Godin de Beaufort a Gijs van Lennep skrovných úspěchů dosáhli, ale nikdy ve velkém měřítku neprorazili. Donedávna nejúspěšnější holandský pilot Jos Verstappen už žádnou domácí Grand Prix nestihl.
Vše se začalo měnit příchodem jeho syna Maxe. Neměli bychom přehlížet Christijana Alberse, Roberta Doornbose nebo Giedo van der Gardeho, jenže ti strávili svou kariéru v F1 na postech, které jim neumožnily se výrazněji prosadit (pokud nepočítáme páté místo Alberse z kontroverzní GP USA 2005). Mladší Verstappen doslova pobláznil Holandsko a pověstná oranžová masa roste závod od závodu. Není proto divu, že se návratem Holandska do seriálu Grand Prix začínají zabývat odpovědné osoby.
Informovali jsme, že Zandvoort je pro comeback asi nejlepší volbou, okruh je přestavěn, má svou historii a mnoho diváků si jej ještě pamatuje. Jenže komerční šéf F1 Sean Bratches má evidentně mnohem ambicióznější plány, což nakonec dokazuje jeho nedávná návštěva v největší ze zemí Beneluxu. Hodlá prosazovat novou vizi F1 a proto zvažuje pořádání závodu buď v ulicích Amsterdamu nebo Rotterdamu.
Bavaria City Racing, Rotterdam - 22. 8. 2010
Obě lokality mají své pro i proti. Amsterdam je pochopitelně známější a častěji navštěvovanou metropolí, ale nelze pominout jeho charakter a s tím spojené problémy logistické a do jisté míry i kapacitní. Rotterdam se zdá být v tomto směru o krůček kupředu, protože v minulosti už tu Formule 1 nabídla demonstrativní akce, takže místní činovníci už mají určité zkušenosti a mohou reagovat na případné problémy.
"Závody v ulicích měst jsou vždy zajímavé a zábavné - vždy je doprovázejí velké davy a úžasná atmosféra. V Holandsku je pochopitelně podpora F1 díky Maxu Verstappenovi obrovská, takže je schopen přivést celou zemi do vytržení. Už jenom taková představa je něco obrovského. Pokud to funguje a našla by se trať, proč nezávodit v Holandsku?" přidává svůj hlas šéf týmu Red Bull Christian Horner.
Zdá se, že se opět vrací perioda pouličních závodů. Už jednou měla svůj vrchol v 80. letech, kdy se začaly adepti na závody sypat jako na jaře hliněnky z pytlíku. Jenže po zkušenostech z Dallasu, Detroitu a Long Beach se nerealizovaly plány například v New Yorku, Moskvě, Budapešti a dalších lokalitách a zájem o závody v ulicích poněkud opadl. Uvidíme, zda se nová vlna uchytí.
A ještě na závěr - možná si někdo položí otázku, proč používám Holandsko a nikoli Nizozemí nebo Nizozemsko. Přímým dotazem u rodáka z Amsterdamu jsem zjistil, že Holandsko (Holland) znamená dřevěná země - odkaz na mnoho staveb z tohoto materiálu - a Nizozemí (Netherland) zase nízká země - fakt, že část tohoto státu leží pod úrovní moře. Oba výrazy jsou si rovnocenné, žádný nemá přednost.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.